Brincando de fazer compras – Relato de uma experiência lúdica na Educação Infantil

Authors

  • Thayná Reis Universidade Federal do Paraná
  • Leticia Eugenio de Morais Universidade Federal do Paraná
  • Leticia Eugenio de Morais Universidade Federal do Paraná
  • '

Keywords:

Matemática na Educação Infantil. Mercadinho. Ludicidade.

Abstract

This work refers to a proposal for a playful activity involving mathematics in Kindergarten from the game of shopping at a grocery store. The activities were developed by a pair of grantees from PIBID (Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching) who worked in the Pre II class, with children from 4 to 5 years old in a CMEI (Center Municipality of Early Childhood Education) of the city of Curitiba/PR. The activity involved the notions maths of count, number and quantity. From a conversation wheel, it was presented to the children a shopping list, which they should follow to buy the items at the grocery store. Was it is possible to notice that they got involved in the game, participating with interest and joy, which provides an opportunity to highlight the possibility of working with mathematics in early childhood education when worked in a playful way and contextualized in the children's universe.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CURITIBA. Currículo de Curitiba: Diálogos com a BNCC. Secretaria Municipal da Educação de Curitiba. 2019
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018.
MONTEIRO, Priscila. As crianças e o conhecimento matemático: Experiências de exploração e ampliação de conceitos e relações matemáticas. ANAIS DO I SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – Perspectivas Atuais Belo Horizonte, novembro de 2010.
SOMMERHALDER, Aline; ALVES, Fernando Donizete. Jogo e a Educação da Infância muito prazer em aprender. Curitiba-PR: CRV, 2011.

Published

2021-08-29

How to Cite

Reis, T., Morais , L. E. de ., Morais , L. E. de ., & ’. (2021). Brincando de fazer compras – Relato de uma experiência lúdica na Educação Infantil. Encontro De Ludicidade E Educação Matemática, 3(1), e202109. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/elem/article/view/12039