The meaning of sound in black cinema

an initial note based on feeling to think about the production of sound narratives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v11n2.p311

Keywords:

Coletivo Cinema Negro Sonoro, Feeling, Thinking and Doing, Dimension of feeling, Sound Narrative, Cinema and Audiovisual

Abstract

This article presents an initial note from the perspective of Coletivo Cinema Negro Sonoro for the production of sound narrative in the context of black cinema with the aim of reflecting on the construction of sound in cinema and audiovisual from the sphere of feeling. The dimension of feeling does not invalidate the cognitive aspects nor does it propose a proposal, it is only presented as a possibility of dialogue with the technique for producing sound speech in cinema. To do this, we use practical experience as sound professionals in cinema and audiovisual in dialogue with readings that consolidate the Collective’s perspective.

[Received on: Oct 10, 2023 – Accepted on: Nov 18, 2023]

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Author Biographies

Gabriel Muniz, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Integrante do Coletivo Cinema Negro Sonoro. Realizador. Profissional do som no Cinema e Audiovisual. Doutorando pelo POSGEO/UFBA.

Marise da Silva Urbano, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Negra Mulher Cis Periferica Candomblecista Mãe. Doutoranda pelo POSCULT – UFBa; mestra pelo POSCULT, – UFBa; mestra pelo PPGCINE – UFS; Bacharela em Artes com concentração em Cinema e Audiovisual pela UFBa e Licenciatura em Pedagogia pela UFBa. Responsável pela GIRA POMBA PRODUÇÕES. Uma profissional do cinema e do audiovisual, atua como Pesquisadora, Roteirista, Diretora, Diretora de som, Técnica de som direto, Curadora, Júri etc. Integra a IRMANDADE ABRE CAMINHOS, como diretora de sonoridades; o COLETIVO CINEMA NEGRO SONORO, onde pesquisa sobre o som a partir de uma afroperspectiva e é Membro da Associação dos Profissionais do Audiovisual Negro - APAN. Possui um roteiro de longa-metragem “A Última Ceia”, 2021. Dirigiu os filmes Com os pés no chão, 2017, Sonoplastia, 2021 e Um dia sem as crianças, 2021. Trabalhou como Diretora de som do curta Espelho de Luciana Oliveira, Tigrezza, 2022 de Vinicius Eliziário e Bárbara, 2022, de Vilma Martins.

References

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Filmografia

Bárbara, xx min, Fic. Dirigido por Vilma Carla Martins (em pós-produção), 2024.

Espelho, 15 min, Experimental. Dirigido por Luciana Oliveira, 2022.

Sonoplastia, 17 min, Experimental. Dirigido por Marise Urbano, 2021.

Tigrezza, 35 min, Fic. Dirigido por Vinícius Elisiário, 2024.

Published

2024-05-04

How to Cite

MUNIZ, G.; URBANO, M. da S. The meaning of sound in black cinema: an initial note based on feeling to think about the production of sound narratives. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 11, n. 2, p. 311–322, 2024. DOI: 10.30620/gz.v11n2.p311. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v11n2p311. Acesso em: 21 dec. 2024.