INDIGENOUS PEOPLES AND ADULT EDUCATION

HISTORICAL PATHWAYS THAT LEFT MARKS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30620/gz.v11n1.p203

Keywords:

Youth and Adult Education (YAE), Indigenous Peoples, Jesuits, History

Abstract

The discussions and studies presented in this article are preliminary surveys of our research. Indigenous peoples, inhabitants who were already in the territory we now call Brazil before the arrival of European colonizers, were unable to prevent the catechization and acculturation promoted in this cultural, social, and linguistic clash. In this sense, according to the researched theorists, Alves (2020); Deleuze and Guattari (1980); Oliveira and Carvalho (2005); Ribeiro (2021); Silva (2019); Souza (2018); and Krenak (2012), among others, we observe the origin of Youth and Adult Education (YAE). The Jesuits who arrived with the Portuguese in the 16th century began to promote this Catholic-based “education” for indigenous children and young people. It was one of the ways the Portuguese found to expand the overseas territory. Based on the researched sources, we were able to ascertain how much indigenous peoples still contribute with their cultures and ways of being and thinking towards a fairer world, even while coexisting with a multiplicity of cultures within Brazilian society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Lucilene Uhlmann, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural, Universidade do Estado da Bahia (Pós-Crítica/UNEB).

Mabli Nadjane Barbosa Barreto, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Crítica Cultural, Universidade do Estado da Bahia (Pós-Crítica/UNEB), linha de pesquisa: Letramento, Identidades e Formação de Educadores.

References

BLOG RAZÃO INADEQUADA. Deleuze e Guattari. Disponível em: https://razaoinadequada.com/filosofos/deleuze/entrada . Acesso em: 28/05/2023.

BRASIL. Constituição. República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 5 out. 1988.

CAMINHA, Pero Vaz de. A carta de Pero Vaz de Caminha. Disponível em: http://objdigital.bn.br/Acervo_Digital/Livros_eletronicos/carta.pdf. Acesso em: 22/05/2023.

CASTRO, Eduardo V. de. A Inconstância da Alma Selvagem e Outros Ensaios de Antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2002.

COLLET, C. PALADINO, M; RUSSO, K. Quebrando Preconceitos: subsídios para o ensino das culturas e histórias dos povos indígenas. Rio de Janeiro: Laced, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Jose R. B. Cinco ideias equivocadas sobre o índio. In: Repecult: revistas e ensaios e pesquisas em educação e cultura. V. 1; n 1. Ano 2016.

GONÇALVES, Carlos Walter Porto. Entre América e Abya Yala – tensões de territorialidade. Disponível em: https://www.ufrgs.br/estudoslatinoamericanos/wp-content/uploads/2019/04/ELA8%C2%BA-Texto9-1.pdf. Acesso em: 21/05/2023.

KOPENAWA, Davi & ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami. Tradução Beatriz Perrone-Moisés. 1ª ed. 16ª reimpr. São Paulo: Cia das Letras, 2022.

KRENAK, Ailton. Futuro Ancestral. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LEITE, Serafim. Capítulo II: Fundação da lingüística nacional. In História da Companhia de Jesus no Brasil, Tomo II (Século XVI -- A Obra), p. 545-568. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1939.

LIMA, Antonio C. de S. Terra de Santa Cruz: educação e civilização no Brasil Colonial. São Paulo: Ática, 1996.

OLIVEIRA, J. P.; CARVALHO, M. E. (Orgs.). Educação de jovens e adultos: questões contemporâneas. São Carlos: EdUFSCar, 2015.

SANTOS, B. S. A descolonização do saber: uma humanidade plural. Porto: Edições Afrontamento, 2014.

SILVA, R. H. D. Movimentos indígenas no Brasil e a questão educativa: relações de autonomia, escola e construção de cidadania. Revista Brasileira em Educação, n. 3, jan./abr. 2007. Disponível em: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE13/RBDE13_07_Rosa_Helena_Dias_da_Silva.pdf. Acesso em: 27/05/2023.

SOUZA, Laura de M. O Diabo e a Terra de Santa Cruz. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.

Published

2023-11-27

How to Cite

UHLMANN, C. L.; BARRETO, M. N. B. INDIGENOUS PEOPLES AND ADULT EDUCATION: HISTORICAL PATHWAYS THAT LEFT MARKS. Grau Zero – Revista de Crítica Cultural, Alagoinhas-BA: Fábrica de Letras - UNEB, v. 11, n. 1, p. 203–218, 2023. DOI: 10.30620/gz.v11n1.p203. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/grauzero/article/view/v11n1p203. Acesso em: 26 nov. 2024.