Human (re)constructions by means of silence: modern confluences in Emily Dickinson's poetry diction

Authors

  • Lázaro Montes Santos Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v7i2.3996

Keywords:

Emily Dickinson, Poetic diction, Postmodernity, Silence's representation, Poetry and endurance

Abstract

Emily Dickinson (1830-1886) builds in her poetic work an introspective world among silences and voids, which unbelievably communicate and celebrate life's mysteries. These aspects establish universal echoes for the (re)construction of humanity, before the process of reification developed by the lirycal I self. Thus, the aim of this research is guide from looking at reality through the lens of literary modernity perspective's, regulated through the aesthetic and intersubjective effects of Emily Dickinson's sweeping poetic diction. In this way, what seems to be possible, distant, and undesirable is transfigured into poetic matter, which brings in itself edifying responses to human beings. Therefore, this poet sometimes moves away from reality to better approximate, above all, to understand it. In this sense, the contextualized reading of poems that represent Emily Dickinson's poetry, in constant dialogue with the theoretical contributions adopted, Paz (2009) Bosi (1977) Orlandi (2007), who guided this research methodology in the search for understanding silence's representation and its humanizing implications through contextual readings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lázaro Montes Santos, Universidade do Estado da Bahia

Graduando em Letras, Língua Inglesa e Literaturas, pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Bolsista do Programa Institucional de Iniciação Cientifica da Universidade do Estado da Bahia sob orientação do Prof. Dr. Manoel Barreto Júnior.

References

ADORNO, Theodor W. Dialética do esclarecimento - Excurso I – Ulisses ou Mito e Esclarecimento. Disponível em: adorno.planetaclix.pt/d_e_excurso1.htm. Acesso 17 de mar. 2014.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Mikhail Mikhailovitch Barhtin; prefácio à edição francesa Tzvetan Todorov; introdução e tradução do russo Paulo Bezerra. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

BARBOSA, Mozilene Neri. O silencio em Natalia Ginzburg e Clarice Lispector. Disponível em: <http://www.letras.ufrj.br/neolatinas/media/publicacoes/cadernos/a5n5/litcult/mozilene_barbosa.pdf > Acesso em: 13 Agu. 2017.

______. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. São Paulo: Hucitec, 2010.

BOSI, Alfredo. O ser e o tempo da poesia. Editora Cultrix: São Paulo, 1977.

BRASILEIRO, Antonio. Da inutilidade da poesia. Rio de Janeiro: 7Letras; UEFS Editora, 2012.

CANDIDO, Antônio. “Direito a literatura”. In: Outros escritos. Ouro sobre azul: Rio de Janeiro, 2012.

______. Literatura e Sociedade: estudos de teoria e história literária. Ouro sobre azul: Rio de Janeiro, 2011.

CULLER, Jonathan. Literary Theory – A very short introduction. Oxforf University Press: New York, 1997.

DICKINSON, Emily. The complete poems of Emily Dickinson. Boston: Little, Brown and Company, 1994.

DICKINSON, Emily. The Complete Poems of Emily Dickinson. Boston: Little, Brown, 1924; Bartleby.com, 2000. www.bartleby.com/113/. [Acesso em 12/08/2017 as 21:12].

DICKINSON, Emily. Alguns poemas/Emily Dickinson; tradução José Lira. – [1.reimpr.] São Paulo: Iluminuras, 2009.

______. The Complete Poems of Emily Dickinson. 1ª edition. New York: Back Bay Books, 1976.

______. Emily Dickinson Selected poems. 1ª edition. New York: Dover Publications, Inc, 1990.

ECO, Umberto. The limits of interpretation. New York: Indiana University Press, 1994.

EAGLETON, Terry. Literary theory: an introduction / Terry Eagleton. - 2nd ed. University of Minnesota Press, 2003.

ELIOT, T. S. Tradition and the Individual Talent. Available: http://seas3.elte.hu/coursematerial/RuttkayVeronika/tradition_and_individual_talent.pdfAccess in mar 06 2015.

FERRY, Ann. Tradition and the Individual Poem: A Study of Anthologies. Stanford: Stanford UP, 2001.

FREUD, Sigmund. Luto e melancolia. Disponível em: <http://carlosbarros666.files.wordpress.com/2010/10/lutoemelancolia1.pdf>. Acesso em: 16 jun. de 2014.

HERNANDEZ, Juliana. O duplo estatuto do silêncio. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/pusp/v15n1-2/a16v1512.pdf >. Acesso em: 14 Mai de 2017.

J. MANNIS, J. HOULLI. Abertura para o silêncio. Uberlândia-MG. 2011. Acesso em <http://www.academia.edu/2399365/Abertura_para_o_silencio > as 20:00 em 15 Mai. 2017

LUKÁCS, Georg. Problemas de la mimesis. La Genesis del reflejo estético. In: Estética. Barcelona: Grijalbo, 1966 p. 7-104 – v. I.

______. Marxismo e teoria da literatura; seleção, apresentação e tradução de Carlos Nelson Coutinho. 2ed – São Paulo: Expressão popular, 2010.

______. La mision desfetichizadora del arte. In: Estética – Tomo I, 2012.

LIRA, José. Emily Dickinson: e a poética da estrangeirização. Disponível em <http://docplayer.com.br/28100911-Emily-dickinson-e-a-poetica-da-estrangeirizacao.html > Acesso em 20 Jul 2017.

MARQUES, Reinaldo. Tempos modernos, poetas melancólicos. Publicado em SOUZA, Eneida Maria de (Org.). Modernidades tardias. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998. p.157-172.

______. Minas melancólica: poesia, nação, modernidade. Disponível em: https://www.ufmg.br/aem/inicial/publicacoes/artigos/marques_minas.htm Acesso em: 28 de mar. 2017.

MR KEHL - FREUD, Sigmund. Luto e melancolia, 2011.

REMAK, H. H. Remak. Literatura comparada: definição e função. In: COUTINO, Eduardo F.; CARVALHAL. Tania Franco. Literatura comparada: textos fundadores/organização. Eduardo F. Coutinho e Tania Franco Carvalhal. – Rio de Janeiro: Rocco, 2011.

ORTEGA Y GASSET, José. A desumanização da arte. Trad. Ricardo Araújo. São Paulo: Cortez, 2005.

ORLANDI, Eni Punicelli. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. Campinas, SP: Editora da Unicamp,2007. 6ª ed.

PAZ, Octavio. Signos em Rotação. São Paulo: Perspectiva, 2009.

______. O arco e a lira / Tradução: Olva Savary. _ Rio de Janeiro: Nova, 2013.

OLIVEIRA, Vânia M.R. de; CAMPISTA, Valesca do R. O silêncio: multiplicidade de sentidos. In: SINAIS - Revista Eletrônica - Ciências Sociais. Vitória: CCHN, UFES, Edição n.02, v.1, Outubro. 2007. pp.107-120. Disponivel em: <http://www.periodicos.ufes.br/sinais/article/viewFile/2850/2316 > Acesso em 13 de Jun 2017

ROGERS. Pat. The Oxford Illustrated History of English Literature. New York: Oxford University Press, 1987

Published

2018-01-31

How to Cite

SANTOS, L. M. Human (re)constructions by means of silence: modern confluences in Emily Dickinson’s poetry diction. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 7, n. 2, p. 38–50, 2018. DOI: 10.69969/revistababel.v7i2.3996. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/3996. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

FREE SECTION