O corpo da página

saberes decoloniais em três publicações de dramaturgia

Authors

  • Ligia Souza de Oliveira Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v13n3.p125

Keywords:

Dramaturgical publication, Decolonization of knowledge, Post-book, Oralitura

Abstract

The study aims to reflect on the possibility of decolonizing the book based on the reflections constructed by Françoise Vergès, Leda Maria Martins and Hélène Cixous, by articulating notions such as post-museum, oralitura and women’s writing. The reflections are presented as a basis for the analysis of three drama publications: Vaga Carne by Grace Passô, MÃE ou Eu também não Gozei by Letícia Bassit and Manifesto Transpofágico by Renata Carvalho. Reinforcing the inscription of the body in the pages of dramaturgies, the article suggests the proposal of a post-book to contemplate the creations of these artists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ligia Souza de Oliveira, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Pesquisadora, dramaturga e professora. Pesquisadora de pós-doutorado na Universidade Estadual de Campinas no Programa de Pós Graduação em Artes do Corpo. Doutora em Teatro pela Universidade de São Paulo (BR) com período de intercâmbio na Universidade de Paris 8 – Saint-Denis na França. Mestre em Letras pela Universidade Federal do Paraná e Bacharel em Artes Cênicas pela Faculdade de Letras do Paraná. Esta pesquisa é financiada pela FAPESP – Fundação de Amparo à Pesquisa de São Paulo (processo nº 2021/04837-9).

References

AUSTIN, John. Quando Dizer é Fazer. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

BASSIT, Leticia. Mãe ou Eu também não gozei. São Paulo: Claraboia, 2022.

CARVALHO, Renata. Manifesto Transpofágico. São Paulo: Casa 1: Editora Monstra, 2021.

CIXOUS, Hélène. O riso da Medusa. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2022.

ILUSTRÍSSIMA CONVERSA: Estados e partidos são colonialistas. Entrevistado: Antonio Bispo dos Santos. Entrevistador: Eduardo Sombini. Folha de São Paulo, 19 ago. 2023. Podcast. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2023/08/estado-e-partidos-sao-colonialistas-diz-quilombola-antonio-bispo.shtml. Acesso em: 19 de agosto de 2023.

MARQUES, Ana Martins; JORGE, Eduardo. Como se fosse a casa (uma correspondência). Belo Horizonte: Relicário Edições, 2017.

MARTINS, Leda. Performances da oralitura: corpo, lugar da memória. Letras (Santa. Maria). Santa Maria, v, 25, p. 55-71, 2003.

NOVARINA, Valère. Diante da palavra. Trad. Ângela Leite Lopes. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.

PASSÔ, Grace. Vaga carne. Belo Horizonte: Javali. 2018.

ANDRADE, Oswald. Manifesto antropófago e manifesto da poesia pau-brasil. Disponível em: http://www.ufrgs.br/cdrom/oandrade/oandrade.pdf. Acesso em: 10 de outubro de 2023.

VERGÈS, Françoise. Decolonizar o Museu: Programa de Desordem Absoluta. São Paulo: UBU Editora, 2023.

Published

2023-12-12

How to Cite

OLIVEIRA, L. S. de. O corpo da página: saberes decoloniais em três publicações de dramaturgia. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 13, n. 3, p. 125–148, 2023. DOI: 10.30620/pdi.v13n3.p125. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n3p125. Acesso em: 20 may. 2024.