Between the training of chemical educators and life stories

parallels in the trajectory of teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v13n2.p83

Keywords:

Teaching training, Chemistry teaching, Life stories

Abstract

The encounter with the teaching profession happens along the journey as a student. The paths that follow are very peculiar to the experiences of each teacher, as they are intertwined with the choices and events of life stories. The objective of this work was to correlate events in the life trajectory of a student and, later, of a teacher, with the scenario described in the literature on the characteristics of Chemistry teaching and teacher training. This autobiographical, descriptive, qualitative study was the result of a record of the author's master's dissertation. To this end, the events were experienced by stages of life, from student experiences, passing through training during graduation, post-graduation and as teaching activities. Throughout the text, there were similarities between the situations described and elements observed by authors who deal with the training of Chemistry teachers. In addition, the analyzed elements showed resistance to changes in the scenario of teacher education over the years, a factor that influences the maintenance of the vicious circle of deficiencies in teacher education and, consequently, in student learning. It is concluded that the sharing of experiences through autobiographical studies contributes to reflections on the scenario of training Chemistry teachers, as well as to facilitate the identification of other teachers, who perhaps have experienced something similar.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nairley Cardoso Sá Firmino, Centro Universitário INTA - UNINTA

Doutora e Mestra em Biotecnologia, Mestra em Ensino e Licenciada em Química. Coordenadora do Polo UAB de Sobral da Seduc - CE, professora e membro do NDE do Curso de Bacharelado em Odontologia do Centro Universitário INTA - UNINTA.

Elcimar Simão Martins, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Pós-Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. Doutor e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará. Especialista em Ensino de Literatura Brasileira pela Universidade Estadual do Ceará e em Gestão Escolar pela Universidade Federal do Ceará. Licenciado em Letras com Habilitação nas Línguas Portuguesa e Espanhola e suas respectivas Literaturas pela Universidade Federal do Ceará. Pedagogo pela Universidade Metodista de São Paulo. Professor Adjunto C da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), com lotação no Instituto de Ciências Exatas e da Natureza (ICEN). Professor Permanente do Mestrado Acadêmico em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis (MASTS/UNILAB), Vice Coordenador do Mestrado Profissional em Ensino e Formação Docente (PPGEF UNILAB-IFCE) e professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Coordenador Institucional do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID/UNILAB). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação, Diversidade e Docência (EDDocência). Membro dos Grupos de Pesquisas sobre Formação do Educador (GEPEFE/USP) e Docência no Ensino Superior e na Educação Básica (GDESB/UECE).

Diego Farias Firmino, Coordenadoria Estadual de Formação Docente e Educação a Distância

Mestre em Biotecnologia, Especialista em Ensino de Química e Licenciado em Química. Atua como Assistente Técnico da Secretaria de Educação do Ceará, por meio da Coordenadoria Estadual de Formação Docente e Educação a Distância.

References

ARAÚJO, Paloma S. L. de; OLIVEIRA, Djalma A.; SILVA, Ana Paula F. da. (2021). A influência da experimentação na formação inicial e suas implicações na formação de professores de química no Agreste de Pernambucano. Scientia Naturalis, v. 3, n. 2, p. 563-575, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SciNat/article/view/5664 Acesso em: 01 de agosto de 2023.

BASTOS, Amélia; FERRÃO, Maria Eugénia. (2019). Análise da retenção escolar através de modelos multinível: um estudo em Portugal. Caderno de Pesquisa, v. 49, n. 174, p. 270-289.

BELO, Taciane N.; LEITE, Luísa B. P.; MEOTTI, Paula R. M. (2019). As dificuldades de aprendizagem de química: Um estudo feito com alunos da Universidade Federal do Amazonas. Scientia Naturalis, v. 1, n. 3, p. 1-9. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SciNat/article/view/2540. Acesso em: 01 de agosto de 2023.

