UNIVERSITY PHARMACY AND EDUCATION PHARMACY: ANALYSIS OF PUBLIC INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION

Authors

Keywords:

University Pharmacy, Higher Education Institution, Pharmaceutical Services, Education pharmacy

Abstract

Objective: to analyze the profile of university pharmacies in Brazil considering the Minimum Standards for university pharmacy defined by the National Forum of University Pharmacies. Methods: Study with a qualitative approach, based on documentary research, having as primary sources the Pedagogical Projects of Pharmacy Courses (PPC) of public education institutions, CNE Resolution No. 6, of October 19, 2017, internal regulations of university pharmacies, and also the websites of higher education institutions with courses in Pharmacy, Pharmacy courses with university pharmacies and/or university pharmacies. Data collection was based on inclusion criteria and the ordering, classification and treatment of data occurred based on previously constructed scripts having as reference the Minimum Standards for university pharmacy defined by the FNFU (2017). Results and discussion: The main information available in the PPC and in the complementary sites refer to the teaching, research and extension interface, showing that university pharmacies have been important fields of practices and internships, with provision of pharmaceutical services and procedures. However, the other axes of analysis provided for by the FNFU are not systematically detailed in the documents, hindering a more detailed analysis of these aspects. Conclusion: To some extent, university pharmacies have the minimum standards defined by the FNFU (2017), as they are based on the teaching-research-extension triad, presenting attributes that promote the quality of pharmaceutical training, favoring the development of professional skills to act in different areas of the profession in close coordination with the SUS.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tatiane de Oliveira Silva Alencar, Professora na Universidade Estadual de Feira de Santana - Brasil

Doutora em Saúde Pública pela Universidade Federal da Bahia. Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa Integrada em Saúde Coletiva.

References

Souza IF, Basto PO, Bogo D. Diretrizes curriculares nacionais: desafios na formação dos farmacêuticos para atuação no Sistema Único de Saúde. Rev Bras Pes Saúde [Internet]. 2013 [Acesso em 10 mai 2021]; 15 (1): 129-134. Disponível em: https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:UwYrjS8ALKMJ:scholar.google.com/+forma%C3%A7%C3%A3o+farmac%C3%AAutica+&hl=pt-BR&as_sdt=0,5

Oliveira AB, Oyakawa CN, Miguel MD, Zanin SM, Montrucchio DP. Obstáculos da atenção farmacêutica no Brasil. Rev Bras Ciênc Farm [Internet]. 2005 [Acesso em 10 mai 2021]; 41 (4): 409-413. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbcf/v41n4/a02v41n4.pdf

Leite SN, Nascimento JM Junior, Costa LH, Barbano DA. I Fórum Nacional de Educação Farmacêutica: o farmacêutico que o Brasil necessita. Interfac Comum Saúde Educ [Internet]. 2008 [Acesso em 17 abr 2021]; 12 (25): 461-462. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/2008.v12n25/461-462/pt

Brasil. Resolução nº 6, de 19 de outubro de 2017. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Farmácia e dá outras providências. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação/Câmara de Ensino Superior- CNE/CES [Internet]. Brasília, DF: 2017 [Acesso em 6 abr 2021]. Disponível em: https://jf.jusbrasil.com.br/noticias/511574831/douinforme-20-10-2017

Brasil. Nota Técnica DAES/INEP nº 008, de 4 de março de 2015. Instrumento de Avaliação de Cursos de Graduação presencial e a distância. Ministério da Educação. Instituto Nacional de estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira-INEP [Internet]. Brasília, DF: 2015 [Acesso em 5 mar 2021]. Disponível em: http:// http://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Nota-Tecnica-008-2015.pdf

(CFF). Conselho Federal de Farmácia. Resolução nº 610, de 20 de março de 2015. Dispõe sobre as atribuições do farmacêutico na farmácia universitária e dá outras providências [Internet]. Brasília, DF: Conselho Federal de Farmácia; 2015 [Acesso em 6 abr 2021]. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/diarios/88668762/dou-secao-1-26-03-2015-pg-78

Souza JM, Silva OA. A representação do ensino, pesquisa e extensão para os alunos e professores por meio da associação livre de palavras. Rev Ibero-americana Edu [Internet]. 2010 [Acesso em 6 abr 2021]; 52 (3): 1-12. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/1794

Batista JL. Implantação da Farmácia-Escola: O desafio de uma parceria público-privada na gestão da assistência farmacêutica de Lajeado, RS [Trabalho de Conclusão de Curso Internet]. Rio Grande do Sul: Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2012 [Acesso em 4 abr 2021]. 33 p. Disponível em: A implantação da farmácia-escola: o desafio de uma parceria público-privada na melhoria da gestão da assistência farmacêutica em Lajeado, RS (ufrgs.br)

