The importance of the autobiographic narrative for the formation of the environmental educator teacher researcher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v11n2.p97

Keywords:

Educate through Research, Autobiographic Narrative, Teacher Training

Abstract

This text presents the narrative of the process of the constitution of an environmental educator, teacher and researcher. First, we present the professional paths taken in the teaching in Elementary Schools and Higher Education, as well as the identification with the studies in Environmental Education (EE) to base the Doctorate research, which had as an objective to comprehend the Environmentalization processes of the social relations in the Supervised Curricular Internships (SCI) in the school context. The research methodology was based on the proposal of Research-training due to its pedagogical potential, through Narrative Interviews with teachers and pedagogical coordinators of Elementary Schools. The theoretical framework is based on studies of teacher training and Environmental Education, in addition to questioning the potentiality of the narrative as a way to comprehend the constituent processes in the field of teacher training and Environmental Education. In view of the research results, we highlight the narrative as a language that enables the self-reflection and theorization of the narrated experiences.

[Received on: July 29, 2021 - Accepted on: October 30, 2021]

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danielle Monteiro BEHREND, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Pedagoga. Professora Adjunta do Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande-FURG.

Cláudia da Silva COUSIN, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Professora do Programa de Pós-graduação em Educação Ambiental (PPGEA). Mestre e Doutora em Educação Ambiental. Professora Associada do Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Líder do Grupo de Pesquisa Ciranda Interdisciplinar de Pesquisa em Educação e Ambiente (CIPEA).

Maria do Carmo GALIAZZI, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Professora aposentada e voluntária da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Professora do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências (PPGEC), Mestre e doutora em Educação pela PUCRS, Líder do Grupo de Pesquisa Comunidades Aprendentes em Educação Ambiental, Ciências e Matemática (CEAMECIM).

References

ALARCÃO, Isabel. A formação do professor reflexivo. In: ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma Escola Reflexiva, 5. ed. São Paulo. Cortez, 2007.

ARROYO, Miguel G. Ofício de Mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

BEHREND. Danielle. Monteiro; GALIAZZI, Maria do Carmo; SCHMIDT, Elisabeth. Brandão. Movimentos constitutivos do CEAMECIM-Comunidades Aprendentes em Educação Ambiental, Ciências e Matemática. Encontro de Pós-Graduação em Educação. Rio Grande. Anais. Rio Grande: FURG. CD ROM, 2015.

BICUDO. Maria Aparecida. KLÜBER, Tiago Emanuel. A questão de pesquisa sob a perspectiva da atitude fenomenológica de investigação. Conjectura: Filosofia e Educação. Caxias do Sul, v. 18, n. 3, p. 24-40, set./dez. 2013. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/1949. Acesso em: 9 set. 2021.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Comunidades aprendentes. In: FERRARO JÚNIOR, Luiz Antônio. (Org.). Encontros e Caminhos: Formação de Educadoras (es) Ambientais e Coletivos Educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005.

CHAIGAR, Vânia Alves Martins. Com quantos Nós se faz um ReDE? Um estudo sobre formação de professores/as no chão de Escolas Públicas pelotenses. 258 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS. 2008. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/2072. Acesso em: 9 set. 2021.

CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Pesquisa Narrativa: experiência e história de pesquisa qualitativa. Trad. Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2015.

DEMO, Pedro. Educar pela Pesquisa. Autores Associados. Campinas, SP, 1997.

DIAS, Cleusa Maria Sobral Dias; GOMES, Vanise dos Santos, GALIAZZI, Maria do Carmo. Saberes e fazeres indenitários: a narrativa produzindo professores educadores ambientais. In: Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 3, p. 301-310, set./dez. 2009. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/viewFile/5777/4198. Acesso em: 2 set. 2021.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A formação acadêmico-profissional: compartilhando responsabilidades entre universidades e escolas. In: XIV ENDIPE. Porto Alegre, RS, 2008.

DORNELES, Aline Machado. Rodas de investigação narrativa na formação de professor de Química: pontos bordados na partilha de experiências. 113 f. Tese (doutorado) Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências: Química da vida e saúde, Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GALIAZZI, Maria do Carmo. Educar pela pesquisa: ambiente de formação de professores de Ciências. Ijuí: Ed. Unijuí, 2013.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M.W.GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis: Vozes, 2002.

KIMURA, Shoko. Geografia no ensino básico: questões e propostas. São Paulo: Contexto, 2008.

MARANDOLA Jr., Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Lívia de. Qual o espaço do lugar? Geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo: Perspectiva 2012.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2016.

NÓVOA, António. Formação de professores e formação docente. In: NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 15-33.

NÓVOA, Antônio. Nova Escola. A revista do Professor. Entrevista. Ed. Abril, 2003.

PIMENTA, Selma Garrido . Formação de Professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma. Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, p. 15-32 2007.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SOUZA, Moacir Langoni. Histórias de professores de química em Rodas de formação em rede: Colcha de Retalhos Tecida em Partilhas (d)e Narrativas. Tese (Doutorado em Educação Ambiental). Universidade Federal do Rio Grande-FURG. Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental. Rio Grande/ RS, 2010. Disponível em: http://repositorio.furg.br/handle/1/2848. Acesso em: 2 set. 2021.

SOUZA, Elizeu. Clementino. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto) biográfica: análise compreensiva interpretativa e política de sentido. In: Revista do Centro em Educação UFSM, Santa Maria, Rio Grande do Sul, v. 39, n. 1, p. 39-50, jan./abr. 2014. Acesso em: 2 set. 2021.

SUÁREZ, Daniel. Indagación pedagógica del mundo escolar y formación docente. Revista del IICE, Instituto de Ciencias de la Educación, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, n. 30, p. 17-32, 2011.

TORALES. Marília Andrade. A formação de educadores ambientais e o papel do sistema educativo para a construção de sociedades sustentáveis. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Rio Grande, v.32, p. 266-282, jul./dez, 2015. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/5543. Acesso em: 2 set. 2021.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Londrina-PR. Eduel, 2013.

Published

2021-12-28

How to Cite

BEHREND, D. M.; COUSIN, C. da S.; GALIAZZI, M. do C. The importance of the autobiographic narrative for the formation of the environmental educator teacher researcher. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 11, n. 2, p. 97–112, 2021. DOI: 10.30620/pdi.v11n2.p97. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/14385. Acesso em: 17 jul. 2024.