COVID PANDEMIC-19: EXPERIENCE REPORT ON THE COUTO MAIA INSTITUTE (TELEICOM), SALVADOR, BAHIA, BRAZIL

Authors

Keywords:

Covid-19, Pandemic, Teleservice

Abstract

Experience report of implementation of Teleservice at the Couto Maia Institute (TELEICOM) in the care of family members and guardians of hospitalized patients with a diagnosis of covid-19 associated or not with other pathologies in ward beds and Intensive Care Units (ICU) of the Couto Institute Mayan. From March to September 2020, family members and/or guardians of all hospitalized patients and accompanied by resident physicians or on-call physicians received daily phone calls from 2 to 3 physicians from different specialties with information on their clinical situations. ICOM provided computers with electronic medical records, telephones and the collaboration of social workers, in order to guarantee the maintenance of care for these family members/guardians. TELEICOM, from 04/01/2020 to 09/30/2020, made 12,101 telephone calls. The profile of hospitalized patients was mostly men. The predominance in receiving phone calls was women. About 74.5% of the patients came from the city of Salvador and others from the interior of Bahia or other states. In these months of teleservice experience, TELEICOM has proven to be an efficient resource for caring for family/guardians with demands, enabling quality remote care, according to the positive evaluations received by the multidisciplinary team and the ombudsman of this hospital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudilson José de Carvalho Bastos, Professor no Centro Universitário UniFTC - Brasil

Doutor em Medicina e Saúde Humana pela Escola Baiana de Medicina e Saúde Pública

Cassiana da Silva Souza, Assistente Social da Hospital Especializado Couto Maia - Brasil

Graduada em Serviço Social pela Universidade Católica do Salvador

Jesângeli de Sousa Dias, Professora na Universidade Federal da Bahia - Brasil

Mestra em Medicina e Saúde pela Universidade Federal da Bahia

Fernando Delmonte Moreira, Médico no Hospital Santa Izabel - Santa Casa de Misericórdia da Bahia - Brasil

Graduado em Medicina pela Faculdade Souza Marques

José Alberto Néri de Sousa Santos, Médico no Hospital de Custódia e Tratamento do Estado da Bahia

Graduado em Medicina pela Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública

Carlos Eduardo Teixeira Santos Cruz, Médico no Hospital Especializado Couto Maia - Brasil

Graduado em Medicina pela Universidade Federal da Bahia

Maria Alice Teixeira Luciano de Sena, Diretora Técnica no Instituto Couto Maia - Brasil

Graduada em Medicina pela Universidade Federal da Bahia

References

Lorezo, Maria de Fatima http://www.institutocoutomaia.com.br/ acesso em 26/11/2020

ANVISA. Ministério da Saúde. Nota Técnica GVIMS/GGTES/ANVISA Nº 07/2020- Orientações para prevenção e vigilância epidemiológica das infecções por SARS- CoV-2( COVID-19) dentro dos serviços de saúde 05/08/2020.

Dimer et al. Pandemia do COVID-19 e implementação de telefonoaudiologia para pacientes em domicílio: relato de experiência. CoDAS. 2020;32(3):e20200144 DOI: 10.1590/2317-1782/20192020144

Verdi, Natália Carolina. O direito a se ter notícias sobre pacientes de covid-19. https://www.portaldoenvelhecimento.com.br/o-direito-a-se-ter-noticias-sobre-pacientes-de-covid-19/ Acesso em 17/01/2021

Ventura, Miria. Lei de acesso à informação, privacidade e a pesquisa em saúde https://www.scielo.br/pdf/csp/v29n4/02.pdf acesso 26/11/2020 Brasil.

Lei 8.080 de 19 de setembro de 1990, http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm, e o Decreto 7508/11, de 28 de junho de 2011 que dispõe sobre a organização do SUS. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/D7508.htm. Acesso em 15/12/2020

OUVIDORIA SUS/ICOM. Responsável pelo Acompanhamento: MICHELE GOMES DOS SANTOS. Data: 12/08/2020 15:45:14

Published

2021-12-22

How to Cite

Bastos, C. J. de C., Souza, C. da S., Dias, J. de S., Moreira, F. D., Santos, J. A. N. de S., Cruz, C. E. T. S. ., & Sena, M. A. T. L. de . (2021). COVID PANDEMIC-19: EXPERIENCE REPORT ON THE COUTO MAIA INSTITUTE (TELEICOM), SALVADOR, BAHIA, BRAZIL. Práticas E Cuidado: Revista De Saúde Coletiva, 2, e10972. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/saudecoletiva/article/view/10972

Issue

Section

Thematic Dossier COVID-19: POLICIES, PRACTICES AND HEALTH REPERCUSSIONS