TEACHING AND LEARNING WITH PLAYAL PATHS: VISUAL ARTS, MATHEMATICS AND THIRD AGE IN THEORIZATION PROCESSES AND PEDAGOGICAL PRACTICES

Authors

  • Jefferson Correia da Conceição Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Departamento de Ciências Exatas e da Terra - DCET - Campus II.Faculdade Santíssimo Sacramento - F.SS.S. http://orcid.org/0000-0002-8898-1303

Keywords:

Teaching. Learning. Math. Third Age.

Abstract

This work presents some considerations experienced with people of the Third Age, through a university extension project, which articulates fundamentals of Mathematics in Geometry, with the Visual Arts. The actions developed aim to collectively dialogue with teachers, senior citizens and undergraduate students of the Mathematics Degree, about some mathematical - geometric concepts so that they can carry out practical work with the Visual Arts and provide a multitude of mathematical insights in a different way. The actions are carried out through weekly meetings in the pedagogical spaces we call plastic expression laboratories or workshops - ateliers, through participated and dialogued theoretical expositions, aiming at the realization of the planned actions, always with the prior discussion of some concepts and axioms, as proposed for each meeting. The results show the full participation of those involved, through various conceptual conjectures. The (re) elaboration of knowledge has taken place in a playful, participatory and engaging way, allowing us to dialogue and understand a lot more of some mathematical concepts. The initial assessment indicates that the pedagogical actions undertaken enable a more comprehensive understanding of the theme and teaching practice, by collaborating in the training process of Degree in Mathematics students, as they will inevitably be involved in different pedagogical actions with different audiences, in your field of work. Thus, through this pedagogical practice supported by playfulness, activities become active, interesting and pleasurable, which allows us to highlight achievements that highlight some benefits provided to those involved, through the aforementioned activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jefferson Correia da Conceição, Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Departamento de Ciências Exatas e da Terra - DCET - Campus II.Faculdade Santíssimo Sacramento - F.SS.S.

Possui graduação em Licenciatura Desenho e Plástica pela Universidade Federal da Bahia (1987), Especialista em Planejamento Educacional (UNIVERSO -1996), Especialista em Artes (SEC - IAT - BA - 1998). mestrado em Ciências da Educação - Universidad Autônoma de Asuncion - UAA (2007) e doutorado em Ciências da Educação - Universidad Tecnológica Intercontinental - UTIC (2010), curso reconhecido pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB. Coordena projeto extensionista - Geometria e Artes Visuais: uma possibilidade lúdica para pessoas da terceira idade - UATI - Campus II. Docente Aposentado do Centro Territorial de Educação Profissional do Agreste Baiano e Litoral Norte - CETEP/LNAB; Atuações - Faculdade Santíssimo Sacramento - F.SS.S; Universidade do Estado da Bahia - UNEB - DCET - CAMPUS II. Áreas de atuação: Artes Visuais, Desenho Geométrico, Desenho Técnico, Geometria Descritiva, Ludicidade e Educação, Artes e Educação, Artes e Cultura Popular, História da Arte. Atuação Ensino Superior: Licenciatura em Matemática, Licenciatura em Pedagogia, Bacharelado em Engenharia Sanitária e Ambiental, Bacharelado em Engenharia de Produção, Pós - graduações. Ensino Médio/Cursos Técnicos - Edificações, Informática, Enfermagem, Meio Ambiente, Segurança do Trabalho

References

ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. São Paulo: Pioneira, 2016.

DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. 4 ed. São Paulo: Editora Moraes, 2015.

PINTO, Marly Rondan. Formação e Aprendizagem no espaço lúdico: uma abordagem interdisciplinar/Marly Rondan Pinto. São Paulo: Arte e Ciência, 2015, 148p.

SILVA, A. J. N. A ludicidade no laboratório: considerações sobre a formação do futuro professor de matemática. Curitiba: Editora CRV, 2014.

ZALESKI FILHO. Dirceu. Matemática e Arte. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

Published

2021-08-29

How to Cite

da Conceição, J. C. (2021). TEACHING AND LEARNING WITH PLAYAL PATHS: VISUAL ARTS, MATHEMATICS AND THIRD AGE IN THEORIZATION PROCESSES AND PEDAGOGICAL PRACTICES. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 3(1), e202101. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/11957