Signs of care
narratives of teachers facing the impacts of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.30620/pdi.v11n2.p291Keywords:
Narratives, Teachers, PandemicAbstract
This article aims to analyze the impacts caused on the life of teachers in during the period of the pandemic, which led them to abruptly insert themselves into the unknown digital world, starting from their own narratives. To highlight the situation, we bring to the text testimonials of two Portuguese-speaking teachers who declare their challenges and expectations in conducting reading and writing work in remote rooms. For an effective methodological achievement, bibliographic instruments and narrative documents of these Portuguese language teachers who work respectively in basic education and higher education were used. And as a reference base, we have brought the ideas of Boaventura de Souza Santos, Walter Mignolo, Giorgio Agamben, Roland Barthes, Rildo Cosson, Annie Rouxel, Paul Ricoeur, among others.
[Received on: July 29, 2021 - Accepted on: October 30, 2021]
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. Reflexões sobre a peste: ensaios em tempos de pandemia. São Paulo: Boitempo Editorial, 2020. (E-book).
ALMEIDA, Jorge. Hegemonia e a construção de consensos das políticas públicas Neoliberais no Brasil. In: ANDRADE, Eliziário Souza; SILVA, Francisca de Paula Santos da. Estado e Políticas Públicas: a construção do consenso neoliberal. Salvador: Eduneb, 2012.
BARTHES, Roland. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 1987.
CLANDININ, D. Jean. CONELLY, F. Michael. Pesquisa narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Trad. Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011.
COSSON, Rildo. Paradigmas do ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 2020.
CRUZ, Maria de Fátima Berenice da. Leitura e escrita na escola neoliberal: um caminho a ser conquistado na Educação Brasileira. In: Leitura literária na escola: desafios e perspectivas de um leitor. Salvador: EDUNEB, 2012.
DIAS, Ana Crelia. Literatura e educação literária: quando a literatura faz sentido(s). In: Revista Cerrados. Volume 25, N. 42, 2016.
GIZNBURG, Jaime. O ensino de literatura como fantasmagoria. Revista da ANPOLL (Impresso), v. 1, p. 209-222, 2012.
MOLINA, Luis Bonilla. Coronavirus, nuevas profesiones y máquina educativa newtoniana. https://www.aporrea.org. 07/04/2020.
MIGNOLO, Walter. Coronavirus: el Estado y los signos de um cambio de época. Acesso pelo site: https://lavaca.org/notas. Publicado em 14/06/2020.
PICARD. Michel. La lecture comme jeu. Paris: Minuit. 1986.
RICCOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas, SP, Editora da UNICAMP, 2007.
ROUXEL, Annie. Ousar ler a partir de si: desafios epistemológicos, éticos e didáticos da leitura subjetiva. In: Revista Brasileira de Literatura Comparada, n. 35, 2018.
SANTOS, Boaventura de Souza. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020. (E-book).
SILVA, Ezequiel Theodoro da. O ato de ler: fundamentos psicológicos para uma nova pedagogia da leitura. São Paulo, Cortez, 2005.
TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Rio de Janeiro: Difel, 2010.
TONETTO, Milene Consenso. Ética global, direitos humanos e a pandemia da Covid-19. In: REICH, Evânia; BORGES, Maria de Lourdes; XAVIER, Raquel Cipriani. (Org.). Reflexões sobre uma pandemia. Florianópolis: Néfiponline, 2020. (E-book).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com o seguinte termo de compromisso:
Assumindo a criação original do texto proposto, declaro conceder à Pontos de Interrogação o direito de primeira publicação, licenciando-o sob a Creative Commons Attribution License, e permitindo sua reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares. Em contrapartida, disponho de autorização da revista para assumir contratos adicionais para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada, bem como permissão para publicar e distribuí-lo em repositórios ou páginas pessoais após o processo editorial, aumentando, com isso, seu impacto e citação.