TRAINING PROCESS IN THE PANDEMIC CONTEXT: HYBRID TEACHING AS A LEARNING TOOL IN THE HEALTH RESIDENCE PROGRAM
Palabras clave:
Active methodologies, Hybrid teaching, Multiprofessional Residence, Psychiatric Nursing, Mental healthResumen
Objective: to describe the experience of discussing changes in the training process of a uniprofessional residency in the context of a pandemic in Brazil and worldwide. Method: descriptive study of the experience report type carried out by nurses specialized in Mental Health. The implementation of the hybrid teaching model (remote and face-to-face classes) as a tool to continue the teaching and learning process in the context of the pandemic. Results: considering the pandemic context, professional practice was restricted to remote activities or total isolation, planning was necessary to identify which of these professionals would be available to develop their themes considering this new scenario. Through teaching technologies and active methodologies, the maintenance of the sharing of theoretical content was maintained and the training process was not interrupted. Conclusion: the transition process to the hybrid model was achieved, and it should be noted that many challenges and potential permeated the execution process. Furthermore, the participation and interest of residents in the use of electronic resources in the training process was evident.
Descargas
Citas
Brasil. Lei no 11.129, de 30 de junho de 2005. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 01 jul. 2005.
Brasil. Portaria Interministerial nº 2117/05, de 03 de novembro de 2005. Institui no âmbito do Ministério da Saúde e Ministério da Educação a residência multiprofissional em saúde. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 04 nov. 2005.
Brasil. Secretaria de educação superior. Comissão Nacional de Residência Multiprofissional em Saúde. Resolução CRNRMS nº 2, de 16 de abril de 2012. Diário Oficial da União; Poder Executivo, Brasília, DF, 17 abr. 2012.
Universidade de São Paulo. Projeto Político Pedagógico: Programa de Enfermagem em Saúde Mental e Psiquiátrica da Faculdade de Medicina de São Paulo, 2020.
Santos BM, Silva EP, Santos KSP, Oliveira LS, Batista MJ, Rocha TMR, et al. Enfrentamento à pandemia da covid-19 por acadêmicos de uma universidade pública na Bahia: um relato de experiência. Prát. Cuid. Rev. Saude Colet. 2020;1:e10592.
Andrade JV, Moraes RC. O que o Coronavírus tem nos tirado? Anos potenciais de vida perdidos em Minas Gerais. Journal of Nursing and Health. 2020;10(4) e20104014.
Cotta RMM, Costa GD. Portfólio Reflexivo: Método de Ensino, Aprendizagem e Avaliação. Viçosa: Editoras UFV/ABRASCO, 2016.
Souza PR, Andrade MD. Modelos de rotação do ensino híbrido: estações de trabalho e sala de aula invertida. Revista E-Tech: Tecnologias para Competitividade Industrial. 2016 Jul 29;9(1):03-16.
Brasil. Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. D.O.U 18/03/2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020248564376
E-Dicionário.“Híbrido” termos literários de Carlos Ceia, 2018. Disponível em: http://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/hibrido/
Cotta RM, Ferreira ES, Andrade JV. Júri simulado como método ativo de ensino, aprendizagem e avaliação. In IV Congresso de Inovação e Metodologias no Ensino Superior, 2018.
Feferbaum M, Radomysler CN, Costa EC. Ensino participativo online: fundamentos, métodos e ferramentas. CEPI FGV Direito SP; 2021.
Saviani D. Teorias pedagógicas contra-hegemônicas no Brasil. Ideação. 2008;10(2):11-28.
Moreira MA, Caballero MC, Rodríguez ML. Aprendizaje significativo: un concepto subyacente. Actas del encuentro internacional sobre el aprendizaje significativo. 1997;19(44):1-6.
Júnior ER, Camargo NM. Uma experiência em ação: aprofundando conceito e inovando a prática pedagógica através do ensino híbrido. SIED: EnPED-Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância. 2016.
Maia TC, Andrade JV, Silva IM, Júnior BR. Oficina crítico-reflexiva “Desenvolvimento e Saneamento Rural”: extensão universitária por meio do Projeto Rondon. Revista Caminho Aberto• Ano. 2019 Jul;6(11).
