IMPLANTATION OF A SENSORY GARDEN IN A CHILDREN AND YOUTH PSYCHOSOCIAL CARE CENTER IN SALVADOR, BAHIA: EXPERIENCE REPORT

Authors

Keywords:

Mental Health Assistance, Child Health, Adolescent Health

Abstract

Objective: to retrieve the experiences and provide a better understanding of what was experienced during the planning and execution of a Sensory Garden, aiming to share it with similar realities and to produce knowledge based on the theoretical-practical perspective. Methods: This is a descriptive study, with a qualitative approach, of the experience report type, constructed from the observations and experiences of a Mental Health Area of the Multiprofessional Residency Program in Health at the State University of Bahia. Results: The space totality consists of a cemented and flat terrain with the sides destined for a small “L” shaped flower bed. A tactile sensory floor was built beside the flowerbed. As an attraction, it was designed on the floor, in bright colors, a hopscotch – a children's game that provides, through playfulness, social interaction. Discussion: The sensory garden, in addition to providing opportunities to work with the vestibular and proprioceptive systems through activities that involve fine and general motor skills, coordination and balance, also provides shared experiences, that can be either free or strategically oriented, such as: game equipment; terrain modeling to train balance and physical dexterity; scavenger hunts or obstacle courses, among others. Conclusion: It is necessary to carry out more studies on the subject, especially on the effects of the use of sensory gardens in the context of the Unified Health System. It is expected that this work expands the number of scientific evidence about this tool for mental health care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda de Jesus Almeida, Residente no Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Graduada em Psicologia pela Universidade Estadual de Feira de Santana.

Marjory Ellen Lima Costa, Residente no Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Universidade do Estado da Bahia

Graduada em Enfermagem pela Universidade Católica do Salvador.

Daiana Ferreira Menezes, Residente no Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Graduada em Fonoaudiologia pela União Metropolitana de Educação e Cultura.

Patrícia Souza Fortuna, Residente no Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Universidade do Estado da Bahia

Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal de Sergipe.

Daniele Monteiro de Oliveira Silva, Universidade do Estado da Bahia

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia.

Josilda Maria da Silva Fagundes, Servidora na Secretaria Municipal de Saúde de Salvador - Brasil

Farmacêutica Especialista em Gerenciamento de Resíduos Sólidos em Saúde pelo Centro Universitário Dom Pedro II.

Marcus Vinicius Borges Oliveira, Professor na Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutor em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas.

References

Souza TS, Miranda MB. Horticultura como tecnologia de saúde mental. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde. 2017; (6)4:310. Disponível em: https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v6i4.1662

Sousa SF. Jardins terapêuticos em unidades de saúde. Aplicação de uma metodologia de projeto centrado no utilizador para populações com necessidades especiais - caso de estudo do Centro de Reabilitação e Integração Ouriense [Dissertação de Mestrado na Internet]. [local desconhecido]: ISA-UL; 2016 [citado 13 out 2021]. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.5/13093

Nova PR. Hortas públicas, biológicas e urbanas : que efeito nos comportamentos de saúde, na qualidade de vida e nas práticas ambientais? [Dissertação de Mestrado na Internet]. [local desconhecido: editor desconhecido]; 2017 [citado 13 out 2021]. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.14/24211

Ribeiro M. Centro de atenção psicossocial III: a arquitetura a favor da saúde mental [Trabalho de Conclusão de Curso]. Curitiba: Universidade Tecnológica Federal do Paraná; 2018. 109 p.

Susana Pinheiro de Carvalho C. O jardim sensorial: um recurso para a estimulação sensorial de surdocegos [Dissertação de Mestrado]. Lisboa: Escola Superior de Educação de Lisboa; 2011. 180 p.

Holliday OJ. Sistematização das experiências: algumas apreciações. In: brandão, CR, Streck DR, organizators. A Pesquisa Participante: o Saber da Partilha. São Paulo: Ideias e Letras; 2006. p. 227-243.

Cheade MFM, Frota OP, Loureiro MDR, Quintanilha ACF. Residência multiprofissional em saúde: a busca pela integralidade. Cogitare Enfermagem. 2013;18(3):592-595. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/46360

Souza AC, Guljor APF, Silva JLL. Refletindo sobre os centros de atenção psicossocial. Avances en Enfermería. 2014;32(2):292-298. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/aven/v32n2/v32n2a13.pdf

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística [https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ba/salvador/panorama]. Distribuição da população por sexo, segundo os grupos de idade Salvador (BA) - 2010. [Acesso em 29 nov 2021]. Disponível em: https://www.ibge.com.br

Eisenstein E. Adolescência: definições, conceitos e critérios. Adolescência & Saúde. 2005;2(2). Disponível em: https://cdn.publisher.gn1.link/adolescenciaesaude.com/pdf/v2n2a02.pdf

Aquino EML, Silveira IH, Pescarini JM, Aquino R, Souza-Filho JA, Rocha AS. Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Ciênc. Saúde Coletiva. 2020;25(1):2423-2446. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/4BHTCFF4bDqq4qT7WtPhvYr/?format=pdf&lang=pt

Secretaria Municipal de Saúde. Nota Técnica Novo Coronavírus: Nº002/2020. Orientações para organização da Rede de Atenção Psicossocial Especializada no enfrentamento ao Novo Coronavírus (COVID-19) no município de Salvador. Salvador: 2020. 4p.

Ashton MSG, Schneider AC, Zottis AM, Garcia RK. O jardim sensorial – turismo: um espaço para todos. Revista Conhecimento Online. 2015;(1):1-9.

