Interactive skills development in teaching English as a foreign language: new information and communication technologies as mediators’ devices in learning

Authors

  • Carlos Alberto de Almeida Serra Júnior Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v5i1.2543

Keywords:

New digital technologies, Teaching and learning, English language, Mediators’ devices

Abstract

This article discusses the use of new technologies in English language teaching and the interactive skills development considered as object of study. This research interest is to develop four language skills: speaking, reading, listening, and, writing, through the use of the technological media devices in order to enhance learning opportunities. The study represents tension between the teaching and learning imposed in the classroom environment and the technological devices used for investigating it. The main question of this research is to understand how the new technologies and their mediators’ devices can contribute to develop interactive skills in English language learning. Besides understanding how the technological devices can be used as mediators in English language learning. This research interest is to be relevant to the teaching professional field for English language learners in College or schools, considering that the teaching and learning process can be established in global environments through new forms of interaction. The study happens through analyzing curriculum data like "New technologies applied to foreign languages teaching", and through accessing the teachers’ and researcher’s reports. The survey results are expected to contribute to the activities and materials constructions through mediators’ devices addressed to interactivity in language teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Alberto de Almeida Serra Júnior, Universidade do Estado da Bahia

Graduado do Curso de Licenciatura em Letras, Língua Inglesa e Literaturas da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Orientadora: Profa. Dra. Risonete Lima de Almeida.

References

DEMO, P. Educação hoje: “Novas” tecnologias, pressões e oportunidades. São Paulo: Editora Atlas, 2009.

DEMO, P. Olhar do Educador e Novas Tecnologias. In: ______. Boletim Técnico do Senac: a R. Educ. Prof., Rio de Janeiro, v.37, nº2, mai./ago.2011, Disponível em: HTTP://www.senac.br/conhecimento/periodicos.html Acesso em: 24 de mar. 2014.

FOPPA, C. T. O ensino reflexivo na era do pós-método: um estudo entre professores de línguas de cursos livres. Revista caminhos em linguística aplicada. volume 4, número 1.Universidade de Caxias do Sul 2011.

LEFFA, V. J. Aprendizagem mediada por computador à luz da Teoria da Atividade. Calidoscópio, São Leopoldo, v. 3, n. 1, p. 21-30, 2005 a.

LEFFA, V. J. Análise Automática da resposta do aluno em ambiente virtual. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada. Belo Horizonte: v.3, n.2, p.25 - 40, 2003.

LEFFA, V. J. Ensino de línguas: passado, presente e futuro. Revista de Estudos da Linguagem. Vol. 20, n. 2, p. 389-411, jul/dez 2012.

LEFFA, V. J. Interação virtual versus interação face a face: o jogo de presenças e ausências. Trabalho apresentado no Congresso Internacional de Linguagem e Interação. São Leopoldo: Unisinos, agosto de 2005 b.

LÈVY, P.. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Trad.: Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1993.

MACEDO, R. S. Etnopesquisa crítica, etno-pesquisa-formação. Brasília: Liber Livro Editora, 2 ed., 2010.

MACEDO, R. S. A etnopesquisa crítica multirreferencial nas ciências humanas e na educação. 2. ed. Salvador: Edufba., 2004.

PAIVA, V.L.M.O. O uso da tecnologia no ensino de línguas estrangeiras: breve retrospectiva histórica (submetido à publicação) 2008 disponível em http://www.veramenezes.com/techist.pdf . Acesso: 22 de jul. 2015.

PAIVA, V. L. M. O. Tecnologia na docência em linguas estrangeiras: convergências e tensões 2010 In: Luciola Lícinio de Castro Paixão Santos. (Org.) Convergências e tensões no campo de formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, v. V, p. 595-613.

Published

2015-06-30

How to Cite

DE ALMEIDA SERRA JÚNIOR, C. A. Interactive skills development in teaching English as a foreign language: new information and communication technologies as mediators’ devices in learning. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 5, n. 1, p. 10–22, 2015. DOI: 10.69969/revistababel.v5i1.2543. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/2543. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

FREE SECTION