Brasil. Conselho Nacional de Saúde, Ministério da Saúde. Resolução Nº 510, de 07 de abril de 2016.
Costa R, Lino MM, Souza AI, Lorenzini E, Fernandes GC, Brehmer LC, Vargas MA, Locks MO, Gonçalves N. Nursing teaching in covid-19 times: how to reinvent it in this context? Texto contexto - enferm. 29; 2020.
Godoy F. Plataforma EAD, 2021. Disponível em: https://blog.eadplataforma.com/author/fabio-godoy/
Campos GWS. Produção de conhecimento, avaliação de políticas públicas em saúde mental: notas reflexivas, 2006. Disponível em: https://1library.org/document/z1r33rvq-produ%C3%A7%C3%A3o-conhecimento-avalia%C3%A7%C3%A3o-pol%C3%ADticas-p%C3%BAblicas-reflexivas-gast%C3%A3o-campos.html
Chaves USB, Costa CCP, Souza NVDO, Carvalho EC, Soares SSS, Jesus PB, Gomes HF, Peres EM, Mello LF, Andrade PCST, Bisagni C, Vieira MLC. Repercussões da aprendizagem remota na Educação em Enfermagem na pandemia de COVID-19. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, 2021;10(5):e27510514702.
Brasil. Ministério da Educação. Portaria Nº 544 de 16 de junho de 2020. Brasília, 2020.
Sousa RC, Silva JG, Alves FR, Fontenele FC, Menezes DB. Teoria das situações didáticas e o ensino remoto em tempos de pandemia: uma proposta para o ensino do conceito de volume por meio da plataforma Google Meet e o software GeoGebra. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. 2021;(28):e21.
Ching MC. Tahap penerimaan Google Jamboard sebagai alat digital dalam e-pembelajaran: satu kajian. JuKu: Asia Pacific Journal of Curriculum & Teaching. 2021;9(2):34-45.
Rudolph J. A brief review of Mentimeter - A student response system. Journal of Applied Learning & Teaching. 2018;1(1):35-8.
Appenzeller S, Menezes FH, Santos GG, Padilha RF, Graça HS, Bragança JF. Novos tempos, novos desafios: estratégias para equidade de acesso ao ensino remoto emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica. 2020 Oct 2;44.
Volpe FAP, Quintana SM, Borges M de C, Troncon LE de A. Avaliação do Estudante na Educação remota (ER) e à Distância (EAD): como desenvolver de modo efetivo, enfatizando a devolutiva. Medicina (Ribeirão Preto), 2021;54(1):e-184773.
Cedeño-Escobar MR, Ponce-Aguilar EE, Lucas-Flores YA, Perero-Alonzo VE. Classroom y Google Meet, como herramientas para fortalecer el proceso de enseñanza-aprendizaje. Polo del Conocimiento. 2020 Jul 22;5(7):388-405.
Liberali J, Dall’Agnol CM. Supervisão de enfermagem: um instrumento de gestão. Rev Gaúcha Enferm., 2008;29(2):276-82.
São Paulo. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. Resolução SEDUC de 204/2021, que fixa normas para a retomada das aulas e atividades presenciais no Sistema de Ensino do Estado de São Paulo. Disponível em: http://www.educacao.sp.gov.br/lise/sislegis/detresol.asp?strAto=20211014
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor
El envío de originales a Práticas e Cuidado: Revista de Saúde Coletiva (Prácticas y Cuidados: Revista de Saúde Coletiva - PC-RESC) implica la transferencia, por parte de los autores, de los derechos de publicación. Los derechos de autor de los manuscritos publicados en esta revista pertenecen al autor (es), con derechos PC-RESC sobre la primera publicación. Los autores solo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando explícitamente PC-RESC como medio de publicación original.
Licencia Creative Commons
Salvo que se especifique lo contrario, los términos de una Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License se aplican al material publicado en esta revista, lo que permite el uso, distribución y reproducción sin restricciones en cualquier medio siempre que se cite correctamente la publicación original.