BRANDT, Jaqueline Z.; TEJEDO-ROMERO, Francisca; ARAÚJO, Joaquim Filipe F. E. (2020). Fatores influenciadores do desempenho acadêmico na graduação em administração pública. Educação e Pesquisa, v. 46, e202500 p. 1-20. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/RF8cFBPnKjNqYPJkLjZVpHg. Acesso em: 01 de agosto de 2023.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação/Câmara da Educação Superior. Parecer nº 1.301/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Química. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1303.pdf. Acesso em: 09 de janeiro de 2023.

CACHAPUZ, Antônio; PÉREZ-GIL, Daniel; CARVALHO, Ana Maria P. de; PRAIA, João; VILCHES, Amparo (2011). A necessária renovação do ensino das Ciências. 3. ed. São Paulo: Cortês, 264p.

CHAVES, Pedro J. da S.; CAVALCANTE, M. M. D.; MARTINS, Elcimar S. (2020) Didática como Ciência e Didática como componente curricular em cursos de Formação de Professores: análise de documentos oficiais e percepções de estudantes. Revista Cocar, Edição Especial, n. 8, p. 126-145.

COULON, Alain; SANTOS, Georgina G.; SAMPAIO, Sônia Maria R. (2008) Condição de Estudante: a entrada na vida universitária. Salvador: EDUFBA, 2008. 278p.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André A.; PERNAMBUCO, Marta Maria C. A. (2011). Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 364p.

FIRMINO, Nairley C. S.; MAIA, Fábel F. S.; FIRMINO, Diego F.; SOUZA, Andréa M. C.; LIMA, Anna Érika. F.; COSTA; Elisangela A. S.; MARTINS, Elcimar S. (2022) Acolhida na disciplina de Prática de Ensino como potencial para diálogos reflexivos para os licenciandos de um curso de Química. Research, Society and Development, v. 11, n. 1, p. 1-13. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/24512. Acesso em: 01 de agosto de 2023.

FRANCO, Maria Amélia S.; PIMENTA, Selma G. (2016). Didática multimensional: por uma sistematização conceitual. Educação e Sociedade, v. 37, n. 135, p. 539-553. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/9KvRMpt5MSQJpB5pqYKfnyp/?lang=pt. Acesso em: 01 de agosto de 2023.

GATTI, Bernadete A. (2017). Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 53, p. 721-737.

GUERRA, Leonan; OLIVEIRA, F. V. de; CANDITO, V.; SCHETINGER, M. R. C. (2021). O ensino de Ciências na formação inicial em Pedagogia: abordagens metodológicas no desenvolvimento da práxis docente. Revista Triângulo, v. 14, n. 1, p. 71–91. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/5301. Acesso em: 01 de agosto de 2023.

LEITE, Luciana R.; LIMA, José Ossian G. de. (2015) O aprendizado da Química na concepção de professores e alunos do ensino médio: um estudo de caso. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. (online), v. 96, n. 243, p. 380-398. Acesso em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/Z3qM9nR3H3XCDr3HGsXx6pq/abstract/?lang=pt. Acesso em: 01 de agosto de 2023.

LIBÂNEO, José C. (2013). Didática. 2. ed. Editora: Cortez.

LIMA, José Ossian G. de. (2012). Perspectivas de novas metodologias no Ensino de Química. Revista Espaço Acadêmico, v. 12, n. 136, p. 95-101.

LIMA, José Ossian G. de. (2016). O ensino da Química na escola básica: o que se tem na prática, o que se quer em teoria. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, v. 6, n. 2, p. 23-38.

LIMA, José Ossian G. de.; LEITE, Luciana R. (2012). O processo de ensino e aprendizagem da disciplina de Química: o caso das escolas do ensino médio de Crateús/Ceará/Brasil. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciências, v. 7, n. 2, p. 72-85.

MAIA, Juliana O.; VILANI, Alberto (2016). A relação de professores de Química com o livro didático e o caderno do professor. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 15, n. 1, p. 121-146.

