A COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA NA INCLUSÃO DE ESTUDANTES COM TEA

Authors

Keywords:

Coordenação Pedagógica, Inclusão Escolar, Transtorno do Espectro Autista

Abstract

This study aimed to identify how pedagogical coordination can work towards the school inclusion of students with ASD in a process of dialogue with the teaching team. The interest in this topic is justified by the increase in the demand for inclusive education every year, and by understanding that the pedagogical coordinator is an agent of inclusion within the school environment, enhancing students' schooling, enabling equity in opportunities in order to that the necessary skills for academic advancement are developed. Thus, this study's methodological option was a bibliographical review, with a qualitative, descriptive and basic approach, with authors who discuss the topic in a pertinent way. It was possible, through this research, to verify that the coordinator, as organizer of pedagogical work, can mediate the teacher's work in the classroom and contribute to the process of inclusion of students with disabilities, developing, together with the teacher, practices of constant reflection on the educational process, articulating actions, aiming at the inclusion of students with ASD throughout the process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Acrya dos Santos Souza, Universidade Federal do Reconcavo da Bahia (UFRB)

Mestranda em Educação Científica, Inclusão e Diversidade, na Universidade Federal do Recôncavo Baiano (UFRB). É membro do Grupo de Estudos em Educação Inclusiva (GEEDI), da UFRB. Atualmente atua como Coordenadora Pedagógica na Rede Pública Municipal, em Feira de Santana - BA.

Susana Couto Pimentel, Universidade Federal do Reconcavo da Bahia (UFRB)

Doutora em Educação. Professora Associada da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Campus de Feira de Santana. Docente do Mestrado em Educação Científica, Inclusão e Diversidade.

References

AGUIAR, Lucia Gusson. Desafios do coordenador pedagógico no processo de inclusão de alunos com deficiência no ensino regular. In: ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. S. (org.). O coordenador pedagógico e o atendimento à diversidade. São Paulo: Edições Loyola, 2015. p. 141-157.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). . Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Porto Alegre: Artmed, 2014.

CASARIN, Sônia. Um trio afinado: família, escola e atendimento especializado. In: Revista Nova Escola. Edição Especial. no . 24. Editora Abril, 2008.

CUNHA, Eugênio. Autismo na escola: um jeito diferente de aprender, um jeito diferente de ensinar – ideias e práticas pedagógicas. 4 ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2016.

DOMINGUES, Isaneide. O coordenador pedagógico e a formação contínua do docente na escola. São Paulo: Cortez, 2014.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Coordenação pedagógica: uma práxis em busca de sua identidade. Revista Múltiplas Leituras, v. 1, n. 1, p. 117-131, jan./jun. 2008.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2023. Brasília: Inep, 2024. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica>. Acesso em: 25 mai. 2024.

LEMOS, Emellyne. et al. Concepções de pais e professores sobre a inclusão de crianças autistas. Revista de Psicologia, 28(3), 351-361. 2016.

LIBANEO, José Carlos. Pedagogia e Pedagogos, para quê? São Paulo: Ed. Cortez, 2018.

___________________. Organização e Gestão da Escola: Teoria e Prática. 6 ed. Goiânia: Heccus, 2021.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar – O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2003.

MARTINS, Lúcia de Araújo Ramos. Reflexões sobre a diversidade na educação. João Pessoa, Ideia: 2021.

PINTO, Umberto de Andrade. Pedagogia escolar: Coordenação Pedagógica e Gestão Educacional. São Paulo: Cortez, 2011.

PIRES, Ennia. A prática do coordenador pedagógico – limites e perspectivas. Dissertação, (Mestrado em educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

SILVA, Ana Beatriz Barbosa, GAIATO, Mayra Bonifácio, REVELES, Leando Thadeu. Mundo singular: entenda o autismo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

VIGOTSKI, Lev S. Formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2025-01-07

How to Cite

Souza, A. dos S., & Pimentel, S. C. (2025). A COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA NA INCLUSÃO DE ESTUDANTES COM TEA. Diálogos E Diversidade, 5. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/20285

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo