(De)colonial resonance in pre-service English teachers’ conceptions of language

Authors

Keywords:

(De)coloniality, Locus of enunciation, (English) language teachers

Abstract

 In this article, I aim to to discuss how pre-service English teachers’ conceptions of language, from a public university in Bahia, get closer to or farther from the logic of modernity/coloniality. This qualitative interpretative study was carried out while the “Introduction to Applied Linguistics” subject was delivered in 2019. Based upon decolonial studies (GROSFOGUEL, 2010; BAPTISTA, 2021a, 2021b; MIGNOLO, 2017; SANTOS, 2019), I problematize the universality imposed by the Western reasoning, attempting to clarify the concepts embedded in the modernity/coloniality pair as well as the role of the locus of enunciation. Additionally, I deal with the origin of the modern concept of language, its effects on language education, and I pinpoint three resistance strategies to interrupt coloniality as proposed by Souza and Duboc (2021). At the end of the study, among some shifts, there is the understanding of the close relationship between language, identity and local social practices, since some participants try to mark their identities, corporalities and subjectivities through language, establishing a certain locus of enunciation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isabela Santos, UNEB/UFBA

Mestra em Ensino de Inglês como Língua Estrangeira pela University of Reading, Inglaterra. Doutoranda em Língua e Cultura (PPGLinC/UFBA), Salvador. Professora Assistente do Curso de Letras-Inglês (DCHI/UNEB), Salvador. Membro do grupo de pesquisa DECOLIDE (Decolonialidade, Linguagem, Identidade e Educação), coordenado por sua orientadora, Profa. Dra. Lívia M. T. R. Baptista. E-mail: isalimasantos2015@gmail.com

References

ANDERSON, Benedict. Imagined Communities. New York: Verso, 1991.

BAPTISTA, Lívia Márcia Tiba Rádis. Minha pátria é minha língua: algumas questões sobre a (de)colonização das línguas e dos sujeitos no ensino de espanhol. Abehache, v.1, n. 2, p.28-47, 2017. Disponível em: <https://revistaabehache.com/ojs/index.php/abehache/article/view/220/206>. Acesso em 18 dez. 2021.

BAPTISTA, Lívia Márcia Tiba Rádis. (De)colonialidade da linguagem, lócus enunciativo e constituição identitária em Glória Anzaldúa: uma “new mestiza”. Polifonia, v. 26, n. 44, p. 123-145, 2019. Disponível em: <https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/polifonia/article/view/8974>. Acesso em: 10 nov. 2021.

BAPTISTA, Lívia Márcia Tiba Rádis. Lócus de enunciação e coletivo mexicano Batallones Femininos: cartografando uma pedagogia decolonial no Sul Global. Gragoatá, Niterói, v.26, n.56, p. 1115-1147, 2021a. Disponível em: <https://doi.org/10.22409/gragoata.v26i56.49063>. Acesso em: 15 set. 2021.

BAPTISTA, Lívia Márcia Tiba Rádis. Pedagogias decoloniais e feminismos contra-hegemônicos: o caso dos agrupamentos femininos juvenis no Sul Global. In: BAPTISTA, Lívia Márcia Tiba Rádis; NUNES, Tiago Alves (Org.). Práxis descolada e linguagens: por caminhos críticos, decoloniais e translíngues. Campinas: Pontes Editores, 2021b. p. 101-121.

BAPTISTA, Lívia Márcia Tiba Rádis & LÓPEZ-GOPAR, Mario Enrique. Educação Crítica, Decolonialidade e Educação Linguística no Brasil e no México: questões epistemológicas e metodológicas traçadas por um paradigma-outro. Letras & Letras, v. 35, n. especial, p.1-27, 2019. Disponível em: <https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/49261>. Acesso em: 5 out. 2020.

BERNADINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GOSFOGUEL, Ramón. Introdução: Decolonilaidade e pensamento afrodiaspórico. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; Grosfoguel, Ramón. (Org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2020. p. 9-26.

BLOOMAERT, Jan; RAMPTON, Ben. Language and Superdiversity. Diversities, v. 13, n. 2, p. 1-21, 2011. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/254777452_Language_and_Superdiversity>. Acesso em: 17 out.2021.

CANAGARAJAH, Suresh. Theorizing translingual practice. In: CANAGARAJAH, Suresh. Translingual Practice: global Englishes and cosmopolitan relations. New York: Routledge, 2013.

CÉSAIRE, Aimé. Discurso sobre o colonialismo. São Paulo: Veneta, 2020.

DUSSEL, Enrique D. 1492: o encobrimento do outro: a origem do mito da modernidade. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1993.

DUSSEL, Enrique. Filosofia da Libertação. São Paulo: Edições Loyola, 1977.

GEE, James Paul. Social Linguistics and Literacies: Ideologies in Discourses. London: Routledge, 1996.

GEE, James Paul. Discourse, Small-d, Big D. In: TRACY, Karen; CORNELIA, Ilie; SANDEL. Todd. (Org.). International encyclopedia of language and social interaction. United States: Wiley-Blackwell, 2015. p.1-6.

GROSFOGUEL. Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. In: SANTOS, Boaventura Santos; MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 455-491.

GROSFOGUEL, Ramón. De la crítica pós-colonial a la crítica descolonial: similaridades y diferencias entre las dos perspectivas. Seminário Internacional de Pensamiento contemporâneo, MAEID, 2014. 1 vídeo (1h 40 min.). Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=IpIfyoLE_ek>. Acesso em: 5 ago. 2021.

