Affectivity and english language teaching for children in early childhood from the perspective of a teacher in the early career

a narrative analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v12n1.p155

Keywords:

Filtro Afetivo, Aquisição, Língua Inglesa, Pesquisa narrativa

Abstract

This work presents a narrative study on the adoption of affectivity strategies in the teaching of English for children in early childhood aged 2 to 4. Based on the proposal of a self-reflection narrative made to a teacher on her first professional experience, the text analyzes the initial trajectory taken by her when assuming the role of an English teacher in a context of rejection and tension caused by the replacement of a previous teacher. In order to analyze the role of affectivity in the process of adaptation of students and the teacher in her first didactic experience with such age group, we adopted as theoretical assumption for the analysis the Affective Filter Hypothesis proposed by Krashen (1984). The results showed that after breaking barriers such as high anxiety and low self-confidence, the teacher realized that the children felt more comfortable with the substitution as well as more motivated to produce in the target language in everyday conversations between them and in their home environment.

[Received on: May 21, 2022 – Accepted on: June 18, 2022]

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Layza Monteiro Ivo da SILVA, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Possui graduação em Letras e Literatura de Língua Inglesa pela Universidade Federal do Piauí (2014). Participou do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID). É Especialista em ensino de língua inglesa e uso de tecnologias educacionais. Atualmente é professora de Língua Inglesa no colégio CPI.

Francisco Wellington Borges GOMES, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Possui graduação em Licenciatura Plena em Letras Inglês pela Universidade Estadual do Piauí (2001) e em Pedagogia (Centro Universitário Internacional – Uninter, 2021), Mestrado em Linguística Aplicada (Universidade Estadual do Ceará, 2006), Doutorado em Linguística Aplicada (Universidade Federal de Minas Gerais, 2010) e estágio pós-doutoral no Programa de pós-graduação em Linguística Aplicada da Universidade de Brasília (UnB, 2018). Atua como professor dos cursos de graduação em Letras da Universidade Federal do Piauí.

References

AIRES, Débora Medeiros da Rosa; MOZZILLO, Isabella. A influência da língua materna para a aprendizagem de língua estrangeira: ideologias linguísticas sobre o contato de línguas. ScientiaTec: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia do IFRS, v. 5, n. 2, p: 206-220, Julho/Dezembro. 2018.

AIMI, Deusodete Rita da Silva; MONTEIRO, Filomena Maria de Arruda. Pesquisa narrativa: reflexões sobre produções dos últimos 14 anos. Educação em Perspectiva. Viçosa, MG. v. 11, p. 1-15. 2020.

ARAGÃO, Rodrigo Carmargo. A dimensão afetiva no ensino e na aprendizagem de L2. In: MAGALHÃES, J. S de.; TRAVAGLIA, L. C. Múltiplas perspectivas em Linguística, Uberlândia, EDUFU. 2008.

BASTOS, Liliana Cabral. Contando estórias em contextos espontâneos e institucionais – uma introdução ao estudo da narrativa. Caleidoscópio. v. 3, n. 2. P. 74-87. maio/ago-2005. Disponível em: https://www.academia.edu/21840738/Contando_est%C3%B3rias_em_contextos_espont%C3%A2neos_e_institucionais_uma_introdu%C3%A7%C3%A3o_ao_estudo_da_narrativa. Acesso em: 4 mar. 2020.

CALLEGARI, Marília Oliveira Vasques. Reflexões sobre o modelo de aquisição de segundas línguas de Stephen Krashen – uma ponte entre a teoria e a prática em sala de aula. Trab. Ling. Aplic. Campinas, 45(1): 87-101, Jan./Jun. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010318132006000100006. Acesso em 9 nov. 2019.

CASTELLANOS, Marcelo Eduardo Pfeiffer. Ciênc. saúde coletiva 19 (04) Abr 2014. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/csc/2014.v19n4/1065-1076/pt. Acesso em: 15 jul. 2021.

CRANE, Cybelle Croce Rocha. Língua Materna, Língua Estrangeira, Segunda Língua. Revista Científica de Educação a Distância. v. 2, n. 4, jun, p. 1-14. 2011. Disponível em: https://periodicosunimes.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/viewFile/196/172. Acesso em: 12 jul. 2021.

CINTRA, Sones Lei Aparecida Domingues; CORREIA, Léia Bernal Sanches; TENO, Neide Araújo Castilho. Pesquisa narrativa: Uma metodologia para compreender experiências formativas. Brazillian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 9. p. 66451-66463, sep. 2020. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/16333. Acesso em: 15 jun. 2021.

