Access to the English language in public schools in peripheral communities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v13i.17327

Keywords:

Educação Crítica, língua inglesa, globalização, educação emancipadora

Abstract

This study aims to point out the paths to be followed in the teaching of the English language for a transforming and liberating practice (FREIRE, 2000) and analyzes the teaching contexts in less favored communities (MACIEL, 2011) and the teaching of mandatory English in these places (LDB, 1996) under the new look of the guiding document Base Nacional Comum Curricular, 2018. It also presents reflections on the teaching of English and the phenomenon of Globalization with regard to social exclusion and inclusion. The study points out that the teaching of English, based on the perspective of Critical Education, can lead the student to knowledge of himself and the other, create historical and social awareness of one's place in the world and seek mechanisms, including through English language teaching, to transform the social reality in which it is inserted, thus contributing to local, national and global changes and advances.

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Author Biographies

Luryan Silva Fernandez, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) do Campus do Pantanal (CPAN) da Universidade Federal de Mato Grosso do Su (UFMS). Graduada em Letras/Inglês pela UFMS. Professora de Língua Inglesa.

Josiane Peres Gonçalves, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul Campus do Pantanal (CPAN/UFMS) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação (FAED/UFMS). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Desenvolvimento, Gênero e Educação (GEPDGE).

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Published

2023-12-30

How to Cite

FERNANDEZ, L. S.; PERES GONÇALVES, J. Access to the English language in public schools in peripheral communities. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 13, p. e17327, 2023. DOI: 10.69969/revistababel.v13i.17327. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/17327. Acesso em: 4 dec. 2024.