The use of the games: algebric board and obstacle race as a resource facilitators in the teaching of algebric expressions
Keywords:
Math. Algebra. Playfulness. Games.Abstract
The present work aims to present the result of a project on the use of two games as a facilitating resource for the teaching of algebraic expressions developed at the Jandira Henderson e Silva School, Moju, Pará. The research proceeded in four stages, in the first step, teaching was carried out on the content of algebraic expressions; in the second stage, an evaluative activity was applied; the third stage comprised the realization of a new class and the last stage corresponded to the reapplication of the evaluation activity. The game not only has the power to make classes more dynamic, but also to be useful for the teacher to be able to identify the main difficulties of their students, serving as a learning diagnosis. From the analysis of the graphics it can be inferred that there were changes in the level of understanding of students concerning the subject studied. In view of this, it is advised that it is always important to recover existing methodologies and propose others that differ from traditional didactics, bringing proposals.
Downloads
References
Referências
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997. 126p.
KISHIMOTO, T. M. (Org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortês, 1994.
LINS, R.C; GIMENEZ, J. Perspectiva em aritmética e álgebra para o século XXI. Papirus Editora, Campinas: SP, 4.ed, 2001.
PIAGET, G. Para onde vai a educação? Rio de Janeiro: José Holímpio Editora, 3ª Edição, 1975, tradução: Ivete Braga.
PRAÇA, F.S.G. Metodologia da pesquisa cientifica: organização estrutural e os desafios para redigir o trabalho de conclusão. Revista Eletrônica Diálogos Acadêmicos, 2015, ISSN 0486-6266.
VYGOTSKY, L. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone/EDUSP. (1988)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado nos Anais do Encontro de Ludicidade e Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam nos Anais do ELEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nos Anais do ELEM; exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nos Anais do ELEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.