Representações sobre o ensino de línguas estrangeiras para alunos do PROEJA: pra quê serve essa língua?

Authors

  • Áurea Regina do Nascimento Santos Instituto Federal do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v4i1.981

Keywords:

Vocational education, Teaching and learning of foreign languages, PROEJA

Abstract

This paper presents the results of a research about the conceptions of 16 students from the Buildings Course in the National Program of Integration between Vocational and Basic Education in the Genre of Young and Adult Education – PROEJA, at the Federal Institute of Piauí, about the teaching of foreign languages (English and Spanish). We present the educational program PROEJA; the role foreign languages have in the school curriculum and the relation the PROEJA students have with the teaching of English and Spanish. The study had a quali-quantitative, exploratory and descriptive focus. It also included a questionnaire (with multiple choice and open questions) in the methodology. In the results, we analyzed the socioeconomic profile of the students and their expectations regarding the teaching of foreign languages, and the difficulties they have in using the contents they study in the field of their course. We observed that a) most of the students do not acknowledge the importance of a foreign language for the job market in the field of the course; b) in some students‟ opinion, teachers who work with this genre of teaching do not contribute for the foreign language classes to become meaningful; and c) proper class materials such as books, contents related to the field of their course and more dynamic classes would help students to become more interested in the teaching of foreign languages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Áurea Regina do Nascimento Santos, Instituto Federal do Piauí

Especialista em Educação de Jovens e Adultos –PROEJA pelo Instituto Federal do Piauí (IFPI). Docente de Língua Inglesa –IFPI.

References

AGUIAR, G. E. de. O ensino de Língua Inglesa. Teresina: EDUFPI, 2002, 152p.

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Por uma política de ensino de (outras) línguas. Em Aberto, Brasília, ano15, n.65, out./dez., 1995.

BOTELHO G. & LEFFA, V. J. Por um ensino de idiomas mais includente no contexto social atual. Editora Parábola. São Paulo, 2009.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília (DF): MEC/SEB, 2000.

____. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Profissional e Tecnológica. Programa Nacional e Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos – PROEJA Documento Base. Brasília (DF): MEC/SETEC, 2007.

____. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, n° 5.693 de 1971. Brasília (DF).

____. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n° 9.394 de 1996. Brasília (DF).

____. Ministério da Educação. Lei nº 11.161 de 2005. Brasília (DF).

____. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 009/2001. Brasília (DF)

BROWN, H. Douglas. Principles of language learning and teaching. 5.ed. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall Regents, 2007.

CEFET. Plano de Curso - Edificações. Teresina, 2001.

CORBETT, J. Developing Intercultural Language Awareness. New Routes. Editora Disal. São Paulo, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de janeiro: Paz e Terra, 2003.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5 ed. Editora Atlas. São Paulo, 1999.

LEFFA, V. J. Aspectos políticos da formação do professor de línguas estrangeiras. In: LEFFA, Vilson J. (Org.). O professor de línguas estrangeiras; construindo a profissão. Pelotas, 2001, v. 1, p. 333-355.

MARTINEZ, Ron Keeping students motivated through vocabulary instruction. New Routes. Editora Disal. São Paulo, 2006.

MINAYO, Cecília de Sousa (org.) et al. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 3 ed., Petrópolis: Ed. Vozes Ltda., 1994.

OLIVEIRA, M. K. de. Jovens e Adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. Caxambu, 1999.

PALMER, P. J. The Courage to Teach: Exploring the Inner Landscape of a Teacher’s Life. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1998.

SANTOS, J. A. & OLIVEIRA, L. A. Ensino de língua estrangeira para jovens e adultos na escola pública. Editora Parábola. São Paulo, 2009.

SOEK, Ana Maria (Org.). Mediação Pedagógica na Educação de Jovens e Adultos: Ciências Humanas. Ed. Positivo. 1ª Ed. Curitiba, 2009.

Published

2014-06-30

How to Cite

SANTOS, Áurea R. do N. Representações sobre o ensino de línguas estrangeiras para alunos do PROEJA: pra quê serve essa língua?. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 4, n. 1, p. 2–18, 2014. DOI: 10.69969/revistababel.v4i1.981. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/981. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

THEMATIC SECTION