Colonia Agricola Municipal School of Ceraima: history and meanings for the community
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v5i2.p55-64Keywords:
Rural education, Case study, IdentityAbstract
This research took place at the Municipal School of the Agricultural Colony in the District of Ceraíma in Guanambi/BA. This is a qualitative case study whose objectives were to know the history of the school; understand how it has become a country school and what the meaning for the community. Data collection used narrative interviews and documentary analysis. The interviews were conducted with community residents, teachers, employees and with the director, as well as with an employee of Codevasf. Documentary analysis took place through the reading of the Guanambi Education Memorial, Pedagogical Political Project; uneb extension project report developed in 2014. The study points out that the institution has a remarkable prestige in the community and that its residents have their life trajectories linked to it. It was observed that despite the challenges the school proved to be resistant, integrated with the community and concerned with its roots, with current and future generations.
Downloads
References
ARROYO, M.G; CALDART, R.S; MOLINA, M.C. Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2004.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação/ Câmara da Educação Básica. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Resolução CNE/CEB Nº 1, de 3 de Abril de 2002.
_______. Diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do campo. Resolução CNE/CEB nº. 2, de 28 de abr. de 2008. Publicada no D.O.U de 29/4/2008, Seção 1, p. 25-26.
_______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação da Educação Nacional – LDBEN 9394/1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12907:legislacoes&catid=70:legislacoes>. Acesso em: 15 jul. 2018.
________. Constituição Federal de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 15 jul. 2018.
CASTRO, J.M. Análise dos aspectos Geoambientais da Bacia do Rio Carnaíba de Dentro no município De Guanambi – BA. In: Anais da 61ª Reunião Anual da SBPC Amazônia Ciência e Cultura, Universidade federal do Amazonas, Manaus, 2009. Disponível em: <http://www.sbpcnet.org.br/livro/61ra/resumos/resumos/3959.htm>. Acesso em: 25 de jul. 2018.
CODEVASF. Companhia de Desenvolvimento dos Vales do São Francisco e do Parnaíba. Disponível em: <http://www.codevasf.gov.br/principal/perimetros-irrigados/elenco-de-projetos/ceraima>. Acesso em: 20 jul. 2018.
DNOCS. Departamento Nacional de Obras Contra a Seca: Histórica. Disponível em:<http://www2.dnocs.gov.br/historia>. Acesso em: 22 Ago. 2018.
GIL. A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo. Atlas. 2002.
GUANAMBI. Projeto Político Pedagógico da Escola Municipal Colônia Agrícola de Ceraíma. 2015/2016
LAKATOS, E.M; MARCONI, M.A. Técnicas de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 1999.
________. Fundamentos de metodologia científica. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MARQUES. T.G; PEREIRA, E. da S. Construção da identidade de uma escola do campo: o caso da Escola Municipal Colônia Agrícola de Ceraíma. Anais da XVII Semana Acadêmica de Ensino, Pesquisa e Extensão – Universidade e Comunidade: em busca da transformação social v.1, nº. 1, 2016. ISSN – 2448-1319. Disponível em:<http://www.uneb.br/saepe/files/2016/01/20160027.pdf>. Acesso em: 15 jul. 2018.
MENDES, E. I. F, et al (Orgs). Memorial da educação de Guanambi. Guanambi: Gráfica Papel Bom. 2004.
MUYLAERT. C.J. Entrevistas narrativas: um importante recurso em pesquisa qualitativa. Revista Online USP. 2014. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v48nspe2/pt_0080-6234-reeusp-48-nspe2-00184.pdf>. Acesso em: 19 ago. 2018.
QUARESMA, S.J. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC. Vol. 2 nº 1 (3), jan.jul. 2005. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/viewFile/%2018027/16976>. Acesso em: 15 jul. 2018.
UNEB. Relatório do projeto de extensão “Construção da identidade de uma escola do campo: o caso da Escola Municipal Colônia Agrícola de Ceraíma”. Departamento de Educação – DEDC XII, Núcleo de Pesquisa e Extensão – NUPEX, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.