Media technologies in the teaching of literature in Basic Education at IFRN-Campus Pau dos Ferros

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n1.p159

Keywords:

Literary literacy, Media technologies, Teaching and learning

Abstract

This discussion aims to investigate the use of media technologies in the context of teaching literature at IFRN-Campus Pau dos Ferros. New technologies have been employed in school methodological practices with the aim of making literature learning more attractive and interactive. To conduct this research, a questionnaire was administered via Google Form to five Portuguese Language and Literature teachers and 30 students in the final years of Integrated High School. As a category of analysis, the focus was on literary literacy and media technologies. The theoretical framework used included works by Cosson (2020; 2021), Silva (2014), Marcuschi (2005), Candido, and Gomes (2015), among others. Literature teaching at that institution incorporates media technologies into the respective classes, making learning moments more dynamic and thought-provoking in order to address the specific needs proposed by literary literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Cleonildo da Silva Costa, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN

Doutor em LETRAS pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mestre em Análise do Discurso e do Texto (Discurso, Memória e Identidade) (2012) e Graduado em LETRAS (2010) pela mesma Instituição. Especialista em Educação do Campo pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (2015) onde também é professor do Ensino Básico Técnico Tecnológico na área de Língua Portuguesa e Literatura. Estuda o feminino, a cultura e a oralidade; o ensino de literatura; e discute políticas de gênero e questões educacionais.

André Felipe da Silva Lima, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN

Estudante do 3 Ano do Ensino Médio Técnico Integrado em Apicultura pelo IFRN - Campus Pau dos Ferros; Participante de Projetos de Pesquisa na Área de Língua Portuguesa e Literatura e Utilização de Jogos Digitais no Contexto do Ensino Técnico; Bolsista de Formação Estudantil na Coordenação de Administração Escolar do Campus Pau dos Ferros (PAFE - COADES); Atuante no Movimento Estudantil do IFRN como membro do Grêmio Estudantil Antonia Francimar (GEAF) e da Rede de Grêmios do IFRN (REGIF); Integrante dos Núcleos de Arte (NUARTE) e de Estudos Afro-brasileiros e Indígenas (NEABI) do IFRN - Campus Pau dos Ferros.

Ruanna Alícia Dias Santos de Lima, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN

Estudante do Ensino Médio Técnico do Instituto Federal do Rio Grande do Norte-IFRN de Pau dos Ferros.

References

BRANCO, Marta Roque. As tecnologias de informação e comunicação: novos suportes para o ensino de literatura. Texto Livre. Belo Horizonte, v. 10, n. 1, p. 229-241, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16755. Acesso em: 8 fev. 2024.

CANDIDO, Evelyn Coutinho Rother; GOMES, Nataniel dos Santos. MEMES – Uma linguagem lúdica. In: Congresso Nacional De Linguística E Filologia, 10., 2015, Rio de Janeiro. Anais da X CNLF. Rio de Janeiro: CiFEFiL, set./dez. 2015. Disponível em: http://www.filologia.org.br/rph/ano21/63supl/092.pdf. Acesso em: 8 fev. 2024.

COSSON, Rildo. O paradigma do letramento literário. In: Cosson, Rildo. Paradigmas do ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 2020. p. 171-209.

COSSON, Rildo. Ensino de Literatura sempre: três desafios hoje. In: PINTO, Francisco Neto Pereira; SILVA, Luiza Helena Oliveira da; MELO, Márcio Araújo de; AIRES, Diógenes Buenos. (org.). Ensino de literatura no contexto contemporâneo. Campinas: Mercado das Letras, 2021. p. 35-46.

DUARTE, Elaine Cristina Carvalho. Literatura em meio digital: um olhar sobre os novos perfis literários. In: Congresso Internacional da Associação Brasileira de Literatura Comparada, 12., 2011, Curitiba. Anais do XII Congresso Internacional da ABRALIC. Curitiba: ABRALIC, 2011. Disponível em: https://www.abralic.org.br/eventos/cong2011/AnaisOnline/resumos/TC0258-1.pdf Acesso em: 8 fev. 2024.

GOMES, Francisco Wellington Borges. Tecnologia e a leitura de textos literários na escola: um olhar sobre as relações entre o letramento digital e o letramento literário. Letras em revista. Teresina, v. 5, n. 02, p. 68-80, jul./dez. 2014. Disponível em: https://ojs.uespi.br/index.php/ler/issue/view/8. Acesso em: 8 fev. 2024.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. In: MARCUSCHI, Luiz Antônio; XAVIER, Antônio Carlos. (org.). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção do sentido. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005. p. 13-67.

NONATO, Emanuel do Rosário Santos. Cultura digital e ensino de literatura na educação secundária. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 50, n. 176, p. 534-554, abr./jun. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/4Gy5WVZLMLFGwzBgZmPyWFt/?format=html&lang=pt. Acesso em: 8 fev. 2024.

RIBEIRO, Ana Elisa. KD o Prof? TB foi navegar. In: ARAÚJO, Júlio César (org.). Internet & ensino: novos gêneros, outros desafios. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007. p. 221-243.

SANTA, Everton Vinicius de. A literatura em meio digital e a crítica literária. Hipertextus, [S. l.], v. 7, n. 7, p. 1-13, 2011. Disponível em: http://arquivohipertextus.epizy.com/volume7/08-Hipertextus-Vol7-Everton-Vinicius-de-Santa.pdf. Acesso em: 8 fev. 2024.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico [livro eletrônico]. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2013. Disponível em: https://www.ufrb.edu.br/ccaab/images/AEPE/Divulgação/LIVROS/Metodologia do Trabalho Científico-1ªEdição-Antonio Joaquim Severino-2014.pdf. Acesso em: 8 fev. 2024.

SILVA, Ivanda Maria Martins. Ensino de Literatura: interfaces com a cultura digital. Pensares em Revista, São Gonçalo, n. 5, p. 62-82, jul./dez. 2014. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/pensaresemrevista/article/view/16550. Acesso em: 8 fev. 2024.

SOUZA, José Batista de; SCHLINDWEIN, Ana Flora. Os desafios da formação do leitor contemporâneo e a literatura digital. Revista Leia Escola, Campina Grande, v. 18, n. 2, p. 83-102, 2018. Disponível em: https://ch.revistas.ufcg.edu.br/index.php/Leia/article/view/1237. Acesso em: 8 fev. 2024.

Published

2024-06-21

How to Cite

COSTA, A. C. da S.; LIMA, A. F. da S.; LIMA, R. A. D. S. de. Media technologies in the teaching of literature in Basic Education at IFRN-Campus Pau dos Ferros. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 1, p. 159–178, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n1.p159. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n1p159. Acesso em: 17 jul. 2024.