DE GERAÇÃO EM GERAÇÃO

A CONTAÇÃO DE HISTÓRIA COMO FUNDAMENTO DO VÍNCULO FAMILIAR E SUA INFLUÊNCIA NO CONTEXTO HISTÓRICO-ACADÊMICO

Authors

Keywords:

Family relationships; Affectivity; Storytelling; Academic Context; Academic permanence;

Abstract

This is research that aimed to verify the effects of storytelling, passed down from generation to generation, on the foundation of family bonds, influencing the academic historical context. The researcher's great-grandmother, mother, uncles and aunts and some colleagues from the education department participated in the study. To produce research information, questionnaires made available electronically were used. Despite the affective bond provided through the narration of stories, the need to provide psychological support to the contributing parties in this research was identified, in order to solidify the construction of affective bonds and deal with apparent emotional situations, giving new meaning to the act of resisting and remaining .

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAGNO, Marcos; GAGNÉ, Gilles; STUBBS, Michael. Língua materna. Letramento, Variação e Ensino. São Paulo; 1° edição, p. Editora Parábola, janeiro 2002.

BRAGA, Clarissa Bittencourt de Pinho e & GONÇALVES, Rosselini Brasileira Rosa Muniz & SOARES, Dielma, Castro. O Canto do Conto como Ferramenta de Disseminação da Diversidade Étnica nas Histórias Infantis. Congresso luso-brasileiro de história da educação, 2014.

BUSATTO, Cléo. Contar e encantar: pequenos segredos da narrativa. 8. ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

BUSATTO, Cléo. A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

COELHO, Betty. Contar histórias - Uma arte sem idade. São Paulo, Ática. 1986, 78 p.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. p. 12-14, São Paulo: Cortez, 1989.

GOMES, Elaine. A arte de narrar histórias. São Paulo: Editora Senac, Setembro, 2018.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. (2001) Da fala para a escrita: atividades de retextualização. p. 133, 2. ed. São Paulo: Cortez. 2010.

MATOS, Gislayne Avelar. A palavra do contador de histórias: sua dimensão educativa na contemporaneidade. p. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

NERY, Maria da Penha, Vínculo e afetividade [recurso eletrônico]: caminhos das relações humanas. São Paulo: Ágora, 2014. recurso digital. Disponível em: <https://pt.scribd.com/book/405821327/Vinculo-e-afetividade-Caminho-das-relacoes-humanas> Acesso em: 08 agost. 2023.

PATRINI, Maria de Lourdes. A renovação do conto: emergência de uma prática oral. São Paulo: Cortez, 2005.

PERRAULT, Charles. Histórias ou contos de outrora. Seleção e tradução de Renata Maria Pereira Cordeiro. São Paulo: Landy, 2004.

SANTOS, Rita de Cássia Alves Lopes dos. Reflexões sobre a arte de contar histórias. Revista Educação Pública, v. 20, nº 5, 4 de fevereiro de 2020.

SILVEIRA, Bianca Farias. Contação de histórias na sala de aula: um poder mágico! Revista Prolíngua, v. 2, nº 2, p. 34-39, 2008.

Published

2023-11-28

How to Cite

Falcão de Amorim, E. E., & OLIVEIRA SANTOS, T. (2023). DE GERAÇÃO EM GERAÇÃO: A CONTAÇÃO DE HISTÓRIA COMO FUNDAMENTO DO VÍNCULO FAMILIAR E SUA INFLUÊNCIA NO CONTEXTO HISTÓRICO-ACADÊMICO . Revista CHO - Contação De Histórias E Oralidade, 1(1), 76–95. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/cho/article/view/18688