DIVERSIDADES, DIFERENÇAS E DIFERENÇA NO TERRITÓRIO ESCOLAR: CARTOGRAFIAS INICIAIS

Authors

Keywords:

Revisão Sistemática, Diversidade, Diferenças, Diferença

Abstract

This theoretical essay, the result of a research carried out in a public university in Bahia, tracks the concepts of diversity, differences and difference, through bibliographical research with an emphasis on systematic review, in a time frame from 2010-2020. The main objective was to identify theoretical matrices that support the key concepts mentioned. This was a qualitatively-based study, inspired by cartography, as recommended by Deleuze and Guattari (2011). The research procedure adopted was a systematic review, based on the descriptors “Diversity, differences and school”. As a methodological procedure, it was used the assumptions of cartography mapping the works by titles, abstracts, keywords and citation behavior to identify directions in the theoretical matrix and results obtained. The results showed that among the 24 researches in the corpus of analysis, at least 11 do not mention or indicate clues of the conceptions they take to support the research. In addition, it presents clues that, in general, the concept of diversity has been more strained towards the frontier of homogenization, with the fixation of subjects in existing categories, demarcating inequalities. There is, in general, an affirmation of cordial and celebratory diversity, and difference taken as a synonym for differences in the general scope of the research analyzed.

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Author Biographies

Luna Layse Almeida da Silva, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Bacharela em Comunicação Social com Habilitação em Jornalismo em Multimeios pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB) – DCH – Campus III - Juazeiro/BA e graduanda em Letras, Língua Portuguesa e Literaturas, pela UNEB – DCH – Campus IV - Jacobina/BA. Integrante do grupo de pesquisa Diversidade, Discursos, Formação na Educação Básica e Superior (DIFEBA).

Ana Lúcia Gomes da Silva, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), com Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Professora titular da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), campus IV, Jacobina, atuando no Curso de Letras Vernáculas e no Programa de Pós-Graduação em Educação e Diversidade (PPED), UNEB, Jacobina. Líder do grupo de pesquisa Diversidade, Discursos, Formação na Educação Básica e Superior (DIFEBA) e pesquisadora vinculada ao grupo de pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade (DIVERSO),

Juliana Cristina Salvadori, Universidade do Estado da Bahia (UNEB)

Doutora em Literaturas de Língua Portuguesa pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC - Minas). Professora Adjunta da Universidade do Estado da Bahia, Departamento de Ciências Humanas, Campus IV, Jacobina. Atua como docente na graduação (Curso de Letras Língua Inglesa e Literaturas) e no Programa de Pós-Graduação em Educação e Diversidade - PPED.

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Published

2021-11-17

How to Cite

Silva, L. L. A. da ., Silva, A. L. G. da, & Salvadori, J. C. (2021). DIVERSIDADES, DIFERENÇAS E DIFERENÇA NO TERRITÓRIO ESCOLAR: CARTOGRAFIAS INICIAIS. Diálogos E Diversidade, 1, e13175. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/rdd/article/view/13175

Issue

Section

Dossiê temático: Diversidade, diferença e educação inclusiva