Contemporary literacies

slam poetry in a educational context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n1.p193

Keywords:

BNCC, Contemporary literacies, Slam poetry

Abstract

The present work aims to explore reading and writing practices in cyberculture, considering what is proposed in the BNCC (2018) for the inclusion of the Slam Poetry genre in the school curriculum. Theoretically, this research is grounded in the studies of the Bakhtin Circle in conjunction with Kalantzis, Cope, and Pinheiro (2020), based on the postulates of Marc Smith (2013), Estrela D’Alva (2019), and Daniela Silva de Freitas (2020) regarding Slam, its diachrony, and aspects. The goal is to establish a set of parameters to guide the analysis of two Slam Poetry performances. The results of this analysis elucidate that the genre mobilizes different languages and argumentative, poetic, and performative practices, relevant for the development of contemporary and critical literacies by readers and text producers in cyberculture.

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Author Biography

Luiza Ferreira Aksenen, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Graduada em Letras Português pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná e mestranda em Estudos Literários na Universidade Federal do Paraná. Atuou como voluntária no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), acompanhando e ministrando aulas de Língua Português no Colégio Estadual do Paraná, de abril a setembro de 2019 e também na Fundación Mosaico Down, na Cidade do México, México, ocupando a função de auxiliar pedagógica em uma turma de jovens com síndrome de down ou dificuldades de aprendizagem, em fevereiro e março de 2020 e, ainda na área da docência, foi professora PSS vinculada à SEED, ministrando aulas em colégios estaduais de Colombo durante o ano de 2022. Também, foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Cientifica (PIBIC) de 2020 à 2021, com o financiamento da UTFPR, e de 2021 à 2022, com financiamento do CNPq, desenvolvendo pesquisas na área da leitura e escrita na cibercultura. Atualmente, é bolsista CAPES no Programa de Pós-graduação em Letras, na Universidade Federal do Paraná, pesquisando literatura erótica escrita por mulheres em seu mestrado.

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Published

2024-06-21

How to Cite

AKSENEN, L. F. Contemporary literacies: slam poetry in a educational context. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 1, p. 193–214, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n1.p193. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n1p193. Acesso em: 21 dec. 2024.