CITTOLIN, Simone Francescon. A afetividade e a aquisição de uma segunda língua: a teoria de Krashen e a hipótese do filtro afetivo. Revista de Letras, n. 6 2003. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rl/article/view/2254/1415. Acesso em: 28 fev. 2020.

CLANDININ, D. Jean. CONELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Trad. Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011.

CLANDININ, D. Jean. CONELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Trad. Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de professores ILEEL/UFU. 2. ed. Uberlândia: EDUFU, 2015.

GARDNER, R. Attitudes, motivation, and personality as predictors of success in foreign language learning. In: T. Parry & C. Stansfield (Eds.), Language aptitude reconsidered (p. 179-221) Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. 1990.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. Disponível em: https://pt.slideshare.net/mobile/JandersonSousa3/como-elaborar-projetosde-pesquisa-antonio-carlos-gil. Acesso em: 25 fev. 2020.

KRASHEN, Stephen D. The Input Hypothesis. Issues and Implications. 1985. Longman Group UK Ltd. Disponível em: https://www.uio.no/studier/emner/hf/iln/LING4140/h08/The%20Input%20Hypothesis.pdf. Acesso em: 25 fev. 2020.

KRASHEN, Stephen D. Principles and Practice in Second Language Acquisition 1987. Disponível em: http://www.sdkrashen.com/content/books/principles_and_practice.pdf. Acesso em: 9 nov. 2019.

MALUF, Sônia Weidner. Antropologia, narrativas e a busca de sentido. Horizontes antropológicos. 5 (12). Dez 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/jPnfWxZHCfXpVC6MvSDN4Fw/?lang=pt. Acesso em: 1 jul. 2021.

LIMA, Daniel Ribeiro de. A teoria de Krashen e a aquisição da segunda língua. Anais do I Seminário Formação de Professores e Ensino de Língua Inglesa, v. 1, 2011 São Cristóvão/SE. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/9866/2/Daniel_Ribeiro_de_Lima.pdf. Acesso em: 29 fev 2020.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. A pesquisa narrativa: uma introdução. RBLA. v. 8, n. 2. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbla/v8n2/01.pdf. Acesso em: 17 nov. 2019.

PEREIRA, Elizabete Francisca de Oliveira. O papel da língua materna na aquisição da língua estrangeira. Inter-Ação: Revista da Faculdade de Educação de UFG. 26 (2). p. 53-62, jul./dez. 2001.

RIBEIRO, Andressa de Freitas. Tempo, vida e narrativa. Estudos de Sociologia. v. 20 n. 38. 2015. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/7228. Acesso em: 15 jul. 2021.

SANTOS, Márcio de Souza; FOURAUX, Carolina Gonçalves da Silva; OLIVEIRA, Valéria Marques de. NARRATIVA COMO MÉTODO DE PESQUISA. Revista Valore, [S.l.], v. 5, p. 37-51, jan. 2020. ISSN 2526-043X. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/400. Acesso em: 20 jul. 2021.

SAHAGOFF, Ana Paula. Pesquisa narrativa: uma metodologia para compreender a experiência humana. In: XI Semana de Extensão, Pesquisa e Pós-Graduação-SEPesq Centro Universitário Ritter dos Reis-2015. Disponível em: https://www.uniritter.edu.br/files/sepesq/arquivos_trabalhos/3612/879/1013.pdf. Acesso em: 16 nov. 2019.

SCHÜTZ, Ricardo E. "Stephen Krashen's Theory of Second Language Acquisition."Disponível em: https://www.sk.com.br/sk-krash.html. Acesso em:9 nov. 2019.

TODOROV, Tzvetan. As estruturas narrativas. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.

VOLUZ, Thays Camila. As hipóteses de Krashen: influências e possíveis aplicações no ensino de espanhol como língua estrangeira. Revista Versalete. Curitiba, Vol. 1, nº 1, jul.-dez. 2013. Disponível em: http://www.revistaversalete.ufpr.br/edicoes/vol1-01/3-VOLUZ.pdf. Acesso em: 29 fev. 2020.

WELP, Ana Maria Kurtz de Souza. A ansiedade e o aprendizado de língua estrangeira. Letras de Hoje. Porto Alegre, vol. 44, n. 3, p. 70-77, jul/set 2009. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/viewFile/5766/4186. Acesso em: 7 mar. 2020.

Published

2022-08-29

How to Cite

SILVA, L. M. I. da; GOMES, F. W. B. Affectivity and english language teaching for children in early childhood from the perspective of a teacher in the early career: a narrative analysis. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 1, p. 155–173, 2022. DOI: 10.30620/pdi.v12n1.p155. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/15010. Acesso em: 17 jul. 2024.