“Body out of place”

combating academic racism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v12n1.p143

Keywords:

Academic Racism, Knowledge Production, University

Abstract

Structural racism in all its shades brings a series of negative consequences to the lives of black people that encompass issues of self-esteem, violence, opportunities for socioeconomic access, and the exercise of citizenship. In Brazil, a country founded on inequality in which a discourse of meritocracy moves freely in social domains, racism is reconfigured in other areas, such as academia, in which the logic of oppression takes root in the matrices of knowledge and displaces knowledge arising from traditions Afro-Brazilian and black bodies as minor knowledge for science. In this sense, our objective is to discuss the issues that permeate the phenomenon of academic racism and the ways in which we as a society must combat it. To this end, we resort to interdisciplinary works that address the issues of race and racism in the effort to expand the critical discussion on phenomena unfolded by them, namely: public policies, the production of Afro-centered knowledge, the impact of racism on ways of life. The works of bell hooks (2020, 2021), Grada Kilomba (2019), Frantz Fanon (2008), Luiz Rufino (2019), Lélia Gonzalez (2020), Gabriel Nascimento (2019), Silvio Almeida (2019) will be used for this approach.

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Author Biographies

Gabriela Belo da Silva, Instituto Federal Baiano - IF Baiano

Pós-doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutora em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestra em Linguística pela Universidade de Uberlândia (UFU). É Líder do Laboratório de Políticas Linguísticas, Interação e Desenvolvimento Humano (Lidah/IF Baiano/CNPq) e docente da área de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira no Instituto Federal Baiano (IF Baiano).

Gabriel Vidinha Corrêa, Instituto Federal Baiano - IF Baiano

Doutorando em Crítica Cultural, linha de pesquisa Literatura, Produção Cultural e Modos de Vida, pela Universidade do Estado da Bahia (Pós-Crítica/UNEB). Mestre em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal do Maranhão (PGCult/UFMA). Possui graduação em Letras-Libras pela Universidade Federal do Maranhão - UFMA. Atualmente é professor da área de Letras-Libras do Instituto Federal Baiano - Campus Valença. Tem experiência na área de Letras, atuando, principalmente, nos seguintes temas: Literaturas de Língua Portuguesa; Literatura Infanto-Juvenil; Literatura, Paisagem e Infância; Memória, Identidade e Cultura; Tradução Literária Língua Portuguesa/Libras. É integrante do Grupo de Estudos de Paisagem em Literatura - GEPLIT/UFMA e do Grupo de Estudos em Lingua(gem) e Crítica Cultural - UNEB.

Edson de Jesus Melo Junior, Instituto Federal da Bahia - IFBA

Graduando do Curso de Licenciatura em Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA) e membro do Laboratório de Políticas Linguísticas, Interação e Desenvolvimento Humano (Lidah/IF Baiano/CNPq)

References

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Published

2024-06-21

How to Cite

SILVA, G. B. da; CORRÊA, G. V.; MELO JUNIOR, E. de J. “Body out of place”: combating academic racism. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 12, n. 1, p. 143–158, 2024. DOI: 10.30620/gz.v12n1.p143. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v12n1p143. Acesso em: 21 dec. 2024.