TEACHING AND LEARNING WITH PLAYAL PATHS: VISUAL ARTS, MATHEMATICS AND THIRD AGE IN THEORIZATION PROCESSES AND PEDAGOGICAL PRACTICES
Keywords:
Teaching. Learning. Math. Third Age.Abstract
This work presents some considerations experienced with people of the Third Age, through a university extension project, which articulates fundamentals of Mathematics in Geometry, with the Visual Arts. The actions developed aim to collectively dialogue with teachers, senior citizens and undergraduate students of the Mathematics Degree, about some mathematical - geometric concepts so that they can carry out practical work with the Visual Arts and provide a multitude of mathematical insights in a different way. The actions are carried out through weekly meetings in the pedagogical spaces we call plastic expression laboratories or workshops - ateliers, through participated and dialogued theoretical expositions, aiming at the realization of the planned actions, always with the prior discussion of some concepts and axioms, as proposed for each meeting. The results show the full participation of those involved, through various conceptual conjectures. The (re) elaboration of knowledge has taken place in a playful, participatory and engaging way, allowing us to dialogue and understand a lot more of some mathematical concepts. The initial assessment indicates that the pedagogical actions undertaken enable a more comprehensive understanding of the theme and teaching practice, by collaborating in the training process of Degree in Mathematics students, as they will inevitably be involved in different pedagogical actions with different audiences, in your field of work. Thus, through this pedagogical practice supported by playfulness, activities become active, interesting and pleasurable, which allows us to highlight achievements that highlight some benefits provided to those involved, through the aforementioned activities.
Downloads
References
ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. São Paulo: Pioneira, 2016.
DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2017.
MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. 4 ed. São Paulo: Editora Moraes, 2015.
PINTO, Marly Rondan. Formação e Aprendizagem no espaço lúdico: uma abordagem interdisciplinar/Marly Rondan Pinto. São Paulo: Arte e Ciência, 2015, 148p.
SILVA, A. J. N. A ludicidade no laboratório: considerações sobre a formação do futuro professor de matemática. Curitiba: Editora CRV, 2014.
ZALESKI FILHO. Dirceu. Matemática e Arte. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Uma nova publicação de artigo anteriormente publicado nos Anais do Encontro de Ludicidade e Educação Matemática, fica sujeita à expressa menção da precedência de sua publicação neste periódico, seguindo as normas de referência. Autores que publicam nos Anais do ELEM concordam com os seguintes termos:
-
O Conselho Editorial se reserva ao direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, sintática, ortográfica e bibliográfica com vistas a manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As provas finais poderão ou não ser enviadas aos autores.
-
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-SA).
-
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nos Anais do ELEM; exemplo: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nos Anais do ELEM.
-
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online — em repositórios institucionais, página pessoal, rede social ou demais sites de divulgação científica.