SIGNIFICANT LEARNING: JURY SIMULATED AS A PROPOSAL TO APPROACH TREATMENTS IN CHEMICAL DEPENDENCY
Keywords:
Chemical Dependence, Problem-Based Learning, Multiprofessional Residence, Psychiatric Nursing, Mental healthAbstract
Objective: to describe the experience of conducting the Simulated Jury: treatment of chemical dependency in question, in the context of the uniprofessional residency in health. Method: this is a descriptive study of the experience report type carried out by nurses, specialists in mental health. The mock jury took place on October 7, 2020 at the Institute of Psychiatry of the University of São Paulo and was attended by eight residents (divided into two teams of 4 members), a judge, a notary, three jurors (two participated in remotely) and three spectators (two participated remotely), lasting 2 hours. Results: it stands out to put on the agenda and discussion as active methodologies, especially the simulated jury, in training processes, especially in health residencies, as it is extremely powerful and effective, however, it is still little known and used, being a tool potent, as explained in the present. Conclusion: the mock jury was an assertive choice for everyone involved and what is even better, it only generates expectations from all involved parties when the next one will be. Thus, the present report, when describing the simulated jury applied in a training process of a health residency, explains the effectiveness of the method, and enhances the dissemination and knowledge about the simulated jury.
Downloads
References
World Health Organization. World Drug Report 2021. Geneva: World Health Organization; 2021. Available from: https://www.unodc.org/unodc/en/data-and-analysis/wdr2021.html
Carneiro H. O uso de drogas na sociedade. In. Oliveira FW, Carneiro H. Curso de Atualização em Álcool e Outras Drogas, da Coerção à Coesão. Álcool e sociedade, 2014, p. 13-33. Florianópolis: Departamento de Saúde Pública/UFSC, 2014.
Lopes HP, Gonçalves AM. A política nacional de redução de danos: do paradigma da abstinência às ações de liberdade. Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais. 2018;13(1):1-5.
Penha LBC, Abreu LCC, Silva CSC, Borges BAS, Batista JET, Carvalho DSB, et al. Incidência de consumo de bebida alcoólica entre as vítimas de suicídio no Distrito Federal. Prát. Cuid. Rev. Saude Colet. 2020;1:e9702.
Garcia LP, Freitas LR. Consumo abusivo de álcool no Brasil: resultados da Pesquisa Nacional de Saúde 2013. Epidemiologia e Serviços de Saúde. 2015;24(2):227-37.
Brasil. Lei nº 11.343, de 23 de agosto de 2006. Institui o Sistema Nacional de Políticas Públicas sobre Drogas - SISNAD. 2006.
Prates JG, Oliveira MAF, Claro HG, Pinho PH, Boska GA, Fernandes IFAL, et al. Attitudes of professionals from Psychosocial Care Centers towards alcohol, alcoholism, and alcoholics. Rev Rene. 2021;22:e62765.
Pitta AM. Um balanço da reforma psiquiátrica brasileira: instituições, atores e políticas. Ciência & saúde coletiva. 2011;16(12):4579-89.
Dutra RP, Knuth AG. Que lugar é esse? Os desafios e as potencialidades de inserção da educação física na residência multiprofissional em saúde da família. Prát. Cuid. Rev. Saude Colet. 2021;2:e12963.
Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Princípios e diretrizes para a gestão do trabalho no SUS (NOB/RH-SUS). 3ª. ed. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2005.
Brasil. Portaria Interministerial nº 2117/05, de 03 de novembro de 2005. Institui no âmbito do Ministério da Saúde e Ministério da Educação a residência multiprofissional em saúde. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 04 nov. 2005.
Brasil. Portaria Interministerial MEC/MS nº1.077, de 12 de novembro de 2009. Diário Oficial da União; Poder Executivo, Brasília, DF, 13 nov. 2009.
