The World of Wakanda and its king: analysis

Authors

  • Daniela dos Santos Damasceno Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v7i2.4019

Keywords:

Stereotype, Heterotopia, Comic, Representation, Black superhero

Abstract

Regarding the discussion of black participation in the various systems of society, there are still many possible paths. The art of comics can serve as one of the tracks, including artists concerned with ethnic-cultural issues. Many, black or non-black, who refound imaginary and characters. This research consists of a thematic clipping of a larger project entitled "Eyes of Panther: the kingdom of Wakanda as heterotopia in the contemporaneity". In this research, we chose to analyze the Black Panther superhero who, although one of the most influential of Marvel, is little explored: Understand the stereotype about the black people and its ancestral space from representations of an African superhero in the HQ Black Panther: who is the Black Panther? (2014) by Reginald Hudlin and Romita Jr. The chosen work constitutes the research scenario. The black characters of the narrative, especially the superhero Black Panther and its ancestral space, the so-called fictional country Wakanda, are the main subjects of the same. Therefore, we seek answers to the following questions: How can the analysis of works such as Black Panther: who is the Black Panther?, by Reginald Hudlin and Romita Jr, and other texts affiliated with them, can heighten reflections on black ancestry, traditions and cultures? Do they emphasize the factual history of struggle and demystify contemporaneously the image of subalternity of blacks? In what way is it possible to demarcate stereotypes of the black superhero Black Panther as protagonist of the HQ and its ancestral space Wakanda?. For this purpose, we have used authors such as: Gianni Vattimo (1990), Michel Foucault (1984; 1988; 2013), Alex de Barros Cassal (2001), Pereira (2002), among others who became relevant to the understanding of conceptual and theoretical categories namely: heterotopia, representation, hero, stereotypes as well as for other analyzes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela dos Santos Damasceno, Universidade do Estado da Bahia

Graduada em Letras, Língua Inglesa e Literaturas pela Universidade do Estado da Bahia, Campus II. Bolsista do Programa de Iniciação Científica da UNEB. Orientada pelo Professor Dr. Silvio Roberto Oliveira. 

References

ABRAHÃO, Bruno Otávio de Lacerda; SOARES, Antonio Jorge Gonçalves. O corpo negro e os preconceitos impregnados na cultura: uma análise dos estereótipos raciais presentes na sociedade brasileira a partir do futebol. Revista: Movimento, Porto Alegre, v.17, p. 265-280, out/dez de 2011.

ANFRAY,F. A civilização de Axum do século I ao século VII.In: MOKHTAR, Gamal. História geral da África II: África antiga.Brasília: UNESCO, 2.ed, p.376-397, 2010.

BORGES, Anderson. Escovar a história a contrapelo: uma reflexão sobre história e literatura em Beloved, de Toni Morrison. Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 1-11, 2011. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/emtese/article/view/3744> Acesso em: 04/10/2016.

CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. Tradução de Adail Ubirajara Sobral. São Paulo: Cultrix, 10 ed, 1997.

CASSAL, Alex de Barros. A solidão do herói: prisão, clandestinidade, exílio e outros isolamentos no cinema brasileiro. Rio de Janeiro: mimeo, 2001.

DAMASCENO, Daniela dos Santos. Fabulações da diáspora: análise de possíveis diálogos entre o romance “Os estandartes” (1995), de Aline França, e a HQ “Black Panther: who is the Black Panther?” (2014), do roteirista Reginald Hudlin e desenhista John Romita Jr. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, v. 6, n.1, p. 21-35, 2016.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Tradução Salma Tannus Muchail. 8° ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

______. De outros espaços. Conferencia (no Cercle d’études architecturales, 14 de março 1967), in Architecture, Mouvement, Continuité, n°5, outubro 1984.

HUDLIN, Reginald; ROMITA JR, John. Black Panther: who is the Black Panther?.Tradução de Caio Lopes, Dorival Vitor Lopes & Helcio de Carvalho. São Paulo: Ed. Salvat, 2014.

LEE, Stan; KIRBY, Jack. Fantastic Four: the Black Panther. Ed: Marvel comics, v. 1, #52,1966.

PEREIRA, M. E. Psicologia social dos estereótipos. São Paulo, SP: EPU, 2002.

VATTIMO, Gianni. A sociedade transparente. Barcelona, Paidós, 1990.

Published

2018-01-31

How to Cite

DAMASCENO, D. dos S. The World of Wakanda and its king: analysis. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 7, n. 2, p. 51–71, 2018. DOI: 10.69969/revistababel.v7i2.4019. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/4019. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

FREE SECTION