Continuing education narratives in fragile territories weaving knowledge webs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v11n2.p163

Keywords:

Narrative-Dialogy, Lifelong learning, Day Center for the Elderly, Recognition

Abstract

Lifelong learning Narratives in Territories of Fragility. Weaving Webs of Knowledge .Lifelong learning and research from an interdisciplinary perspective (using the dialogic-narrative methodology on the subject of human aging) have been our experience over the last 20 years. We present the methodological theoretical bases and didactic procedures of a lifelong learning and research project for an interprofessional group, which works in a Day Center for the Elderly in the city of São Paulo. The day center includes a psychologist, a social worker, a nutritionist, a nurse and an occupational therapist, in addition to 10 caregivers. We highlight here the premises and reflections of the learning process, in which the group was accompanied by 8 professors from different areas of knowledge and experiences, aiming at the process of interdisciplinary dialogic education, especially qualified for this project. At the Day Center for the Elderly, located in the Paraisópolis slum, multiple fragilities are articulated, the following stand out: those specific to the territory in which it is installed; those of the service's target audience – the elderly and their families –, added to the additional challenge of continuing the project in the pandemic period (2020-2021). We indicate, in this context, its premises: linking professional and personal narratives to the socioanthropological dimensions of human experience, through formal knowledge and experiences lived in the life-work binomial and that, narrated and shared, can pave the way for self-recognition and the recognition of the work team in the territory; nourished in the adaptation to the remote educational format, in the pandemic period (2020-2021), aiming to maintain the spirit of the dialogicnarrative methodology that animates it, moving from face-to-face to virtual coexistence.

[Received on: July 29, 2021 - Accepted on: October 30, 2021]

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vera Maria Antonieta Tordino BRANDÃO, Universidade de São Paulo - USP

Pedagoga – USP. Mestre e Doutora em Ciências Sociais – Antropologia. PUC/SP; pós-doc em Gerontologia Social. PUC/SP. Docente e Pesquisadora CNPq do Núcleo de Estudo e Pesquisa do Envelhecimento (NEPE) PUC/SP; Editora da Revista Longeviver; Coordenadora pedagógica do Espaço Longeviver.

Beltrina CÔRTE, Pontifícia Universidade Católica - PUC/SP

Jornalista com Pós.doc em Ciências da Comunicação pela USP. Docente da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Coordenadora do grupo de pesquisa, certificado pelo CNPq, Longevidade, Envelhecimento e Comunicação. CEO do Portal do Envelhecimento e Longeviver.

References

AUGÉ, Marc; COLLEYN, Jean-Paul. L´ Anthropologie. Paris: PUF, 2012.

BRANDÃO, Vera. Viver bem para longeviver melhor. Revista Portal de Divulgação (São Paulo), 34, Ano III, jul. 2013. ISSN 2178-3454. Disponível em: www.portaldoenvelhecimento.org.br/revista. Acesso em: 11 maio 2014.

BRANDÃO, Vera; CÔRTE, Beltrina; FAZENDA, Ivani. A Interdisciplinaridade na Gerontologia Social. Revista Interdisciplinaridade. 2015, n. 7. p. 61-70. ISSN 2179-0094.Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/interdisciplinaridade/article/view/25067. Acesso em: 13 maio 2019.

BRANDÃO, Vera. Caminhos do Saber: Reflexão. Revista Interdisciplinaridade. 2015, p. 47-55. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/interdisciplinaridade/article/view/25481. Acesso em: 15 mar. 2016.

BRANDÃO, Vera; CÔRTE, Beltrina.; SILVA, Ademir. A importância dos NCIs para o longeviver na cidade. Portal do Envelhecimento (2017). Disponível em: https://www.portaldoenvelhecimento.com.br/importancia-dos-ncis-para-selongeviver-em-sao-paulo. Acesso em: 20 out. 2018.

BRANDÃO, Vera; CÔRTE, Beltrina. A Cultura do Longeviver e a Curadoria do Saber. In. Barroso, A. S.; Hoyos, A.; Salmazo-Silva, H.; Fortunato, I. (Org.). Diálogos Interdisciplinares do Envelhecimento. São Paulo: Edições Hipótese, 2019.

