Memes: from the senses to multimodalities in digital social networks

Authors

  • Robério Pereira Barreto Universidade do Estado da Bahia, Campus V

Keywords:

Memes; Language teaching; Multimodality; Social media.

Abstract

ABSTRACT: This text aims, through review and dialogue with the literature in the area, to show that memes, a hybrid discursive genre native to the digital environment, are a powerful object for teaching multimodality and construction of meaning. In memes, there is a visual design that aggregates multiple languages ​​and expands the construction of meanings. In this way, it reflects on linguistic and digital education through visual design and the distribution of meanings socially recognized in the meme-text. Furthermore, promotes multiliteracies in the classroom from basic education to higher education, applying multimodality, which is a hallmark of online communication and interaction. It is concluded that the pedagogical way of the school tradition of teaching reading, seeking meanings from texts recognized in the culture of printed literacy, where the verbal was privileged for decades to the detriment of the visual, must open its borders and expand them to the point that the multiple matrices of languages ​​current on digital communication and social network platforms are incorporated into these repertoires, where the multimodality associated with visual design guarantees the resignification of meanings and ideologies contained in memes.

 

KEYWORDS: Memes; Language teaching; Multimodality; Social media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Robério Pereira Barreto, Universidade do Estado da Bahia, Campus V

Doutor em Educação, Professor do Colegiado de Letras, Espanhol, Campus V, Coordenador do Núcleo de Pesquisa e Extensão da UNEB - Campus V, Coordenador do Grupo de Estudos em Educação, Linguagem e Mídias Digitais do Campus V, Pesquisador do Núcleo Estudos Interdisciplinares em Humanidades Digitais da UEFS.

References

BACCEGA, M. A. Palavra e discurso: história e literatura. São Paulo: Ática, 2000.

BARRETO, R. P. De fora para dentro: Memes e as práticas multimodalidades na sala de aula Língua Portuguesa. Curitiba: Atena Editora, 2022.

BARRETO, R. P., & SANTOS, C. P. A travessia do leitor: do livro impresso à tela. Em D. J. CÉSAR, & D. M. CARVALHO, Pesquisas no ensino básico, técnico e tecnológico: indisciplinaridades 2 (pp. 126-135). Rio Branco: Stricto Sensu, 2021

BARTON, D., & LEE, C. Linguagem online: textos e práticas digitais. São Paulo: Parábola Editorial, 2015

BLACKMORE, S. La Máquina de los memes. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, 2000.

CANCLINI, N. Leitores, espectadores e internautas. São Paulo: Iluminuras, 2008.

CHARTIER, R.. A aventura do livro: leitor ao navegaror. São Paulo: UNESP, 1998.

DAWKINS, R. O gene egoísta. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

DIAS, C.. Análise do discurso digital: sujeito, espaço memória e arquivo. Campinas: Pontes Editores, 2018.

HURTADO, G. Sujeto, persona y sentido. Em U. PINHEIRO, M. RUFFINO, & P. J. SMITH, Ontologia, Conhecimento e linguagem (p. 328). Rio de Janeiro: MAUAD, 2001.

JENKINS, H. Invasores de textos: fãs e cultura participativa. Nova Iguaçu, RJ: Masrsupial Editora, 2015.

MILLER, C. Genre as social action. Quarterly journal of Speech, 151-167, 1984.

MILLER, C., & SHEPHERD, D. (27 de julho de 2004). https://conservancy.umn.edu/handle/11299/172818. Acesso em 13/12/2022 de 2022 de 2022, disponível em https://conservancy.umn.edu.

PAVEAU, M.-A. Análise do discurso digital: dicionário das formas e das práticas. Campinas: Pontes Editores, 2012

SALOMON, G. Editor's Introduction. In: distributed Cognitions Psycological and Educational considerations. Cambridge: Cambridge University Press, 1993

SHIFMAN, L. Memes in digital culture. Massachusetts: MIT press essential knowledge, 2014

Published

2023-12-30

How to Cite

BARRETO, R. P. Memes: from the senses to multimodalities in digital social networks. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 13, p. e19127, 2023. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/19127. Acesso em: 12 may. 2024.