Saturnino L, Fernández-Llimós F. A Farmácia Escola no Brasil: estado da arte e perspectivas. Rev Bras Farm [Internet]. 2009 [Acesso em 17 abr 2021]; 90 (3): 204-210. Disponível em: http://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:s7nyOd6bYKMJ:scholar.google.com/&hl=pt-BR&as_sdt=0,5

Pereira CE, Bambirra E, Chemello C, Pianetti GAl. Perfil das farmácias universitárias do Brasil. Publicado pelo canal XII Enfaruni Evento [Internet]. 2020 [Acesso em 10 mai 2021]; 1 vídeo (5 min 7s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=fEGJvfH24Z8

Silvério MS, Corrêa JO. A Farmácia Universitária no contexto das diretrizes curriculares do curso: um relato de experiência exitosa. Rev Bras Farm Hosp Serv Saúde [Internet]. 2018 [Acesso em 24 abr 2021]; 9 (2): 1-3. Disponível em: https://rbfhss.org.br/sbrafh/article/view/321/343

(FNFU). Fórum Nacional de Farmácias Universitárias. Regimento do Fórum Nacional de Farmácias Universitárias, 3 junho de 2015. Dispõe sobre a missão, visão e valores e o regimento do Fórum Nacional de Farmácia Universitária [Internet]. Teresina, PI: 2015 [Acesso em 26 abr 2021]. Disponível em: https://www.ufjf.br/fnfu/files/2017/08/REGIMENTO-DO-FO%cc%81RUM-ENFARUNI_2015.pdf

(FNFU). Fórum Nacional de Farmácias Universitárias. Farmácia Universitária: padrões mínimos. Fórum Nacional de Farmácias [Internet]. Goiânia: 2017 [Acesso em 17 abr 2021]. Disponível em: https://www.ufjf.br/fnfu/files/2017/08/Farm%c3%a1cia-Universit%c3%a1ria-Padr%c3%b5es-M%c3%adnimos.pdf

Marconi MA, Lakatos EM. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas; 2003.

Brasil. Lei nº 12.527 de 18 de novembro de 2011. Regula o acesso a informações previsto no inciso XXXIII do art. 5º, no inciso II do § 3º do art. 37 e no § 2º do art. 216 da Constituição Federal [Internet]. Brasília, DF: Presidência da República; 2011 [Acesso em 30 out 2021]. Disponível em: L12527 (planalto.gov.br)

Brasil. Resolução nº 510 de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais cujos procedimentos metodológicos envolvam a utilização de dados diretamente obtidos com os participantes ou de informações identificáveis ou que possam acarretar riscos maiores do que os existentes na vida cotidiana. Ministério da Saúde: Conselho de Nacional de Saúde; 2016 [Acesso em 8 dez 2021]. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/22917581

Minayo MC. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14 ed. São Paulo: Hucitec; 2014.

(CFF). Conselho Federal de Farmácia. Nota Técnica nº 01, de junho de 2016. Dispõe sobre a farmácia universitária como indicador obrigatório na avaliação dos cursos de Farmácia [Internet]. Brasília, DF: Conselho Federal de Farmácia; 2016 [Acesso em 25 mar 2021]. Disponível em: https://www.ufjf.br/fnfu/documentos/nota-tecnica-cff/

Rossignoli P, Correr CJ, Fernández-Llimós. Interesse dos acadêmicos nas atividades de estágio em farmácia escola em Curitiba-Brasil. Seguim Farmacoter [Internet]. 2003 [Acesso em 6 abr 2021];1 (2): 62-68. Disponível em: http://www.cipf-es.org/sft/vol-01/062-068.pdf

(CFF). Conselho Federal de Farmácia. Resolução nº 480, de 25 de junho de 2008. Dispõe sobre os serviços farmacêuticos na farmácia escola, pública ou privada, e dá outras providências [Internet]. Brasília, DF: Conselho Federal de Farmácia; 2008 [Acesso em 6 abr 2021]. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/diarios/662276/pg-83-secao-1-diario-oficial-da-uniao-dou-de-02-07-2008

Published

2022-07-19

How to Cite

Silva, H. G. C., & Alencar, T. de O. S. (2022). UNIVERSITY PHARMACY AND EDUCATION PHARMACY: ANALYSIS OF PUBLIC INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION. Práticas E Cuidado: Revista De Saúde Coletiva, 3, e13593. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/saudecoletiva/article/view/13593

Issue

Section

Articles (CONTINUOUS FLOW)

Most read articles by the same author(s)