GROSFOGUEL, RAMÓN. Para uma visão decolonial da crise civilizatória e dos paradogmas da esquerda ocidentalizada. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; Grosfoguel, Ramón. (Org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2020. p. 55-77.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

KUMARAVADIVELU, B. Individual Identity, Cultural Globalization, and Teaching English as an International Language: the case for an epistemic break. In: ALSAGOFF, L. et al. (Org.). Teaching English as an international language: principles and practices. New York: Routledge, 2012. p. 9-27.

LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. From ‘Reading’ to the ‘New Literacies Studies’. In: LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele (Org.). New Literacies: Changing Knowledge and Classroom Learning. Buckingham: Open University Press, 2003. p. 3-22.

MAKONI, Sinfree; PENNYCOOK, Alastair. Disinventing and reconstituting languages. Critical inquiry in language studies: an international journal, 2, 3, 2007. p.137-156.

MAKONI, Sinfree; PENNYCOOK, Alastair; Innovations and Challenges in Applied Linguistics from the Global South. New York: Routledge, 2020.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; Grosfoguel, Ramón. (Org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2020. p. 27-54.

MIGNOLO, Walter. Historias locales/diseños globales. Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Ediciones Akal, 2003.

MIGNOLO, Walter. Os esplendores e as misérias da ciência: colonialidade, geopolítica do conhecimento e pluriversalidade epistêmica. In: SANTOS, Boaventura de Sousa. (Org.). Conhecimento Prudente Para uma Vida Decente: um discurso sobre as Ciências Revisitado. São Paulo: Cortez: 2004, p.667-709.

MIGNOLO, Walter. Introduction: coloniality of power and decolonial thinking. In: MIGNOLO, Walter; ESCOBAR, Arturo. (Org.). Globalization and the decolonial option. New York: Routledge, 2010. p. 1-21.

MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 32, n. 94, 2017. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/nKwQNPrx5Zr3yrMjh7tCZVk/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em: 03 mar 2021.

NASCIMENTO, Gabriel. Racismo linguístico: os subterrâneos da linguagem e do racismo. Belo Horizonte: Letramento, 2019.

PARRA, Andrés Argüello. Pedagogía decolonial: hacia una comprensión/acción educativa en las sociedades emergentes. In: GÓMEZ ARÉVALO, J. A. A. (Comp.). Educación, sociedad e interculturalidad: diálogos desde la comprensión y acción educativa en América Latina. Bogotá: Vicerrectoría de Universidad Abierta y a Distancia, 2016. p. 87- 135.

PENNYCOOK, Alastair. Language as a local practice. New York: Routledge, 2010.

SANTO, Diogo Oliveira do Espírito Santo; SILVA, Robson, Ribeiro da. Repensando o ensino de língua inglesa no Brasil: por uma perspectiva translíngue. Estudos Linguísticos e Literários n. 57, p. 59-80, jul-dez, 2017. Disponível em: <https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/24738>. Acesso em: 15 dez. 2021.

SANTOS, BOAVENTURA SOUSA. Por uma concepção multicultural de direitos humanos. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 48, jun. 1997, p. 11-31. Disponível em: <http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/Concepcao_multicultural_direitos_humanos_RCCS48.PDF>. Acesso em: 23 abr. 2021.

SANTOS, BOAVENTURA SOUSA. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura Sousa; MENESES, Maria Paula. (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 31-87.

SANTOS, BOAVENTURA SOUSA. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

SANTOS, MILTON. O geógrafo de campos e espaços. In: LEITE, Maria Angela Faggin Pereira Leite. (Org.). Encontros: Milton Santos. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2007. p. 128-143.

SOUZA, Lynn Mário Trindade Menezes de. Glocal languages, coloniality and globalization from below. In: GUILHERME, Manuela; MENEZES DE SOUZA, Lynn Mário Trindade (Org.). Glocal Languages and Critical Intercultural Awareness: The South Answers Back. New York: Routledge, 2019a.

SOUZA, Lynn Mário Trindade Menezes de. Decolonial pedagogies, multilingualism and literacies. Multilingual Margins, vol. 6, n.1, p. 9-13. 2019b. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/336089407_Introduction_and_Decolonial_Pedagogies_Multilingualism_and_Literacies>. Acesso em: 19 ago. 2020.

SOUZA, Lynn Mário Trindade Menezes de. Pensar e ser: o que isso tem a ver com a crise atual. Live 4 de jun. 2020. Encruzilinhas. Clarissa Menezes Jordão. 1 vídeo (52 min 14s). Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=P8iViR-EQEc&t=1075s>. Acesso em: jun. 2020.

SOUZA, Lynn Mário Trindade Menezes de & DUBOC, Ana Paula Martinez. De-universalizing the decolonial: between parentheses and falling skies. Gragoatá, Niterói, v.26, n.56, p. 876-911, 2021.Disponível em: <https://doi.org/10.22409/gragoata.v.26i56.51599>. Acesso em: 28 dez. 2021.

WALSH, Catherine. Gritos, grietas y siembras de vida: Entretejeres de lo pedagógico y lo decolonial. In: WALSH, Catherine. (Org.). Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo II. Quito, Ecuador: Abya-Yala, 2017. E-book. (Serie Pensamiento decolonial). ISBN digital: 978-9942-09-549-7.

Published

2022-12-23

How to Cite

SANTOS, I. (De)colonial resonance in pre-service English teachers’ conceptions of language. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 12, p. e13586, 2022. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/13586. Acesso em: 16 jul. 2024.