A monstruosa normalidade em “A desafortunada história do romance de Julieta e Romeu”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v13n3.p149

Keywords:

ATeliê voadOR Theatre, Monstrous dramaturgy, Monster studies, Contemporary theater

Abstract

In this article, the play “The unfortunate story of the romance of Juliet and Romeo”, staged by ATeliê voadOR Teatro, in 2022, is read from the perspective of monstrosity, whose main characteristic is the meeting of many elements by juxtaposition, making the piece, not just the sum of these elements, but something new, unknown, still nameless and resistant to description. Starting from “Seven Theses of Monster Theory” (2000), by Jerome Cohen – not the first effort, but a kind of foundation for the creation of monster studies – we try to think that monstrous dramaturgy can be understood as empirical method interdisciplinary decolonial and counterhistorical dramaturgical production that questions structures and social roles perceived not only as normal, but as natural forces of life.

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Author Biography

Djalma Thürler, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Investigador Colaborador do ILCML, da Universidade do Porto (Portugal), é diretor artístico e dramaturgo da ATeliê voadOR Teatro (http://www.atelievoadorteatro.com.br). É Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade e do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da UFBA.

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Published

2023-12-12

How to Cite

THÜRLER, D. A monstruosa normalidade em “A desafortunada história do romance de Julieta e Romeu”. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 13, n. 3, p. 149–164, 2023. DOI: 10.30620/pdi.v13n3.p149. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n3p149. Acesso em: 13 may. 2024.