MALDANER, Otávio A. (2000). A formação inicial e continuada de professores de Química professor/pesquisador. 1ª Ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 424p.

MARQUES, Carolina S.; PEREIRA, Breno A. D.; ALVES, Juliana N. (2010). Identificação dos principais fatores relacionados à infraestrutura universitária: uma análise em uma IES pública. Sociais e Humanas, v. 23, n. 01, p. 91-103.

MARQUES, Valéria; SATRIANO, Cecília S. (2017). Narrativa autobiográfica do próprio pesquisador com fonte e ferramenta de pesquisa. Linhas Críticas, v. 23, n. 51, p. 369-386. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8231. Acesso em: 01 de agosto de 2023.

MARTINS, Elcimar S. (2014). Formação contínua e práticas de leitura: o olhar do professor dos anos finais do ensino fundamental. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação. 190p.

OLIVEIRA, Yuri A.; RODRIGUES, Rogério P.; CARDOSO, Andrea G.; SANTOS, João Paulo V.; GOULART, Simone M. (2021). Undergraduate chemistry students’ dropout and retention at the IFG, Itumbiara Campus. Multi-Science Journal, v. 4, n. 1, p. 38-51.

PEREIRA, Pamela R. da S.; SILVA, Katharine N. P. (2019). Trabalho docente e Ensino de Química no Ensino Médio Integral. Educação: Teoria e Prática, v. 29, n. 6, p. 404-421.

PIRES, Ronaldo G.; SOARES, Ana Paula C. C. (2020). Ensino de Ciências na educação infantil e anos iniciais do ensino fundamental: perspectivas de trabalho. ENCITEC – Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, v. 10, n. 2, p. 89-104.

QUADROS, Ana Luiza.; MORTIMER, Eduardo F. (2018). Aulas no Ensino Superior: estratégias que envolvem os estudantes. Curitiba: Appris, 254p.

RIGUE, Fernanda M.; CORRÊA, Guilherme C. (2021). Uma genealogia da didática pelo viés da formação inicial de professores de Química no Brasil. Acta Scientiarum. v. 43, p. 1-10. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2178-52012021000100227. Acesso em: 01 de agosto de 2023.

SANTOS, Roberto V. (2005). Abordagens do processo de ensino e aprendizagem. Revista Integração. Ano XI, n. 40, p. 19-31.

SILVA, Wanderson D. A. da. (2020). História e memória do curso de Licenciatura em Química da Universidade Federal do Ceará (1995-2019): entre concepções e identidades curriculares. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.

SILVA, Camila S.; OLIVEIRA, Luiz Antônio A. Formação inicial de professores de química: formação específica e pedagógica. In: NARDI, R. (Org.). Ensino de ciências e matemática, I: temas sobre a formação de professores. São Paulo: Editora Unesp, 2009. Disponível em: http://books.scielo.org/id/g5q2h/pdf/nardi-9788579830044-04.pdf. Acesso em: 10 de janeiro de 2022.

VIVEIRO, Alessandra A.; CAMPOS, Luciana Maria L. (2014). Formação inicial de Professores de Ciências: Reflexões a partir das abordagens das estratégias de ensino e aprendizagem em um curso de licenciatura. ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.7, n.2, p. 221-249.

XAVIER, Alan M.; STEIL, Leonardo J. (2018). Formação continuada de professores em exercício no Ensino Superior. Proposições, v. 29, n. 3 (88), p. 305-322.

ZEICHNER, Kennett M. Formando professores reflexivos para a educação centrada no aluno: possibilidades e contradições. In: BARBOSA, R. L. L. (Org.). Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: UNESP, 2003. p. 35-55.

Published

2024-03-05

How to Cite

FIRMINO, N. C. S.; MARTINS, E. S.; FIRMINO, D. F. Between the training of chemical educators and life stories: parallels in the trajectory of teacher training. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 13, n. 2, p. 83–103, 2024. DOI: 10.30620/pdi.v13n2.p83. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p83. Acesso em: 22 nov. 2024.