MENTAL HEALTH AS A PEDAGOGICAL PROJECT FOR THE PRODUCTION OF CARE IN THE UNIVERSITY ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14673676Keywords:
Health promotion, Mental health, Psychology, UniversityAbstract
Introduction: The expansion of access to public higher education facilitated by affirmative actions is positively conceived when we deal with the democratization of this access. Objective: The aim of this article is to describe an experience report about a project aimed at promoting the mental health of university students, in order to build a support network, individual and community development for student permanence. Method: The participatory methodology was used through Conversation Circles in a Federal Institution of Higher Education. Results: The results point out that Psychology in the context of Student Assistance, in addition to contributing to transforming the university space, it can develop emancipatory practices that place the communication process as a mediating instrument of social relations and allow the construction of spaces that promote mental health and student stay.
Downloads
References
Albuquerque, E. S. G. E. (2016). Aspectos cognitivos e não-cognitivos na adaptação de estudantes universitários (i)migrantes (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Pernambuco, Recife.
Amarante, P. (2007). Saúde mental e atenção psicossocial. Rio de Janeiro: Fiocruz.
Ambiel, R. A. M., Santos, A. A. & Dalbosco, S. N. P. (2016). Motivos para evasão, vivências acadêmicas e adaptabilidade de carreira em universitários. Psico, 47(4), 288–297. http://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2016.4.23872
Barreto, R. & Milani, J. P. (2014). Roda de conversa: Espaço de potencialização para a experiência feminina. In C. Stella (Org.), Psicologia Comunitária: Contribuições teóricas, encontros e experiências (pp. 217-245). Petrópolis: Vozes.
Barros, L. S. & Cecílio, L. C. O. (2019). Entre a ‘grande política’ e os autogovernos dos Agentes Comunitários de Saúde: Desafios da micropolítica da atenção básica. Saúde em Debate, 43(spe6), 10–21. https://doi.org/10.1590/0103-11042019s601
Ceccim, R. B., & Ferla, A. A. (2008). Educação e saúde: Ensino e cidadania como travessia de fronteiras. Trabalho, Educação e Saúde, 6, 443–456. https://doi.org/10.1590/S1981-77462008000300003
Certo, A. C. T. (2016). Qualidade do sono e suas implicações ao nível da ansiedade, depressão e stress nos estudantes do ensino superior. Relatório de Estágio, Instituto Politécnico de Bragança, Escola Superior de Saúde, Bragança.
Cortez, E. A., Braga, A. L. S., Oliveira, A. G. S., Ribas, B. F., Mattos, M. M. G. R., Marinho, T. G., Cavalcanti, T. V. C., & Dutra, V. F. D. (2017). Promoção à Saúde Mental dos Estudantes Universitários. Revista Pró-UniverSUS, 8(1), 48-54. http://editora.universidadedevassouras.edu.br/index.php/RPU/article/view/896
Costa, R. R. O., Filho, J. B., Medeiros, S. M., & Silva, M. B. M. (2015). As rodas de conversas como espaço de cuidado e promoção da saúde mental. Revista de Atenção à Saúde, 13(43), 30-36. https://doi.org/10.13037/rbcs.vol13n43.2675
Decreto n. 7.234, de 19 de julho de 2010. (2010). Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil – PNAES. Brasília: Diário Oficial da União. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7234.htm
Dutra, N. G. Reis., & Santos, M. F. S. (2017). Assistência estudantil sob múltiplos olhares: A disputa de concepções. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25, 148–181. https://doi.org/10.1590/S0104-40362017000100006
Franco, T. B. (2013). O uso do fluxograma descritor e projetos terapêuticos para análise de serviços de saúde, em apoio ao planejamento: O caso de Luz-MG. In T. B. Franco., & E. E. Merhy (Orgs.), Trabalho, produção do cuidado e subjetividade em saúde: Textos reunidos (1ª ed., pp. 301-337). São Paulo: Hucitec.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
Frizzo, K. R. (2014). A Investigação-Ação Participante. In J. C. Sarriera., & E. T. Safocada (Orgs.), Introdução a Psicologia Comunitária: Bases teóricas e metodológicas (pp. 153-166). Porto Alegre: Sulina.
Gomes, L. M. L. S. (2020). Psicologia, assistência estudantil e ensino superior (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Alagoas, Maceió.
Lei n. 12.711, 29 de agosto de 2012. (2012). Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm
Martins, F. M., Schweickardt, K. H., Schweickardt, J. C., Ferla, A. A., Moreira, M. A., & Medeiros, J. S. (2022). Produção de existências em ato na Amazônia, Brasil: “Território líquido” que se mostra à pesquisa como travessia de fronteiras. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 26, e210361. https://doi.org/10.1590/interface.210361
Méllo, R. P., Silva, A. A., Lima, M. L. C., & Di Paolo, A. F. (2007). Construcionismo, práticas discursivas e possibilidades de pesquisa em psicologia social. Psicologia & Sociedade, 19, 26–32. https://doi.org/10.1590/S0102-71822007000300005
Ministério da Saúde. (2002). As Cartas da Promoção da Saúde. Autor. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cartas_promocao.pdf
Oliveira, A. B. (2016). O Psicólogo na assistência estudantil: Interfaces entre psicologia, saúde e educação (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-graduação e Psicologia, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.
Quinderé, P. H. D., Jorge, M. S. B., & Franco, T. B. (2014). Rede de Atenção Psicossocial: Qual o lugar da saúde mental? Physis: Revista de Saúde Coletiva, 24, 253–271. https://doi.org/10.1590/S0103-73312014000100014
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Josiane de Souza Medeiros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
Submission of originals to Práticas e Cuidado: Revista de Saúde Coletiva (Practices and Care: Journal of Public Health - PC-RESC) implies the transfer of publication rights by the authors. The copyright for manuscripts published in this journal belongs to the authors, with PC-RESC retaining rights over the first publication. The authors may only use the same results in other publications if they explicitly indicate PC-RESC as the original publication medium.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, the terms of a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License apply to the material published in this journal, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.