A história do tempo presente nos musicais de Jonathan Larson

notas para uma encenação em aliança

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v13n3.p37

Keywords:

Musical theater, Tick, Tick … Boom!, Rent, History of the present time

Abstract

The article contributes to the memory of musical theater by delving into the production of Jonathan Larson (1960-1996), an American composer, lyricist, and playwright who, in addition to updating the musical theater segment, made the debate about his shows, especially Tick, Tick ... Boom! and Rent, inevitable and culturally necessary. With a focus on the History of the Present Time, which includes interpretative constructs of cultural phenomena relevant to contemporary discourse in interdisciplinary dialogue with cultural processes that took place, or are taking place, more specifically from the second half of the 20th century to the beginning of the 21st century, the article, in terms of conclusion, reinforces Larson’s message that love heals, whether because it can help prolong the life of those living with an illness or because it can improve the daily life of those not infected with a terminal illness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Duda Woyda, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Ator, pesquisador da ATeliê voadOR Teatro e do NuCuS/UFBA. É doutorando da Linha Cultura e Artes do Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade.

José Roberto Severino, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Professor Associado da Faculdade de Comunicação e Professor Permanente do Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade (UFBA). É pesquisador do Centro de Estudos Multidisciplinares em Cultura – CULT e do Observatório da Economia Criativa da Bahia (OBEC).

References

BELTING, Hans. O fim da história da arte. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

CARDOSO, Adriana Barea; FERNANDES, Angelo José; CARDOSO-FILHO, Cassio. Breve história do Teatro Musical no Brasil, e compilação de seus títulos. Revista Música Hodie, Goiânia, v.16 – n.1, pp. 29-44, 2016.

COLLIS, Jonathon. Boho Days: The Wider Works of Jonathan Larson. Sheffield: Jonathon Collis, 2018.

EDELSTEIN, Leonard. Regional Theater Board of Directors. Performing Arts Review. vol. 1, ed. 3, pp. 437-444, 1970.

ERBER, Laura. O artista improdutivo. Belo Horizonte: Âyiné, 2021.

EVERETT, William. A.; LAIRD, Paul R. The Cambridge Companion to the Musical. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.

GLISSANT, Édouard. Pela opacidade. Revista Criação & Crítica, nº 1, pp. 53-55, 2008.

GRADY, Constance. The intertwined legacies of Jonathan Larson and Lin-Manuel Miranda. Fonte: Vox. Disponível em: https://www.vox.com/culture/22787502/tick-tick-boom-lin-manuel-miranda-jonathan-larson. Acesso em: 19 de nov de 2021.

HARTOG, François. Regimes de historicidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. HOFFMANN, F. Quem foi Jonathan Larson, personagem de Andrew Garfield em Tick, Tick… Boom? Fonte: Odisseia. Disponível em: https://aodisseia.com/jonathan-larson-tick-tick-boom-filme-netflix. Acesso em: 20 de nov de 2021.

ISHERWOOD, Charles. 525, 600 Minutes to Preserve. Fonte: New York Times. Disponível em: https://www.nytimes.com/2008/09/21/theater/21ishe.html. Acesso em: 21 de set de 2008.

KACZOROWSKI, Craig. Larson, Jonathan (1960-1996). Fonte: Encyclopedia GLBTQ. Disponível em: http://www.glbtqarchive.com/arts/larson_jonathan_A.pdf. 2015.

KOSELLECK, Reinhart; GUMBRECHT, Hans Ulrich; RODRIGUES, Thamara de Oliveira (org.). Uma latente filosofia do tempo. São Paulo: Editora Unesp, 2021.

MARTINS, André Ferrer Pinto. Concepções de estudantes acerca do conceito de tempo: uma análise à luz da epistemologia de Gaston Bachelard. São Paulo: Tese. Faculdade de Educação. USP, 2004.

MILLER, Scott. Rebels with Applause: Broadway’s Groundbreaking Musicals. Portsmouth, NH: Heinemann, 2001.

OLIVEIRA, Lívia Sudare de. Rent: nenhum dia além de hoje. pp. 174-182, 2011.

OSORIO, Luiz Camillo. Querelas que interessam: Forensic Architecture e os paradoxos da arte e da política. Cadernos de Estética Aplicada, jul-dez, pp. 71-91, 2020.

PAVIS, Patrice. Dicionário da performance e do teatro contemporâneo. Trad. Jacó Guinsbusrg, Marcio Honório de Godoy, Adriano C. A. e Sousa. São Paulo: Perspectiva, 2017.

PICON-VALLIN, Beatrice. A cena em ensaios. Trad. Fátima Saadi, Cláudia Fares, Eloísa Araújo Ribeiro. São Paulo: Perspectiva, 2008.

PRECIADO, Paul. B. Multidões queer: notas para uma política dos “anormais”. Revista Estudos Feministas 19 (1), pp. 11-20, 2011.

RAMET, Geran Weil. A History and assessment of Jonathan Larson’s Rent. Kansas City, Missouri: University of Missouri-Kansas City, 2020.

RICH, Frank. East Village Story. Fonte: New York Times. Disponível em: https://www.nytimes.com/1996/03/02/opinion/journal-east-village-story.html. Acesso em: 2 de mar de 1996.

RIEDEL, Michael. Singular Sensation: The Triumph of Broadway. Nova Iorque: Avid Reader Press / Simon, Schuster, 2021.

SCHULMAN, Michael. The New Yorker Interview . Fonte: Lin-Manuel Miranda Goes in Search of Lost Time. Disponível em: https://www.newyorker.com/culture/the-new-yorker-interview/lin-manuel-miranda-goes-in-search-of-lost-time. Acesso em: 14 de nov de 2021.

SOTO, Cesar. G1. Fonte: Pop & Arte. Disponível em: https://g1.globo.com/pop-arte/cinema/noticia/2021/11/19/tick-tick-boom-e-homenagem-sincera-entre-criadores-de-classicos-musicais-da-broadway-g1-ja-viu.ghtml. Acesso em: 19 de nov de 2021.

TOMMASINI, Antony. The Seven-Year Odyssey That Led to Rent. Fonte: New York Times. Disponível em: https://www.nytimes.com/1996/03/17/theater/theather-the-seven-year-odyssey-that-led-to-rent.html. Acesso em: 17 de mar de 1996.

XAVIER, Rodrigo César do Nascimento. Da poética das lágrimas a uma poética do riso: de Aristóteles ao one-man show. Natal: PPG de Artes Cêncicas, UFRN, 2012.

Published

2023-12-12

How to Cite

WOYDA, D.; SEVERINO, J. R. A história do tempo presente nos musicais de Jonathan Larson: notas para uma encenação em aliança. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 13, n. 3, p. 37–53, 2023. DOI: 10.30620/pdi.v13n3.p37. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n3p37. Acesso em: 19 may. 2024.