Brasil. Secretaria de educação superior. Comissão Nacional de Residência Multiprofissional em Saúde. Resolução CRNRMS nº 2, de 16 de abril de 2012. Diário Oficial da União; Poder Executivo, Brasília, DF, 17 abr. 2012.
Universidade de São Paulo. IPq abre programa de residência de enfermagem em saúde mental, 2012. Disponível em: https://www5.usp.br/noticias/saude-2/ipq-inicia-primeiro-programa-de-residencia-de-enfermagem-em-saude-mental-e-psiquiatria-de-sao-paulo/
Alencar TOS, Coelho MMP, Oliveira SS, Souza MQB, Silva SS, Souza CS, et al. Metodologias ativas na educação interprofissional em saúde. Prát. Cuid. Rev. Saude Colet. 2020;1:e12556.
Cotta RM, Ferreira ES, Andrade JV. Júri simulado como método ativo de ensino, aprendizagem e avaliação. In IV Congresso de Inovação e Metodologias no Ensino Superior, 2018.
Anastasiou L, Alves L. Processo de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: Ed. Univille, 2004.
Brasil. Conselho Nacional de Saúde, Ministério da Saúde. Resolução Nº 510, de 07 de abril de 2016.
Cotta RMM, Costa GD. Portfólio Reflexivo: Método de Ensino, Aprendizagem e Avaliação. Viçosa: Editoras UFV/ABRASCO, 2016.
Stumpf A; Oliveira LD. Júri Simulado: o uso da argumentação na discussão de questões sociocientíficas envolvendo radioatividade. Experiências em Ensino de Ciências, 2016;11(2):176-189.
Manente V, Siqueira D, Soccol K, Andres S, Canabarro J, Moreschi C. Percepção de pessoas que usam drogas acerca do tratamento em um centro de atenção psicossocial. Portuguese Journal of Mental Health Nursing. 2018; (20).
Tagliamento G, Silva Souza A, Ferreira RL, Polli GM. Processo de saúde-doença nos modelos de abstinência e redução de danos: revisão integrativa da literatura. Psicologia Argumento. 2020;38(99):174-200.
Vinadé TF. Redução de danos na atenção primária à saúde: construindo a potência do encontro. In. Minozzo, F.; França, S. P. (Org.), A detecção e o atendimento a pessoas usuárias de drogas na rede da Atenção Primária à Saúde: módulo 7. Brasília: Secretaria Nacional de Políticas sobre drogas, 2009.
Carvalho B, Dimenstein M. Análise do discurso sobre redução de danos num CAPSad III e em uma comunidade terapêutica. Temas em Psicologia. 2017;25(2):647-60.
Diehl A, Cordeiro D, Laranjeira R. Dependência química: prevenção, tratamento e políticas públicas. Artmed Editora, 2018.
Santiago SA. Ensino da meiose: o que o aluno dos cursos de ciências agrárias, ciências biológicas e ciências da saúde aprendem e o que deveriam aprender. Dissertação de Mestrado. 2018.
Lima VR, Sousa EF, Sitko CM. Metodologias Ativas de Ensino e Aprendizagem: Sala de aula invertida, Instrução por colegas e Júri simulado no ensino de matemática. Research, Society and Development. 2021;10(5):e2810514507.
Sousa NML. Conhecimento de preceptores da residência multiprofissional em saúde sobre metodologias de ensino. Dissertação de Mestrado. 2017.
Carlini EA. Redução de danos: uma visão internacional. Jornal Brasileiro de Psiquiatria. 2003;52(5):335-9.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
Submission of originals to Práticas e Cuidado: Revista de Saúde Coletiva (Practices and Care: Journal of Public Health - PC-RESC) implies the transfer of publication rights by the authors. The copyright for manuscripts published in this journal belongs to the authors, with PC-RESC retaining rights over the first publication. The authors may only use the same results in other publications if they explicitly indicate PC-RESC as the original publication medium.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, the terms of a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License apply to the material published in this journal, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.