The role of anxiety in Spanish language learning: analysis of the experience of a teacher in initial training

Authors

Keywords:

Linguistic anxiety, Spanish Language, Teacher training

Abstract

 In this article, our main objective is to investigate the role of linguistic anxiety as an intervening factor in the learning of Spanish by a teacher in initial training. The specific objectives are to analyze some situations that caused anxiety in the future teacher, in the classroom, during the language study, and to evaluate some tasks developed by the student and that contributed to attenuate the influence of linguistic anxiety during the language learning process. In this study, of a qualitative nature, we analyzed some reports of experiences lived by an undergraduate student, with the intention of evaluating the role of anxiety as a factor that interferes in the learning of Spanish in the academic space. This is an analytical description of the future teacher's biographical experiences in a given context. As a result, we can assess that different actors present in the classroom (teacher and classmates) influenced the student ˗ both positively and negatively ˗ with regard to linguistic anxiety.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jeane Cruz Santos, Universidade do Estado da Bahia

Licenciada em Letras  com Habilitação em  Língua Espanhola e Literaturas  pela Universidade do Estado da Bahia- UNEB. Ex-integrante do Grupo de Investigação Letras Hispânicas em Foco – LEHISP.

Aline Silva Gomes, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Língua e Cultura pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), com período sanduíche na Universidad de Alcalá (Espanha) financiado pela CAPES. Mestre em Estudo de Linguagens pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Licenciada e Bacharel em Lingua Estrangeira Moderna/Espanhol também pela UFBA. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudo de Linguagens e do Curso de Licenciatura em Letras-Espanhol da UNEB. 

References

ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. 7ª ed. São Paulo: Pontes, 2013.

ALNUZAILI, EhabSaleh; UDDIN, Nasir. Dealing with Anxiety in Foreign Language Learning Classroom. Journal of Language Teaching and Research, Vol. 11, No. 2, pp. 269-273, March 2020.

ARAGÃO, R. C.; PAIVA, V. L. M. O.; GOMES JUNIOR, R. C. Emoções no desenvolvimento de habilidades orais com tecnologias digitais. Calidoscópio, v. 15, p. 557–566,2017. Disponível: http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio - Acesso em: 06 out. 2022

CHAO, C.T. Foreign language anxiety and emotional intelligence: A study of EFL students in Taiwan. Unpublished doctoral dissertation, Texas University, Texas, United States, 2003.

CORDEIRO, D. M. A ansiedade no processo de ensino/aprendizagem de espanhol como língua estrangeira e a sua relação com o contato linguístico em contextos de imersão. Revista Entre Línguas, Araraquara, SP, Brasil, p. 312 - 327, 01 jul. 2019.

ELKHAFAIFI, H. Listening comprehension and anxiety in the Arabic language classroom. The Modern Language Journal, 89, 2005, p. 206-220.

GOMES, Aline S. Motivação, Estratégias de Aprendizagem e Autonomia nas Aulas de Espanhol como Língua Estrangeira. Campinas/SP: Pontes Editores, 2021.

HORWITZ, E. K., HORWITZ, M. B.; COPE, J. A. Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 1986, p. 125-132.

JOHNSON-LAIRD, P.N.; OATLEY, K. Cognitive and Social Constructions in Emotions. In: M. LEWIS; J.M. HAVILAND--JONES, Handbook of Emotions. New York, The Guilford Press, 2000, p. 458-475.

KRÁL'OVÁ, Zdena; SORÁDOVÁ, Daniela. Foreign Language Learning Anxiety. Teaching Foreign Languages in Inclusive Education: (A teacher-trainee´s handbook) Nitra: Constantine the Philosopher University, 2015.

LARSEN-FREEMAN, Diane; LONG, Michael H. Introducción al estudio de la adquisición de segundas lenguas. Tradução de Isabel Molina Martos e Pedro Benítez Pérez Madri: Gredos, 1994.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MACINTYRE, Peter D. Motivation, anxiety and emotion in second language acquisition. In: ROBINSON, Peter (ed.). Individual Differences and Instructed Language Learning. Philadelphia: John Benjamins B.V., 2002.

ODA, Ala' Hussain. The Effect of Anxiety on Learnin English as a Foreign Language. Journal of the College of Arts. University of Basrah, Nº. (58), 2011.

PAIVA, Rodrigo C. Contando estórias para pesquisar: autoetnografia e implicações para o estudo de ensino-aprendizagem de línguas. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 7, p. 326, 2019.

RABADÁN, M; RAMOS, Alejandro Orgambídez. Ansiedad idiomática y motivación hacia el español como lengua extranjera en estudiantes universitarios portugueses: un estudio exploratorio. Estudios sobre educación, Vol, 35 / 2018 / 517-533.

RUBIO, Antonio Daniel Juan; CONESA, Isabel María García. Los diferentes roles del profesor y los alumnos en el aula de lenguas extrajeiras. Reflexiones y Experiencias Innovadoras en el Aula. Revista digital, n. 38: marzo de 2012.

TURNER, J. Psychology for the Classroom. London: Methuen, 1977.

UDDIN, Nasir. Lidando com a ansiedade na aula de aprendizagem de línguas estrangeiras. Journal of Language Teaching and Research, Vol. 11, No. 2, pp. 269-273, March, 2020.

WELP, A. K. DE S. A ansiedade e o aprendizado de língua estrangeira. Letras de Hoje, Vol. 44, n. 3, 9 set. 2009.

WÖRDE, Renée von. Students’ Perspectives on Foreign Language Anxiety. Inquiry, Vol.8, N 1, Spring 2003.

ZHEG, Ying. Anxiety and Second/Foreign Language Learning Revisited. Canadian Journal for New Scholars in Education/Revue canadienne des jeunes chercheures et chercheurs en education, Vol. 1, Issue 1, July 2008.

Published

2023-11-30

How to Cite

SANTOS, J. C.; GOMES, A. S. The role of anxiety in Spanish language learning: analysis of the experience of a teacher in initial training. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 13, p. e18452, 2023. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/18452. Acesso em: 11 may. 2024.