Game: resource for math teaching

Authors

  • Alixandre Marques Cruz Marques Universidade Federal de Sergipe
  • Carlos Alberto de Vasconcelos Universidade Federal de Sergipe

Keywords:

Games. Math Teaching. Studentes.

Abstract

This text aims to report the experience of developing the mathematical game "Mais 1000", performed in a 7th grade class of Junior High School in a municipal public school in a municipality in the sertão region of the state of Sergipe, in August 2019.This activity was carried out in a class, and as it took place on a Saturday school day, only three students were present in this class, who participated in the game played. The methodological approach to games is based on the understandings adopted by Raupp and Grando (2016), Grando (2015), Fiorentini and Miorim (1990) and Borin (1996); the idea that emerged for the adaptation of the applied game was based on from the reading of Cruz (2019). When developed in the classroom with the students, it was possible to identify contributions to their learning, through discussions, solving their doubts and leading them to reflect on certain strategies for solving the problem.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Básica (SEB). Secretaria de Ensino Fundamental (SEF). Parâmetros curriculares nacionais: Matemática – 5ª a 8ª séries. Brasília: MEC, 1998.

BORIN, Júlia. Jogos e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de matemática. 2ª. ed. São Paulo: CAEM/IME-USP, 1996.

CRUZ, Alixandre Marques. Livro didático: prescrições metodológicas sobre o uso de jogos para o conteúdo de números inteiros. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL “EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE”, 13., 19 a 21 de setembro de 2019, São Cristóvão (SE). Anais [...], São Cristóvão (SE), 2019.

D’AMBRÓSIO, Beatriz S. Como ensinar matemática hoje? Temas e Debates, Brasília, SBEM, ano II, n. 2, p. 15-19, 1989.

FIORENTINI, Dario; MIORIM, Maria Ângela. Uma reflexão sobre o uso de materiais concertos e jogos no Ensino da Matemática. Boletim da SBEM, São Paulo, ano 4, n. 7, 1990.

GRANDO, Regina Célia. O jogo suas possibilidades metodológicas no processo ensino-aprendizagem da Matemática. 1995. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995.

GRANDO, Regina Célia. Recursos didáticos na educação matemática: jogos e materiais manipulativos. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, out. 2015.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1990.

LORENZATO, Sérgio. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, Sérgio (org.). O Laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006.

RAUPP, Andréa Damasceno; GRANDO, Neiva Ignês. Educação matemática: em foco o jogo no processo ensino-aprendizagem. In: BRANDT, C. F; MORETTI, M. T. Ensinar e aprender matemática: possibilidades para a prática educativa. Ponta Grossa: Ed. UEPG, 2016. p. 63-83.

VIANA, Marina Ribeiro; SANTOS, Débora de Gois; VASCONCELOS, Carlos Alberto. Jogo Didático no Ensino de Conceitos Lean na Disciplina de Administração de Obras: Relato de Experiência. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, São Paulo, v. 7, p. e021045, abril de 2021.

Published

2021-08-29

How to Cite

Marques, A. M. C., & Vasconcelos, C. A. de . (2021). Game: resource for math teaching. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 3(1), e202122. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/12270

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.