IMPLANTATION OF A SENSORY GARDEN IN A CHILDREN AND YOUTH PSYCHOSOCIAL CARE CENTER IN SALVADOR, BAHIA: EXPERIENCE REPORT

Authors

Keywords:

Mental Health Assistance, Child Health, Adolescent Health

Abstract

Objective: to retrieve the experiences and provide a better understanding of what was experienced during the planning and execution of a Sensory Garden, aiming to share it with similar realities and to produce knowledge based on the theoretical-practical perspective. Methods: This is a descriptive study, with a qualitative approach, of the experience report type, constructed from the observations and experiences of a Mental Health Area of the Multiprofessional Residency Program in Health at the State University of Bahia. Results: The space totality consists of a cemented and flat terrain with the sides destined for a small “L” shaped flower bed. A tactile sensory floor was built beside the flowerbed. As an attraction, it was designed on the floor, in bright colors, a hopscotch – a children's game that provides, through playfulness, social interaction. Discussion: The sensory garden, in addition to providing opportunities to work with the vestibular and proprioceptive systems through activities that involve fine and general motor skills, coordination and balance, also provides shared experiences, that can be either free or strategically oriented, such as: game equipment; terrain modeling to train balance and physical dexterity; scavenger hunts or obstacle courses, among others. Conclusion: It is necessary to carry out more studies on the subject, especially on the effects of the use of sensory gardens in the context of the Unified Health System. It is expected that this work expands the number of scientific evidence about this tool for mental health care.

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Author Biographies

Fernanda de Jesus Almeida, Residente no Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Graduada em Psicologia pela Universidade Estadual de Feira de Santana.

Marjory Ellen Lima Costa, Residente no Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Universidade do Estado da Bahia

Graduada em Enfermagem pela Universidade Católica do Salvador.

Daiana Ferreira Menezes, Residente no Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Universidade do Estado da Bahia - Brasil

Graduada em Fonoaudiologia pela União Metropolitana de Educação e Cultura.

Patrícia Souza Fortuna, Residente no Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Universidade do Estado da Bahia

Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal de Sergipe.

Daniele Monteiro de Oliveira Silva, Universidade do Estado da Bahia

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia.

Josilda Maria da Silva Fagundes, Servidora na Secretaria Municipal de Saúde de Salvador - Brasil

Farmacêutica Especialista em Gerenciamento de Resíduos Sólidos em Saúde pelo Centro Universitário Dom Pedro II.

Marcus Vinicius Borges Oliveira, Professor na Universidade Federal da Bahia - Brasil

Doutor em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas.

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Published

2021-12-09

How to Cite

de Jesus Almeida, F., Lima Costa, M. E. ., Ferreira Menezes, D., Souza Fortuna, P., Monteiro de Oliveira Silva, D., Maria da Silva Fagundes, J., & Borges Oliveira, M. V. . (2021). IMPLANTATION OF A SENSORY GARDEN IN A CHILDREN AND YOUTH PSYCHOSOCIAL CARE CENTER IN SALVADOR, BAHIA: EXPERIENCE REPORT. Práticas E Cuidado: Revista De Saúde Coletiva, 2, e13153. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/saudecoletiva/article/view/13153

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Section

Dossiê Temático PESQUISA EM SERVIÇO: PRODUÇÕES NOS PROGRAMAS DE RESIDÊNCIA EM SA