As Mimosas da Praça Tiradentes

estratégias, poéticas e estéticas queer para um teatro musical brasileiro de mercado

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v13n3.p91

Keywords:

Musical Theater, Musical, Queer, Subjectivities

Abstract

This article presents a brief contextualization of musical theater and its transformative power, of the revue genre – identified as a popular genre, discriminated against by the “intellectual elite”, but with a strong establishment in Brazilian national production. Thus, we look at the ways in which queer production in Brazilian musical theater can transcend the established paradigmatic markers of gender and sexuality, and serve as a space for critical reflection, a place of identification, production and recognition for dissident subjects. We seek to reflect, albeit preliminarily, on the scope and limitations of queerness politics and aesthetics in the show As Mimosas da Praça Tiradentes, as a strategy for social change, visibility, marketing potential and stimulating knowledge, sensibilities and affections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Nogueira, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Doutorando em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), com Bolsa de Pesquisa da PAPESB. Mestre em Musicologia (UFRJ). Ator, cantor e produtor cultural.

References

BRANDÃO, Tânia. Em busca de um teatro musical carioca (Introdução) Imprensa Oficial. São Paulo, 2010, p. 11-40.

BRANDÃO, Tânia. A irresistível arte de ser livre: As Mimosas da Praça Tiradentes. Folias Teatrais. Letra, cenas, imagens e carioquices. 27 de janeiro de 2012. Disponível em: https://foliasteatrais.com.br/2012/01. Acesso em: 3 de março de 2023.

BUTLER, Judith. O problema de gênero: feminismo e subversão de identidade. Rio de Janeiro. Civilização Brasileira, 2003.

BUTLER, Judith. Corpos em Aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. 4ª edição. – Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2019.

CARRILHO, Paulo. Teatro Musical – uma breve exposição. Volume 2. Editora Chiado. Portugal. 2016.

CAUDWELL, Jayne. Introduction. In: CAUDWELL, J. (Ed.). Sport, sexualities and Queer/Theory. New York: Routledge, p. 1-9, 2006.

DAVINO, Leonardo. As Mimosas da Praça Tiradentes. Mirar & ver. Disponível em: http://medindodias.blogspot.com/2012/01. Acesso em: 3 de março de 2023.

DEL RÍO, Elena. Deleuze and the cinemas of performance: powers of affection. Edinburg: Edinburg University Press, 2008.

DIAS, José. Teatros do Rio de Janeiro: do Século XVIII ao Século XX. Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Artes. FUNARTE, 2012, p. 44-45.

FISCHER, Lionel. As Mimosas da Praça Tiradentes. Teatro/crítica. 12 de março de 2012. Disponível em: http://lionel-fischer.blogspot.com/search?q=mimosas+da+pra%C3%A7a. Acesso em: 5 de março de 2023.

GARCÍA, Paulo César; THÜRLER, Djalma. Os aprisionamentos culturais sem grades e os enfretamentos de corpos livres. Revista Língua & Literatura, v. 35, n. 20, p. 17-30, 2018.

GREEN, James N. Além do carnaval: a homossexualidade masculina no Brasil do Século XX. 2. Ed. São Paulo: Editora Unesp, 2019.

GASPARANI, Gustavo; RIECHE, Eduardo. As Mimosas da Praça Tiradentes – Musical. Rio de Janeiro, 2012.

HALBERSTAM, Jack. El arte queer del fracaso. Madrid: Egales, 2018.

HELIODORA, Bárbara. Musical não faz jus às glórias da Praça Tiradentes. Jornal O Globo. Segundo Caderno. p. 2. 17 de janeiro de 2012.

HERZOG, Amy. Dreams of difference, songs of the same: the musical moment in film. Minnesota: University of Minnesota Press, 2010.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre a sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

NASCIMENTO, Letícia Carolina Pereira do. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021. Feminismos Plurais.

PICON-VALLIN, Béatrice. A Cena em Ensaios. São Paulo: Perspectiva, 2008.

PRADO, Arthur. Como ser gay, o novo livro de David Halperin. Revista CULT, 2017. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/como-ser-gay-uma-resenha. Acesso em: 07 de junho de 2023.

PRECIADO, Paul. Multidões queer: notas para uma política dos “anormais”. Estudos Feministas, Florianópolis. V. 19, n. 1, jan/abr. 2011.

PRECIADO, Paul. Manifesto Contrassexual: práticas subversivas de identidade sexual. São Paulo: n-1 edições, 2014.

PRECIADO, Paul. Testo Junkie: sexo, drogas e biopolítica na era farmocopornográfica. São Paulo: n-1 edições, 2018.

RAIA, Claudia. Sempre Raia um novo dia. Rio de Janeiro: Harper Collins Brasil, 2020. p. 137.

ROLNIK, Suely. Geopolítica da cafetinagem. In: Fazendo Rizoma: pensamentos contemporâneos. São Paulo: Hedra, 2008, p. 25-44.

ROUBINE, Jean-Jacques. Introdução às grandes teorias do teatro. Rio de Janeiro: Zahar, 2003. p. 156.

THÜRLER, Djalma. And tell sad stories of the death of queens: o camp e a metáfora da vida como teatro. Revista Brasileira de Literatura Comparada, v. 23, p. 177-191, 2021.

THÜRLER, Djalma. Os aprisionamentos culturais sem grades e os enfrentamentos de corpos livre. Revista Língua & Literatura, v. 35, n. 20, p. 17-30, jan./jun. 2018.

THÜRLER, Djalma. Os efeitos marginalizadores da heteronormatividade em “The boys in the band”. Revista Apotheke 6.3 (2020).

TINKCOM, Matthew. Working like a homosexual: camp visual codes and the labor of gay subjects in the MGM Freed Unit. In: COHAN, Steven (ed.). Hollywood musicals, the film reader. London & New York: Routledge, 2002.

TREVISAN, João Silvério. Devassos no Paraíso. A homossexualidade no Brasil, da colônia até à atualidade. 4° ed. rev., atual. e amp. Rio de Janeiro: Objetiva, 2018.

VENEZIANO, Neyde. O teatro de revista no Brasil: dramaturgia e convenções. São Paulo: Editora UNICAMP, 1991.

TRAGTENBERG, Livio. Música de cena: dramaturgia sonora. São Paulo: Perspectiva, 2008, p. 114-117.

WLIAN, Luiz Fernando. Canções desviantes: momento musical e utopia no cinema queer contemporâneo. Revista Brasileira de Música, v. 33, N. I, Jan-jun. 2020 PPGM –UFRJ.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. São Paulo: Hucitec: EDUC, 1997. p. 157.

Vídeos

VENEZIANO, Neyde. Mamãe quero ser vedete (2019). Documentário. Disponível em: https://vimeo.com/274061081/6eb670361b. Acesso em: 03 de maio de 2023.

Podcast

SALA TUSP #21: O Teatro de Revista, com Neyde Veneziano. 5 de fevereiro de 2021. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/7b08tYHlVyA4r5JCuRmu4D?si=a434e10c28974244. Acesso em: 2 de maio de 2023.

Canções citadas

RESENDE, Paulinho; PERALVA, Juninho. Para uso exclusivo da casa. In: RIBEIRO, Dhi. Manual da mulher. Rio de janeiro: Universal Music, 2009. CD. Faixa 1.

Published

2023-12-12

How to Cite

NOGUEIRA, M. As Mimosas da Praça Tiradentes: estratégias, poéticas e estéticas queer para um teatro musical brasileiro de mercado. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 13, n. 3, p. 91–110, 2023. DOI: 10.30620/pdi.v13n3.p91. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n3p91. Acesso em: 22 nov. 2024.