FORMAÇÃO DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL PARA INCLUSÃO

Authors

Keywords:

Pessoa com Deficiência, Inclusão, Institutos Federais

Abstract

The objective of this study was to analyze the continuing education of teachers as a strategy for the inclusion of students with disabilities in professional education, especially based on institutional documents of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Bahia (IFBA). The development of this work was based on the qualitative approach of the research, with the use, of bibliographic research and document analysis. The bibliographic discussion, was made in light of the studies of authors who dialogue about the rupture of old paradigms of the educational space for the reception of diversity, as well as legislation for the public of special education and norms on teacher training of the IFBA. The data reveal that the continuing education of teachers is fundamental for the promotion of the inclusion of people with disabilities because the continuing education of teachers and inclusion are interconnected and the actions in one sphere have a direct impact on the other.

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Author Biographies

Roberta Cantuária Borges, Universidade Federal do Reconcavo da Bahia (UFRB)

Mestranda em Educação Científica, Inclusão e Diversidade pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Certificada pelo Prolibras em proficiência em Tradução/Interpretação da Libras-Português e Português-Libras (UFSC/INES/MEC/INEP). É Tradutora e Intérprete da Língua Brasileira de Sinais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA), campus Feira de Santana.

Susana Couto Pimentel, Universidade Federal do Reconcavo da Bahia (UFRB)

Doutora em Educação. Professora Associada da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Campus de Feira de Santana. Docente do Mestrado em Educação Científica, Inclusão e Diversidade.

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Published

2025-01-07

How to Cite

Borges, R. C., & Pimentel, S. C. (2025). FORMAÇÃO DE PROFESSORES DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL PARA INCLUSÃO. Diálogos E Diversidade, 5, e20306. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/20306

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo