RACIAL BELONGING AND EARLY CHILDHOOD: AN ACCOUNT OF EXPERIENCES ABOUT THE VALUE OF AFRO-BRAZILIAN CULTURE THROUGH LUCKY ACTIVITIES
Keywords:
Comprehensive Health Care, Race Factors, Biodiversity, Child DevelopmentAbstract
Aim: to describe an intervention carried out with school-age children, contributing to the valorization of ethnic-racial diversity, and encouraging the racial belonging of black children, in an intersectoral articulation between health and education through playful resources. Methods: The activities were carried out from September to November 2019, in a municipal public education institution in Salvador, with children from five to six years old, enrolled in the first year of elementary school. Results: Through this approach, it was possible to verify a positive assimilation of the elements of Afro-Brazilian culture presented to children, in addition to the creation of a future perspective of greater and more frequent articulation of child health care/promotion spaces with public schools managed by the municipality of Salvador, acting to confront vulnerabilities, reinforcing the need for anti-racist education and minimizing the impacts of racism. Conclusion: It is expected that the gaps in the health-education axis will be filled with a greater understanding that the appreciation of ethnic-racial diversity should also be addressed in school environments, as one of the essential factors in promoting child development.
Downloads
References
Bento MAS. A identidade racial em crianças pequenas. In: Bento MAS (Org.). Educação infantil, igualdade racial e diversidade: aspectos políticos, jurídicos, conceituais. São Paulo: Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades – CEERT, 2012, p.98-114.
Soares MC. Relações raciais e subjetividades de crianças em uma escola particular na cidade de Salvador. [dissertação]. Salvador: Universidade Federal da Bahia, Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Estudos Étnicos e Africanos; 2011.
Munanga K. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Palestra proferida no 3º Seminário Nacional Relações Raciais e Educação-PENESB-RJ, 2003.
Silva Júnior H, Teixeira D. O direito da criança e do adolescente e a promoção da igualdade racial. 1ª edição, São Paulo: Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades – CEERT, 2016, pp.5-39.
Franca DX de, Monteiro MB. Identidade racial e preferência em crianças brasileiras de cinco a dez anos. Psicologia 2002; 16:293-323.
Máximo TACO, Larrain LFCR, Nunes AVL, Lins SLB. Processo de identidade social e exclusão racial na infância. Psicologia em Revista 2012; 18(3):507-526.
Schucman LV. Racismo e Antirracismo: a categoria raça em questão. Psicologia Política 2010; 10(19):41-55.
Brasil. Plano Nacional Primeira Infância: 2010-2022|2020-2030/Rede Nacional Primeira Infância (RNPI); ANDI Comunicação e Direitos. 2ª ed. (revista e atualizada). - Brasília, DF: RNPI/ANDI, 2020.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa e ao Controle Social. Política Nacional de Saúde Integral da População Negra: uma política para o SUS / Ministério da Saúde, Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa, Departamento de Apoio à Gestão Participativa e ao Controle Social. – 3. ed. – Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2017. 44.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretária de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Instrutivo PSE/ Ministério da Saúde. Secretária de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica – Brasília: Ministério da Saúde, 2011. 5-43.
TV Brasil. Guilhermina e Calendário. Acessado em: 03 de fevereiro de 2020Disponível em: https://tvbrasil.ebc.com.br/guilherminaecandelario.
Vieira, Kauê. Bino & Fino. Acessado em: 03 de fevereiro de 2020. Disponível em: http://www.afreaka.com.br/notas/bino-fino-representatividade-negra-na-programacao-infantil/
Nana & Nilo. Nana & Nilo. Acessado em: 03 de fevereiro de 2020. Disponível em: http://nanaenilo.com.br
Sousa NS. Torna-se negro: as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social/Neusa Santos Souza. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1983
Oliveira JM de. Os feminismos habitam espaços hifenizados - A Localização e Interseccionalidade dos saberes feministas. Ex aequo [online]. 2010; 22:25-39.
Ramos AC. A construção social da infância: idade, gênero e identidades infantis. Revista Feminismos 2013; 1(3).
Federico RM. Raça e Espiritualidade: o pensamento clínico nas práticas da psicologia escolar. Revista ABPN 2018; 10(24):183-197.
Oliveira F. de, Abromowicz A. Infância, Raça e “Paparicação”. Educação em Revista 2010; 26(2):209-226.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
Submission of originals to Práticas e Cuidado: Revista de Saúde Coletiva (Practices and Care: Journal of Public Health - PC-RESC) implies the transfer of publication rights by the authors. The copyright for manuscripts published in this journal belongs to the authors, with PC-RESC retaining rights over the first publication. The authors may only use the same results in other publications if they explicitly indicate PC-RESC as the original publication medium.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, the terms of a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License apply to the material published in this journal, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.