Identity, narrative and semiotic self – Towards an anti-racist semiotics

the unsustainable negation of being

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v13n2.p41

Keywords:

Bakhtin, Moreno, Semiotics, Psychodrama, Antiracism

Abstract

We treat in this paper with identity and narrative question related to responsible act philosophy and Self semiotics from qualitative-dialogic approach to Bakhtin and Moreno ideas with aim of reflect about an antiracist semiology, reaching for answering two grounding questions: what is narrative? And when general narratives and communitarians ones come to be “my narrative” and change into enarratives?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Almeida de Paula, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Prof. Dr. da Universidad Nacional Del Centro de la Provicia de Buenos Aires (UNCPBA), UNICEN – Argentina, realiza Estágio Pós-Doutoral no Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural da Universidade do Estado da Bahia.

References

AMORIM, M. O pesquisador e o seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa, 2001.

BAKHTIN, Mikhail M. Estética da criação verbal. 4. ed. Trad. P. Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2016.

BAKHTIN, Mikhail M. Para uma Filosofia do Ato Responsável. 3 ed. São Carlos (SP): Pedro & João, 2017.

BARBOSA, Márcio Ferreira. Experiência e Narrativa. Salvador: EDUFBA, 2003.

BENVENISTE, E. Estrutura das relações de pessoa no verbo. Problemas de Linguística Geral I. 3. ed. São Paulo: Pontes, 1991.

BENVENISTE, E. Semiologia da língua. Problemas de Linguística Geral II. São Paulo: Pontes, 1989.

BRUNER, J. Culture and human development: a new look. Human Development, v. 33, p. 344-355, 1990.

CELÓRIO, José Aparecido. Narrativas e imaginários de professoras readaptadas: rumo a uma Pedagogia da Observância. Universidade Federal de Pelotas. Departamento de Educação. Programa de Pós-graduação em Educação. Tese de Doutorado. 2015. 247 fls.

ELIADE, Mircea. Mito e Realidade. 8ª ed. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2018.

FERREIRA, Jersey Simon da Silva. Comunicação Antirracista. Boletim Eletrônico, CRESS SC, n. 98, p. 1-4, jul. 2023.

FIDALGO, António. Semiótica: a lógica da comunicação. Covilhã (Portugal): Universidade da Beira Interior, 1998.

Giddens, A. Modernity and Self-Identity. Standford: Standford University Press, 1991.

GILLBORN, David. Racism and antiracism in real schools: theory, policy, practice. Buckingham: Open University Press, 1995.

HABERMAS, Jürgen. Teoria do Agir Comunicativo – v. 1: Racionalidade da ação e Racionalização social. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

KEARNEY, Richard. Narrativa. Educação e Realidade, v. 37, n. 2, p. 409-438, mai-ago 2012.

KRISTEVA, Julia. Introdução à Semanálise. São Paulo: Perspectiva, 2012.

LÉVINAS, Emmanuel. Autrement qu’être ou au-delà de l’essence. La Haye (Holanda): Martinus Nijhoff, 1974.

LUCKMANN, T. Teoría de la Acción Social. Barcelona/Buenos Aires/México: Paidós, 1996.

MALAQUIAS, Maria Célia; NONOYA, Denise Silva; CESARINO, Antonio Carlos Massarotto; NERY, Maria da Penha. Psicodrama e relações raciais. Revista Brasileira de Psicodrama, v. 24, n. 2, p. 91-100, 2016.

MEAD, G. H. The social self. Journal of Philosophy, Psychology and Scientific Methods, n. 10, p. 374-80, 1913.

MICHEL, Mariela. O self semiótico: desenvolvimento interpretativo da identidade como um processo dramático. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Psicologia. Centro de Pós-graduação em Psicologia do Desenvolvimento. Tese de Doutorado. 2006. 269 fls.

MORENO, J. L. Psicoterapia de grupo e psicodrama. São Paulo: Mestre Jou, 1974.

MORENO, J. L. Psicodrama. São Paulo: Cultrix, 1975a.

MORENO, J.L. Psychodrama. Foundations of Psychotherapy Vol II. Second Edition. New York: Beacon House, 1975b.

MORENO, J. L. Psicodrama. D. Wagner, Trad. Buenos Aires: Ediciones Hormé, 1978.

PAULA, Ricardo Almeida de. A Existência segundo o[s] Qohelet[s]: a literatura bíblica em Haroldo de Campos. Revista Profissão Docente, v. 21, n. 47, p. 01-10, 2022.

PAULA, Ricardo Almeida de. Crise da Pessoa e a Crise da Educação: um estudo na perspectiva personalista de Emmanuel Mounier. Curitiba: Editora CRV, 2012.

PEREIRA, Rodrigo Acosta; RODRIGUES Rosângela Hammes. O conceito de valoração nos estudos do círculo de Bakhtin: a inter-relação entre ideologia e linguagem. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 14, n. 1, p. 177-194, jan./abr. 2014.

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

RICOEUR, Paul. A Memória, a História, o Esquecimento. Campinas: Editora da UNICAMP, 2012.

SQUIRE, Corinne. O que é narrativa? Civitas, v. 14, n. 2, p. 272-284, mai-ago 2014.

TODOROV, Tzvetan. Simbolismo e Interpretação. São Paulo: Editora UNESP, 2013.

VOLOSHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução do francês de Michel Lahud e Yara F. Vieira. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 1988.

WERNER, Kelly C. Granzotto. A Intersubjetividade antes da Subjetividade na Teoria da Enunciação de Benveniste. SIGNÓTICA, v. 18, n. 2, p. 397-411, jul./dez. 2006.

Published

2024-03-05

How to Cite

PAULA, R. A. de. Identity, narrative and semiotic self – Towards an anti-racist semiotics: the unsustainable negation of being. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 13, n. 2, p. 41–59, 2024. DOI: 10.30620/pdi.v13n2.p41. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/v13n2p41. Acesso em: 22 nov. 2024.