Affective memory in La novela de mi padre
familial constructions and deconstructions in cuban literature
DOI:
https://doi.org/10.30620/pdi.v11n2.p21Keywords:
La novela de mi padre, Affective memory, Autobiography, Cuban LiteratureAbstract
This article is an analysis of the book La novela de mi padre (2017), by Eliseo Alberto (1951-2011), a journalist, romanticist and one of the primary contemporary Latin-American narrators. We will demonstrate how this novel is formed around certain filial memories, which includes Alberto’s sister, the children’s author, Josefina de Diego (1951), and his uncles, the poets Cintio Vitier (1921-2009) and Fina Garcia Marruz (1923). We will underline the parallels between life and the author’s text, emphasizing the relationship with his dad, Eliseo Diego (1920-1994), one of the best teachers of Cuban poetry, a literary exponent and individual so significant that popularized the exercise of experiential narration of Alberto. Using this multifaceted text of analysis as a base, we will delineate the essential role of the sentimental memory of Alberto, elucidating the bond between his writing and his literary filial nucleus. The power of imagery in the text of the study outlines various textual exchanges that are part of the recognizable familial-affective context, which results in multiple expressive possibilities. The considerations regarding memory and the autobiographic gaze developed in the actual investigations will be fundamental, especially, in Bachelard (1993), Halbawchs (1990, 2004), Weimer (2008) and Arfuch’s thinking (2013, 2014, 2016). We observe that Eliseo Alberto’s affective constructions and deconstructions define his ideological bases and simultaneously reveal, one of the most important literary familial conjunctions in Cuba until today.
[Received on: July 29, 2021 - Accepted on: October 30, 2021]
Downloads
References
ALBERTO, Eliseo. Informe contra mí mismo, 2. ed. Barcelona: Alfaguara, 2016.
ALBERTO, Eliseo. La novela de mi padre: (mapa de las lenguas). Barcelona: Alfaguara, 2017.
ALBERTO, Eliseo. “La novela de mi padre”. Revista de la Universidad de México, n. 24, 2006, p. 29-36.
ALBERTO, Eliseo. “Prólogo: recuerdos de mi padre”. In: Eliseo Diego. DIEGO, E. Madrid: El País, 2009.
ARCOS, J. L. “Prólogo”. In: Antología poética. Fina García Marruz. México, D.F.: Tierra Firme, 2002.
ARFUCH, L. “(Autobiografía), memoria e historia”. Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria. n. 1, marzo, 2014, p. 68-81.
ARFUCH, L. “Narrativas en el país de la infancia”. Alea. vol. 18/3, set-dez. Rio de Janeiro, 2016. p. 544-560.
ARFUCH, L. Memoria y autobiografía: exploraciones en los límites. Buenos Aires: Fondo de Cultura Economica, 2013.
BENJAMIN, W. A tarefa do tradutor. Belo Horizonte: UFMG, 2009.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. Trad. Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
DE DIEGO, J. El reino del abuelo. Madrid: Verbum, 2012.
DIEGO, E. En las extrañas islas de la noche. Entrevistas a Eliseo Diego. Ciudad de La Habana: Ediciones Unión, 2010.
DOSSE, F. El arte de la biografia: entre la historia y la ficción. México D.F: Universidad Iberoramericana A.C, 2007.
ESCALONA, R. L. “El silencio de los carneros”. Revista Hispano Cubana, n. 25. Madrid, mayo-julio, 2006.
GARRAMUÑO, F. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Rio de Janeiro: Editora Rocco L.T.D.A, 2014.
HALBWACHS, M. Los marcos sociales de la memoria. Barcelona: Anthropos Editorial, 2004.
HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Edições Vértice, 1990.
LINS DE BARROS, M. M. “Memória e família”. Revista Estudos Históricos. Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, 1989, p. 29-42.
LUDMER, J. Aquí América Latina: una especulación. Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora, 2010.
SAÍNZ, E. “Prólogo”. In: Poética. VITIER, C. Madrid: Edyminion, 1998.
SODRE, M. As estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. Petrópolis: Vozes, 2006.
VITIER, C. Poética. Madrid: Edymion, 1998.
VITIER, C. Memorias y olvidos. La Habana: Editorial Letras Cubanas, 2006.
WEIMER, T. N. La diáspora cubana en México: terceros espacios y miradas excéntricas. New York: Peter Lang Publishing, 2008.
ZAMBRANO, M. La confesión: género literario, 3. ed. Madrid: Ediciones Siruela, 2004.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Pontos de Interrogação – Journal of Cultural Criticism
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com o seguinte termo de compromisso:
Assumindo a criação original do texto proposto, declaro conceder à Pontos de Interrogação o direito de primeira publicação, licenciando-o sob a Creative Commons Attribution License, e permitindo sua reprodução em indexadores de conteúdo, bibliotecas virtuais e similares. Em contrapartida, disponho de autorização da revista para assumir contratos adicionais para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada, bem como permissão para publicar e distribuí-lo em repositórios ou páginas pessoais após o processo editorial, aumentando, com isso, seu impacto e citação.