CONTAÇÃO DE HISTÓRIAS EM LIBRAS NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DA IDENTIDADE DA CRIANÇA SURDA

Authors

Keywords:

Literatura, Identidade, Criança surda, Libras

Abstract

This work aims to highlight the importance of storytelling from the Brazilian Sign Language for the process of building the identity of deaf children. It is possible to perceive the difficulties that the child has in understanding children's stories when the highlighted language is not sign language, therefore, it is necessary to stimulate literature in the educational environment for the acquisition of knowledge. The objective is to help the understanding of the literary context from the proposal of bilingual teaching for the deaf. Thus, this essay was carried out by revisiting authors who know deaf culture and defend literary tales in Libras aimed at deaf children. Through this work, it was noticed that the collection is still very scarce, in view of the manufacture of materials that are still limited to the oral language, making access to the deaf public increasingly rare. In view of this, it is noted that the process of constructing the deaf child's identity ends up being compromised, since there are few adaptations and productions that respect the linguistic and cultural needs of the deaf subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBRES, N. A. Surdos e inclusão educacional. Rio de Janeiro: Arara Azul, 2010.

ALVES, A. C. C.; KARNOPP, L. B. O surdo como contador de histórias. In: LODI, A.C.B.; HARRISON, K.M.P.; CAMPOS, S.R.L.; TASKE, O. (Orgs.) Letramento e minorias. Porto Alegre: Mediação, 2002.

BERNARDINO, E L A. O uso de classificadores na língua de sinais brasileira. ReVEL, v. 10, n. 19, 2012. [www.revel.inf.br].

BOTELHO, P. Linguagem e letramento na educação dos surdos – Ideologia e práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

BRASIL. Saberes e práticas da inclusão (educação infantil): dificuldades de comunicação e sinalização - surdez. Brasília: MEC, SEESP, 2006.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. Ed. Contexto, 2010

COSTA, E S. O contador de histórias tradicionais: velhas e novas formas de narrar. In: MEDEIROS, Fábio H. N.; MORAES, Taiza. M. R. (orgs.). Contação de histórias: tradição, poéticas e interfaces. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015, p. 29-38.

HALL, S. A identidade na pós-modernidade. Trad Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 10 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005

KARNOPP, L. B. Literatura Surda. Educação e Temática Digital, Campinas, v.7, n.2, jun. 2006, p.98- 108.

MORGADO, M. Literatura em Línguas Gestuais. In: KARNOPP, L.B.; KLEIN. M.; LAZZARIN. M.L. L.(org.). Cultura Surda na Contemporaneidade e Negociações, Intercorrências e Provocações. Canoas: Ulbra, 2011, p.151-171.

MUNDURUKU, D. O Banquete dos deuses: conversa sobre a origem e a cultura brasileira. 2 ed. São Paulo: Global, 2009.

OLIVEIRA, R L. Mais que letrar, é urgente enleiturar. In: PEREIRA, Áurea da Silva, DIAS, Ana Regina da Silva, ALMEIDA, Risonete Lima, CORREIA, Adilson da Silva. Estágio e Prática Pedagógica: letramentos e tecnologias digitais na sala de aula (orgs). Curitiba: CRV, 2016.

OLIVEIRA, R L. O Sujeito-Leitor. 2013. Disponível em: https://www.academia.edu/8743504/Sujeito_Leitor Acesso em 25 jul. 2023.

PERLIN, G. T. T. Identidades surdas. In: SKLIAR, C. (Org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 1998.

PERLIN, G. O lugar da cultura surda. In: THOMA, Adriana da Silva. LOPES, MAURA Corcini (Org.) A invenção da surdez: cultura, alteridade, identidade e diferença no campo da educação, Santa Cruz do Sul, EDUNISC, 2004.

QUADROS, R. M. Educação de Surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas. 1997.

ROSA, F.S.; KLEIN. M. O que sinalizam os professores surdo sobre a literatura em livros digitais. In: KARNOPP, L. B.; KLEIN. M.; LAZZARIN. M. L. L.(org.). Cultura Surda na Contemporaneidade e Negociações, Intercorrências e Provocações. Canoas: Ulbra, 2011, p.91- 112.

SILVA, G. M. da. PARÂMETROS DA LIBRAS. UFMG, 2011, p. 9. Disponível em: <http://www.letras.ufmg.br/padrao_cms/documentos/eventos/dialogosdeinclusao/Parametros_da_Libras.pdf> Acesso em 20/11/2021.

SILVA, M. L de. A criança surda como contadora de histórias. VII Congresso Internacional de Educação (2017). Educação humanizadora: valorizando a vida na sociedade contemporânea.

SILVA, M B C. Arte de contar histórias: a voz, o canto, o ritmo, o estudo no percurso da história contada. In: Revista Faeeba. Ano 7, n. 1 (jan/jun, 1998) Salvador-UNEB, 1998. Disponível em https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/issue/view/258

STROBEL, K. História da Educação de Surdos. Florianópolis: UFSC, 2008.

STROBEL, K. As imagens do outro sobra a cultura surda. Florianópolis: Ed. Da UFSC, 2008.

SILVA, W S; ROSA, F; KARNOPP, L. Patinho Surdo. In: #CasaLibras. [Conto publicado em vídeo, 11m54s]. São Carlos: UFSCar, 2020. Disponível em: https://youtu.be/5fG-xm493l4 Acesso em: 12/06/2022.

Published

2023-11-28

How to Cite

Sacramento Soares, L., Nogueira Ramos, E., & Meira Pires Carvalho, C. (2023). CONTAÇÃO DE HISTÓRIAS EM LIBRAS NO PROCESSO DE CONSTRUÇÃO DA IDENTIDADE DA CRIANÇA SURDA. Contação De Histórias E Oralidades - CHO, 1(1), 18–34. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/cho/article/view/18343