MATHEMATICS AND TEACHERS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION

Authors

Keywords:

: Mathematics Education. Early Years Teachers. Teacher Training. Relationship with Mathematics.

Abstract

This study has as objective understand which elements of the experiences and training influence in the existing relationships of teachers in the early years with the teaching of mathematics. As a methodological strategy, for this qualitative investigation, semi-structured interviews were used, carried out with seven professors, licensed in Pedagogy, teachers of the initial years of Elementary Education in schools in the region, city and country. Based on the analyses, we realized that the relationships that the interviewed teachers establish with mathematics are directly related to their experiences as students, given the facilities or difficulties they had with the subject, and with positive or negative attitudes of their teachers in schooling period. The same occurs with initial training, which often has not adequately prepared teachers to teach mathematics in the initial years, since, upon completing graduation, they continue with the difficulties they had before entering the undergraduate course Pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosane Machado Botinha, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional Educação e Docência da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora dos anos iniciais do Ensino Fundamental na prefeitura de Contagem

Samira Zaidan, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Pós-Doutorado na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP). Professora da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

References

CHACÓN, Inés Maria Gómez. Matemática Emocional: os afetos na aprendizagem matemática; trad. Daisy Vaz de Moraes. Porto Alegre: Artmed, 2003.

CONTI, Keli Cristina. As Influências Afetivas no Ensino e Aprendizagem da Matemática. In: ALBUQUERQUE, Sílvia Regina Teixeira Pinto de (org.). Educação em Foco. São Paulo: Ottoni, 2011.

COSTA, Jaqueline de M.; PINHEIRO, Nilcéia. A. Maciel; COSTA, Ercules. A formação para matemática do professor de anos iniciais. Ciência & Educação, Bauru, v. 22, p. 505-522, apr./jun. 2016.

CURI, Edda. A Matemática e os professores dos anos iniciais. São Paulo: Musa, 2005.

GUALBERTO, Priscila Mara de Araújo; ALMEIDA Rafael. Formação de professores das series iniciais: algumas considerações sobre a formação de professores das licenciaturas em pedagogia. Olhar de professor, Ponta Grossa, v.12, n.2, p. 287-308, 2009.

LORENZATO, Sergio. Para aprender matemática. Campinas: Autores Associados, 2006.

NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Leme da Silva; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. A matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

POLYA, George. A arte de resolver problemas. Tradução de Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.

THOMAZ, Tereza Cristina. Não gostar de matemática: que fenômeno é este? Cad. Educ. FaE/UFPel, Pelotas (12):18 - 209, jan./jul. 1999

Published

2023-06-13

How to Cite

Botinha, R. M. ., & Zaidan, S. (2023). MATHEMATICS AND TEACHERS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION. Diálogos E Diversidade, 3, e16954. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/16954

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo