MATHEMATICS AND TEACHERS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION
Keywords:
: Mathematics Education. Early Years Teachers. Teacher Training. Relationship with Mathematics.Abstract
This study has as objective understand which elements of the experiences and training influence in the existing relationships of teachers in the early years with the teaching of mathematics. As a methodological strategy, for this qualitative investigation, semi-structured interviews were used, carried out with seven professors, licensed in Pedagogy, teachers of the initial years of Elementary Education in schools in the region, city and country. Based on the analyses, we realized that the relationships that the interviewed teachers establish with mathematics are directly related to their experiences as students, given the facilities or difficulties they had with the subject, and with positive or negative attitudes of their teachers in schooling period. The same occurs with initial training, which often has not adequately prepared teachers to teach mathematics in the initial years, since, upon completing graduation, they continue with the difficulties they had before entering the undergraduate course Pedagogy.
Downloads
References
CONTI, Keli Cristina. As Influências Afetivas no Ensino e Aprendizagem da Matemática. In: ALBUQUERQUE, Sílvia Regina Teixeira Pinto de (org.). Educação em Foco. São Paulo: Ottoni, 2011.
COSTA, Jaqueline de M.; PINHEIRO, Nilcéia. A. Maciel; COSTA, Ercules. A formação para matemática do professor de anos iniciais. Ciência & Educação, Bauru, v. 22, p. 505-522, apr./jun. 2016.
CURI, Edda. A Matemática e os professores dos anos iniciais. São Paulo: Musa, 2005.
GUALBERTO, Priscila Mara de Araújo; ALMEIDA Rafael. Formação de professores das series iniciais: algumas considerações sobre a formação de professores das licenciaturas em pedagogia. Olhar de professor, Ponta Grossa, v.12, n.2, p. 287-308, 2009.
LORENZATO, Sergio. Para aprender matemática. Campinas: Autores Associados, 2006.
NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Leme da Silva; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
POLYA, George. A arte de resolver problemas. Tradução de Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.
THOMAZ, Tereza Cristina. Não gostar de matemática: que fenômeno é este? Cad. Educ. FaE/UFPel, Pelotas (12):18 - 209, jan./jul. 1999
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rosane Machado Botinha, Samira Zaidan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Direitos Autorais
A submissão de originais para a Revista Diálogos e Diversidade (RDD) implica na transferência, pelas(os) autoras(es), dos direitos de publicação. Os direitos autorais para os manuscritos publicados nesta revista são das(os) autoras(es), com direitos da RDD sobre a primeira publicação. As(os) autoras(es) somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando explicitamente a RDD como o meio da publicação original.
Licença Creative Commons
Exceto onde especificado diferentemente, aplicam-se à matéria publicada neste periódico os termos de uma licença Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License, que permite copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato, adaptar, remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial, dando o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas, distribuindo as suas contribuições sob a mesma licença que o original, não podendo aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.