IMPLICAÇÕES DA COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA PARA INCLUSÃO SOCIAL NA REDE ESTADUAL DA BAHIA

Authors

Keywords:

Coordenação Pedagógica, diversidades;, formação docente;

Abstract

This article aims to analyze the implications of Pedagogical Coordination (PC) for social inclusion in the State Network of Bahia, seeking to understand how the actions of coordinators can contribute to the implementation of inclusive and democratic practices in schools. Despite advances in social inclusion policies in education, there are still challenges to be overcome to guarantee quality education for all. In this sense, the question arises what is the role of CP in promoting social inclusion and how can its actions contribute to overcoming barriers to inclusion? To achieve the proposed objective, a bibliographical research was carried out on CP in Bahia, social inclusion in education in order to understand its practices and challenges. Firstly, we discussed the diversities present in schools in the Bahia State Network, the differences and legislation. Subsequently, the role of CP in promoting social inclusion and we conclude by presenting its main implications. It was concluded that CP has contributed to overcoming barriers to inclusion through support for teachers, awareness raising in the school community and the search for solutions that guarantee equal opportunities for all students.

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Author Biographies

Jamile Nascimento Santos, Instituto Federal da Bahia (IFBA)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia, graduação em História pelo Centro Universitário FAVENI, mestrado em História do Atlântico e da Diáspora Africana pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC) e doutoranda pelo Programa de Pós-graduação Multi-institucional em difusão de Conhecimento vinculada ao Instituto Federal da Bahia (IFBA).

Nívea Eulália Guimarães dos Santos, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Licenciada em Pedagogia e Mestranda em Gestão e Tecnologias aplicadas à Educação pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB).

Rozenilda Pereira dos Santos, Universidade Estadual da Feira de Santana (UEFS)

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Rede Nacional para Ensino das Ciências Ambientais (Profciamb/UEFS).

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Published

2024-08-30

How to Cite

Nascimento Santos, J., Eulália Guimarães dos Santos, N., & Pereira dos Santos, R. (2024). IMPLICAÇÕES DA COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA PARA INCLUSÃO SOCIAL NA REDE ESTADUAL DA BAHIA. Diálogos E Diversidade, 4, e20317. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/20317

Issue

Section

Dossiê temático: Processos de ensino e aprendizagem numa perspectiva inclusiva