Santos SLF, Vasconcelos LL, Tavares HST, Pessoa CV, Barros KBNT. Horto Medicinal em um Centro De Atenção Psicossocial – Um Relato de Experiência. Revista Expressão Católica Saúde. 2016;1(1):81-86.

Gonzalez MT, Kirkevold M. Benefits of sensory garden and horticultural activities in dementia care: a modified scoping review. Journal of Clinical Nursing. 2013;23(19-20):2698-715. Disponível em: https://doi.org/10.1111/jocn.12388

Sabbagh MC. Jardim sensorial: uma proposta para crianças deficientes visuais. Revista Brasileira de Horticultura Ornamental. 2007;13(2):95-99. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14295/rbho.v13i2.211

Romani E, Araújo MFF, Barbosa LCB. Jardim Sensorial da UFRN: espaço de inclusão e sustentabilidade. Revista Projetar. 2021;6(2). Disponível em: file:///C:/Users/LUISA/Downloads/23797-Texto%20do%20artigo-81823-1-10-20210512.pdf

Machado EC, Barros DA. Jardim Sensorial: o paisagismo como ferramenta de inclusão social e educação ambiental. Extensão Tecnológica. 2020;7(13). Disponível em: file:///C:/Users/LUISA/Downloads/kdeoliveira,+Relato+10+-+1208+Sa%C3%BAde.pdf

Riquelme I, Hatem SM, Montoya P. Reduction of Pain Sensitivity after Somatosensory Therapy in Children with Autism Spectrum Disorders. Journal of Abnormal Child Psychology. 2018;46(8):1731-1740.

Padmanabha H. et al. Home-based Sensory Interventions in Children with Autism Spectrum Disorder: A Randomized Controlled Trial. The Indian Journal of Pediatrics. 2019;86(1):18-25.

Fazlioglu Y.; Baran GA Sensory Integration Therapy Program on Sensory Problems for Children with Autism. Perceptual and Motor Skills. 2008;106(2):415-422.

Schveitzer MC, Esper MV, Silva MJ. Práticas Integrativas e Complementares na Atenção Primária em Saúde: em busca da humanização do cuidado. O Mundo da Saúde. 2012;36(3):442-51.

Stigsdotter UA, Grahn P. Experiencing a Garden: A Healing Garden for People Suffering from Burnout Diseases. Journal of Therapeutic Horticulture. 2003;15:39-48. Disponível em: http://www.hybridparks.eu/wpcontent/uploads/downloads/2012/11/Presentation_Grahn_Lund.pdf.

Spazziani MDL, Oliveira SLD. Jardim sensorial: transformação do espaço escolar e atividades educadoras ambientais na escola. Congresso Nacional de formação de professores, 2.; Congresso Estadual Paulista sobre formação de educadores, 12.; 2011, Águas de Lindóia. Anais 2. São Paulo: UNESP; PROGRAD, 2014. [Citado 09 out 2021]p. 10314-10323 Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/141593>

Assumpção Jr FB. Distúrbios globais do desenvolvimento. Estilos da Clinica. 1997;2(3):103. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v2i3p103-110

Andrade MP. Autismo e integração sensorial: a intervenção psicomotora como um instrumento facilitador no atendimento de crianças e adolescentes autistas [Dissertação de Mestrado] Viçosa, MG, 2012. [Citado 11 out 2021]. Disponível em: http://locus.ufv.br/handle/123456789/3479

American Psychiatric Association. Manual diagnóstico e estatísticos de transtornos mentais: DSM-5. Porto Alegre: Artmed; 2014; 5; 35-39.

Luria AR. Fundamentos de neuropsicologia. São Paulo: Edusp; 1981. p. 346.

Souza AG de, Lucia Freitas Paniz V, Cony Quinteiro S, de Assis Pereira B, Bara O, Cesar Lourenço B. Jardim sensorial como ferramenta didática e de inclusão. RET. 2021;(15):129-50. Disponível em: https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/RevExt/article/view/1795

Carvalho MS, Merhy EE, Sousa, MF. Repensando as políticas de Saúde no Brasil: Educação Permanente em Saúde centrada no encontro e no saber da experiência. Interface - Comunicação, Saúde, Educação. 2019;(23):190211. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/Kk4Tc9WFTzmn8NY5rhYqXDP/?lang=pt

Mourão S. Benefícios da horticultura social e terapêutica. In Horticultura Social e Terapêutica: Hortas urbanas e actividades com plantas no modo de produção biológico. Porto: Publindústrias, 2013; Capítulo 2, p. 19- 30.

Marcus et al. Therapeutic landscapes: an evidence-bases approach to designing healind gardens and restorative outdoor spaces. [local desconhecido]: Wiley, 2014.

Published

2021-12-09

How to Cite

de Jesus Almeida, F., Lima Costa, M. E. ., Ferreira Menezes, D., Souza Fortuna, P., Monteiro de Oliveira Silva, D., Maria da Silva Fagundes, J., & Borges Oliveira, M. V. . (2021). IMPLANTATION OF A SENSORY GARDEN IN A CHILDREN AND YOUTH PSYCHOSOCIAL CARE CENTER IN SALVADOR, BAHIA: EXPERIENCE REPORT. Práticas E Cuidado: Revista De Saúde Coletiva, 2, e13153. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/saudecoletiva/article/view/13153

Issue

Section

Thematic Dossier RESEARCH IN SERVICE: PRODUCTIONS IN RESIDENCE PROGRAMS IN SA