Affective memory in La novela de mi padre

familial constructions and deconstructions in cuban literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/pdi.v11n2.p21

Keywords:

La novela de mi padre, Affective memory, Autobiography, Cuban Literature

Abstract

This article is an analysis of the book La novela de mi padre (2017), by Eliseo Alberto (1951-2011), a journalist, romanticist and one of the primary contemporary Latin-American narrators. We will demonstrate how this novel is formed around certain filial memories, which includes Alberto’s sister, the children’s author, Josefina de Diego (1951), and his uncles, the poets Cintio Vitier (1921-2009) and Fina Garcia Marruz (1923). We will underline the parallels between life and the author’s text, emphasizing the relationship with his dad, Eliseo Diego (1920-1994), one of the best teachers of Cuban poetry, a literary exponent and individual so significant that popularized the exercise of experiential narration of Alberto. Using this multifaceted text of analysis as a base, we will delineate the essential role of the sentimental memory of Alberto, elucidating the bond between his writing and his literary filial nucleus. The power of imagery in the text of the study outlines various textual exchanges that are part of the recognizable familial-affective context, which results in multiple expressive possibilities. The considerations regarding memory and the autobiographic gaze developed in the actual investigations will be fundamental, especially, in Bachelard (1993), Halbawchs (1990, 2004), Weimer (2008) and Arfuch’s thinking (2013, 2014, 2016). We observe that Eliseo Alberto’s affective constructions and deconstructions define his ideological bases and simultaneously reveal, one of the most important literary familial conjunctions in Cuba until today.

[Received on: July 29, 2021 - Accepted on: October 30, 2021]

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Author Biographies

Antonio Martínez NODAL, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Possui graduação em Português-Espanhol pela Escola Superior Madre Celeste (2014). Tem Doutorado em andamento em Leitura, Literatura e Cultura na Universidade do Estado da Bahia (UNEB) e possui Mestrado em Literatura e Cultura na Universidade Federal da Bahia (UFBA, 2016-2018). Realizou especialização em Ensino de Língua Espanhola pela Universidade Cândido Mendes (2015). Tem o título de tradutor-intérprete de LSE (Língua de Sinais Espanhola). Formado como ator no Estudo Juan Carlos Corazza. Atualmente é professor e tradutor na empresa Silva&Nodal traduções e serviços e atua como instrutor de espanhol no Instituto Cervantes, em Salvador.

Adriana de Borges GOMES, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutora em Teoria da Literatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Mestre em Teorias e Crítica da Literatura e da Cultura pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e Bacharel em Letras com Língua Estrangeira Espanhol pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Atualmente é Professora Adjunta da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), onde leciona disciplinas de literaturas em língua espanhola e dedica-se à pesquisa em Estudos Literários e Culturais, Teóricos e Críticos da produção ficcional, poética, teatral, contística e romanesca em literaturas de Língua Espanhola. Foi coordenadora do Colegiado do Curso de Licenciatura em Letras Habilitação Língua Espanhola e Literaturas do Departamento de Ciências Humanas da (UNEB, Campus I/ 2014-2018).

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Published

2021-12-28

How to Cite

NODAL, A. M.; GOMES, A. de B. Affective memory in La novela de mi padre: familial constructions and deconstructions in cuban literature. Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism, Alagoinhas-BA: Laboratório de Edição Fábrica de Letras - UNEB, v. 11, n. 2, p. 21–42, 2021. DOI: 10.30620/pdi.v11n2.p21. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/pontosdeint/article/view/14382. Acesso em: 23 nov. 2024.