CÔRTE, Beltrina; BRANDÃO, Vera. Longevidade Avançada-A reinvenção do tempo. Revista Kairós-Gerontologia, 21(1), 213-241, 2018. ISSNe 2176-901X. São Paulo (SP), Brasil: FACHS/NEPE/PEPGG/PUC-SP. DOI: http://dx.doi.org/10.23925/2176-901X.2018v21i1p213-241

CÔRTE, Beltrina; BRANDÃO, Vera. Territórios de Fragilidades: Envelhecimento e Políticas Públicas – um projeto de educação continuada. Rev. Public Sciences & Policies. Ciências e Políticas Públicas, Portugal. v. 6, n. 2, 2020.

BRETON, Hervé; CUNHA, Daysi Moreira. O Inquérito sobre o conhecimento no trabalho: entre a atividade narrativa e os processos dialógicos. Rev. FAEEBA – Ed. e Contemp. , Salvador, v. 28, n. 56, p. 56-69, set./dez. 2019.

D’ANDREA, Tiaraju. Real Panorama da Polis: Conflitos na Produção do Espaço em Favelas localizadas em bairros da elite de São Paulo. In PÓS v. 19, n. 31, p. 44. Revista do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAUUSP, junho 2012. ISSN: 1518-9554

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e Educação. Figuras do indivíduo-projeto. Natal, RN: EDUFRN: São Paulo: Paulus, 2008.

FAZENDA, Ivani. Interdisciplinaridade: História, Teoria e Pesquisa. São Paulo: Papirus, 2001.

FAZENDA, Ivani. (Org.) Dicionário em Construção: Interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2001a.

HOLLIDAY, Oscar Jara. Para sistematizar experiências. Ministério do Meio Ambiente, 2006.

JAPIASSU, Hilton. A Crise das Ciências Humanas. In: Fazenda (Org.). A Pesquisa em Educação e as Transformações do Conhecimento. São Paulo: Papirus, 1995.

JAPIASSU, Hilton. Desistir de Pensar? Nem Pensar! São Paulo: Letras & Letras, 2001.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 10 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra (31. ed.) 2005.

JOSSO, Marie-Christine. História de vida e projeto: a história de vida como projeto e as “histórias de vida” a serviço de projetos. Revista da Faculdade de Educação – USP, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 11-23, jul/dez.1999.

JOSSO, Marie-Christine. “Os relatos de histórias de vida como desvelamento dos desafios existenciais da formação e do conhecimento: destinos sócioculturais e projetos de vida programados na invenção de si”. In Souza, E.C; Abrahão, M.H. (Org.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS: EDUNEB, 2006, p. 7-13.

LARROSA, Jorge. Notas sobre experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. Jan/Fev/Mar/Abr. 2002, n. 19.

LARROSA, Jorge. Tremores. Escritos sobre a experiência. Belo Horizonte: Editora Autêntica 2015.

LENOYR, Yves. Didática e Interdisciplinaridade: Uma complementaridade necessária e incontornável. In: Fazenda, I (Org.) Didática e Interdisciplinaridade. São Paulo: Papirus, 2001, p. 45-75.

MATURANA, Humberto; VARELLA, Francisco. A Árvore do Conhecimento. São Paulo: Editora Palas Athena, 2001.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. A Comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.

MORAN, José. Educando para uma vida mais plena. 2017. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2017/04/educando_vida.pdf. Acesso em: 20 maio 2020.

MORIN, Edgar. Ciência com Consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

RICOUER, Paul. Percurso do Reconhecimento. São Paulo: Loyola, 2006.

SANTOS SILVA, Thaís. Evidências de Desigualdade Social em Significações Simbólicas: O caso de crianças de Paraisópolis e Morumbi (SP). Trabalho de Conclusão de Curso, Graduação do curso de Psicologia, da Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde, PUC/ São Paulo, 2020.

SCHON, Donald. Educando o Profissional Reflexivo – um novo design para o ensino e a aprendizagem. São Paulo: Artmed, 2007.

Published

2021-12-28

How to Cite

BRANDÃO, V. M. A. T.; CÔRTE, B. Continuing education narratives in fragile territories weaving knowledge webs. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 11, n. 2, p. 163–187, 2021. DOI: 10.30620/pdi.v11n2.p163. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/14388. Acesso em: 23 nov. 2024.