Telling stories and playing with autistic people in regular education.

Authors

Keywords:

Contação de Histórias; Brincadeiras; Autismo.

Abstract

Storytelling and play are ancient practices that transcend cultures and generations. In addition to entertaining, stories and play have the power to educate, transmit values, and stimulate the imagination. In the context of autism, these practices take on an even more significant role, acting as an inclusive and therapeutic tool. This article explores how play and storytelling can benefit children with Autism Spectrum Disorder (ASD), promoting cognitive, emotional, and social development. Since both play and storytelling lead children to participate in a new world and develop creativity, they can be used as a mechanism for inclusion, socialization, and integration of these children into society and school. The material analyzed for the preparation of this article came from free websites such as Scielo and Google Scholar. We currently work with AEE (Specialized Educational Assistance) at CAPE (Specialized Pedagogical Support Center) Pestalozzi in Bahia. We ended up filtering information about the lack of specialized professionals in regular state, municipal and private schools. Therefore, we believe that this material can contribute to guiding future methodologies in schools, thus serving as support for regular schools as an inclusion tool.

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Author Biographies

Marcos Maurício Gomes, UNEB

Mestre em Critica Cultural pela UNEB, Campos II, Alagoinhas, Bahia. Graduação em Letras Vernáculas pela UCSAL, atuando como Professor efetivo da rede estadual de ensino no estado da Bahia atuando como Professor de Educação Especial no Centro de Educação Especial Pestalozzi da Bahia.

Silvio Cabral, CAPE Pestalozzi

Pós Graduado em Educação Especial, Graduado em História pela Universidade Católica do salvador, Bacharel em psicologia Faculdade Social da Bahia. Professor de AEE(Atendimento a Educação Especial) no CAPE (Centro de Apoio a Educação Especial) Pestalozzi da Bahia

Rosemary Lacerda Ramos, UNIFACS/Faculdade Santa Casa

Pedagoga. Lic. em Ed Artística (UCSAL). Pós doutora em Educação e Contemporaneidade pela UNEB. Mestra e Doutora em Educação (UFBA). Educadora apaixonada e comprometida com um Ensino com Leveza com sólida experiência no desenvolvimento de designs pedagógicos inovadores para o ensino-aprendizagem através da interdace Metodologias Ativas, Lúdico, Arte, Tecnologias Digitais. Avaliadora ad hoc do INEP/MEC. É membro do Grupo de Pesquisa FORINLEJA (UNEB). 

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Published

2024-09-26

How to Cite

Gomes, M. M., Cabral, S., & Lacerda Ramos, R. (2024). Telling stories and playing with autistic people in regular education. Revista CHO - Contação De Histórias E Oralidade, 3(2), 24–34. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/cho/article/view/20987

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