RACIAL BELONGING AND EARLY CHILDHOOD: AN ACCOUNT OF EXPERIENCES ABOUT THE VALUE OF AFRO-BRAZILIAN CULTURE THROUGH LUCKY ACTIVITIES

Authors

Keywords:

Comprehensive Health Care, Race Factors, Biodiversity, Child Development

Abstract

Aim: to describe an intervention carried out with school-age children, contributing to the valorization of ethnic-racial diversity, and encouraging the racial belonging of black children, in an intersectoral articulation between health and education through playful resources. Methods: The activities were carried out from September to November 2019, in a municipal public education institution in Salvador, with children from five to six years old, enrolled in the first year of elementary school. Results: Through this approach, it was possible to verify a positive assimilation of the elements of Afro-Brazilian culture presented to children, in addition to the creation of a future perspective of greater and more frequent articulation of child health care/promotion spaces with public schools managed by the municipality of Salvador, acting to confront vulnerabilities, reinforcing the need for anti-racist education and minimizing the impacts of racism. Conclusion: It is expected that the gaps in the health-education axis will be filled with a greater understanding that the appreciation of ethnic-racial diversity should also be addressed in school environments, as one of the essential factors in promoting child development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Barbosa , Universidade Federal da Bahia - Brasil

Residência em Saúde Coletiva com Ênfase na Primeira Infância.

Gláucia Andrade Silva Marinho , Universidade Federal da Bahia - Brasil

Residência em Saúde Coletiva com Ênfase na Primeira Infância

Juliana Prates Santana , Professora no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutora em Estudos da Criança pela Universidade do Minho/Portugal.  Integrante do Laboratório de Relações Raciais, Direitos Humanos e Direitos da Criança e do Adolescente.

References

Bento MAS. A identidade racial em crianças pequenas. In: Bento MAS (Org.). Educação infantil, igualdade racial e diversidade: aspectos políticos, jurídicos, conceituais. São Paulo: Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades – CEERT, 2012, p.98-114.

Soares MC. Relações raciais e subjetividades de crianças em uma escola particular na cidade de Salvador. [dissertação]. Salvador: Universidade Federal da Bahia, Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Estudos Étnicos e Africanos; 2011.

Munanga K. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Palestra proferida no 3º Seminário Nacional Relações Raciais e Educação-PENESB-RJ, 2003.

Silva Júnior H, Teixeira D. O direito da criança e do adolescente e a promoção da igualdade racial. 1ª edição, São Paulo: Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades – CEERT, 2016, pp.5-39.

Franca DX de, Monteiro MB. Identidade racial e preferência em crianças brasileiras de cinco a dez anos. Psicologia 2002; 16:293-323.

Máximo TACO, Larrain LFCR, Nunes AVL, Lins SLB. Processo de identidade social e exclusão racial na infância. Psicologia em Revista 2012; 18(3):507-526.

Schucman LV. Racismo e Antirracismo: a categoria raça em questão. Psicologia Política 2010; 10(19):41-55.

Brasil. Plano Nacional Primeira Infância: 2010-2022|2020-2030/Rede Nacional Primeira Infância (RNPI); ANDI Comunicação e Direitos. 2ª ed. (revista e atualizada). - Brasília, DF: RNPI/ANDI, 2020.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa e ao Controle Social. Política Nacional de Saúde Integral da População Negra: uma política para o SUS / Ministério da Saúde, Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa, Departamento de Apoio à Gestão Participativa e ao Controle Social. – 3. ed. – Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2017. 44.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretária de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Instrutivo PSE/ Ministério da Saúde. Secretária de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica – Brasília: Ministério da Saúde, 2011. 5-43.

TV Brasil. Guilhermina e Calendário. Acessado em: 03 de fevereiro de 2020Disponível em: https://tvbrasil.ebc.com.br/guilherminaecandelario.

Vieira, Kauê. Bino & Fino. Acessado em: 03 de fevereiro de 2020. Disponível em: http://www.afreaka.com.br/notas/bino-fino-representatividade-negra-na-programacao-infantil/

Nana & Nilo. Nana & Nilo. Acessado em: 03 de fevereiro de 2020. Disponível em: http://nanaenilo.com.br

Sousa NS. Torna-se negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social/Neusa Santos Souza. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983

Oliveira JM de. Os feminismos habitam espaços hifenizados - A Localização e Interseccionalidade dos saberes feministas. Ex aequo [online]. 2010; 22:25-39.

Ramos AC. A construção social da infância: idade, gênero e identidades infantis. Revista Feminismos 2013; 1(3).

Federico RM. Raça e Espiritualidade: o pensamento clínico nas práticas da psicologia escolar. Revista ABPN 2018; 10(24):183-197.

Oliveira F. de, Abromowicz A. Infância, Raça e “Paparicação”. Educação em Revista 2010; 26(2):209-226.

Published

2022-10-24

How to Cite

Barbosa , A. P. ., Andrade Silva Marinho , G. ., & Prates Santana , J. . (2022). RACIAL BELONGING AND EARLY CHILDHOOD: AN ACCOUNT OF EXPERIENCES ABOUT THE VALUE OF AFRO-BRAZILIAN CULTURE THROUGH LUCKY ACTIVITIES. Práticas E Cuidado: Revista De Saúde Coletiva, 3, e13895. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/saudecoletiva/article/view/13895

Issue

Section

Thematic Dossier BLACK POPULATION HEALTH: COUNTER-HEGEMONIC PRACTICES AND REFLECTIONS