Teaching work appreciation and the impacts on teachers health in pandemic times: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.36112/issn2595-1890.v6.i8.p11-17Keywords:
Teacher, Health, PandemicAbstract
Nowadays, especially due to the pandemic and the chaotic political moment of Brazil, the depreciation of the education professionals has increased. The aim of this study is to assess the worth of teaching work and to identify the impacts on the health of teachers in the pandemic context through published studies on this topic. In July and August 2021 an electronic search was conducted in the following databases: Scielo, Portal Capes, Gestrado and Google Academic. It demonstrates that remote teaching aggravates the precariousness of working conditions, which directly impacts the health of the teacher.
Downloads
References
ARAÚJO, S. C. L. G; YANNOU-LAS, S. C. Trabalho docente, femini-zação e pandemia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 754-771, set./dez. 2020.
BARROS, Claudia Cristiane Andra-de; CARDOSO, Berta Leni Costa. A Educação no contexo da pandemia: reflexões acerca das condições de trabalho e saúde do profissional do-cente. In: XXV EPEN – Encontro de Pesquisa Educacional do Nordeste – Reunião Científica da ANPED. Fa-culdade de Educação da UFBA. Rea-lizada de 4 a 7 de novembro d 2020. P.1-8.
CARDOSO, Berta Leni Costa Cardo-so; CASTRO NETA, Abília Ana; RIBEIRO, Julia Cecilia de Oliveira. Condições de trabalho: a tônica do neoliberalismo na profissão docente. In: XXV EPEN – Encontro de Pes-quisa Educacional do Nordeste – Reunião Científica da ANPED. Fa-culdade de Educação da UFBA. Rea-lizada de 4 a 7 de novembro d 2020. P.1-9.
CARLOTTO, M. S., CÂMARA, S. G. Análise da produção científica sobre a Síndrome de Burnout no Bra-sil. PSICO, Porto Alegre, PUCRS, v. 39, n. 2, pp. 152-158, abr./jun. 2008.
CASTRO NETA, Abília Ana. A pre-carização do trabalho e os impactos para o processo de adoecimento da classe trabalhadora docente. 2020. 200 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universida-de Estadual do Sudoeste da Bahia, UESB, Vitória da Conquista – Ba, 2020.
CASTRO NETA, Abília Ana; CAR-DOSO, Berta Leni Costa Cardoso; NUNES, Claudio Pinto. O Adoeci-mento Docente: um produto do capi-talismo. LES Linguagens, Educação, Sociedade. Teresina, Ano 25, n. 46, set./dez. 2020.
DRUCK, G. Trabalho, precarização e resistências: novos e velhos desafios? Cadernos CRH, Salvador, v. 24, p. 37-57, 2011.
FORATTINI, Cristina Damm.; LU-CENA, Carlos. Adoecimento e sofri-mento docente na perspectiva da precarização do trabalho. Laplage em Revista, Sorocaba, n. 2, v. 1, p. 32- 47, maio/ago. 2015.
FRANCO, Tânia; DRUCK, Graça; SELIGMANN-SILVA, Edith. As novas relações de trabalho, o desgaste mental do trabalhador e os transtor-nos mentais no trabalho precarizado. Revista Brasileira de Saúde Ocupa-cional, São Paulo, v. 35, n. 122, p. 229-248, jul. 2010.
GONÇALVES, Gustavo Bruno Bica-lho; GUIMARÃES, Jane Mary Me-deiros. Aulas remotas, escolas vazias e a carga de trabalho docente. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 772-787, set./dez. 2020.
HOFFMANN, C. et al. Prazer e so-frimento no trabalho docente: Brasil e Portugal. Educação e Pesquisa, São Paulo, 2019.
KERGOAT, Danièle. Divisão Sexual do trabalho e relações sociais de sexo. In: HIRATA, H. et al. (org.). Dicio-nário crítico do feminismo. São Pau-lo: Unesp, p. 67-75. 2009.
LENNERT, Ana Lúcia. Condições de trabalho do professor de Sociologia. Cadernos Cedes: Campinas, vol. 31, n. 85, p. 383-403, set./dez. 2011.
LIMA, Rita Lourdes. Docência e Serviço Social: condições de trabalho e saúde. Temporalis, v. 16, n. 31, p. 261-279, 2016.
OLIVEIRA, Dalila Andrade; PEREI-RA JUNIOR, Edmilson Antônio. Trabalho docente em tempos de pan-demia: mais um retrato da desigual-dade educacional brasileira. Retratos da Escola, v. 14, n. 30, p. 719-734, 2020.
PIOVEZAN, Patricia Regina. As polí-ticas educacionais e a precarização do trabalho docente no Brasil e em Portugal. 2017. 225 f. Tese (Douto-rado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Fa-culdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista, Marí-lia, 2017.
QUEIROZ, Maria de Fátima Ferreira; EMILIANE, Laiany Lara. Ser docente no século XXI: o trabalho em uma universidade pública brasileira. Katál, Florianópolis, v. 23, n. 3, p. 687-699, set./dez. 2020
REIS, Thiele Duarte; MARCH, Cláu-dia. Trabalho docente, saúde e gêne-ro: implicações da conjuntura políti-co-econômica na educação superior. Katál., Florianópolis, v.24, n. 2, p. 310-320, maio/ago. 2021.
RODRIGUES, A. M. S. et al. A tem-poralidade social do trabalho docente em universidade pública e a saúde. Ciência e Saúde Coletiva. p. 1829-1838, 2020.
SCHMIDT, Jelson Budal; LOPES, Francielle Maes; PEREIRA, Sabrina Luana. Impacto da pandemia no tra-balho docente no ensino superior. Monumenta, Joinville, V.1.n.2, p. 191-213, jul./dez., 2020.
SILVA, M. P.; BERNARDO, M. H.; SOUZA, H. A. Relação entre saúde mental e trabalho: a concepção de sindicalistas e possíveis formas de enfrentamento. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, vol. 41, dez., 2016.
SOUZA, Adriana da Silva; BARROS, Claudia Cristiane Andrade; DUTRA, Franciny D’Esquivel; GUSMÃO, Risia Silva Chaves; CARDOSO, Ber-ta Leni Costa. Precarização do traba-lho docente: reflexões em tempos de pandemia e pós pandemia. Ensino e Perspectivas. Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 1-23, 2021.
SOUZA, K. R. et al. Trabalho remo-to, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Edu-cação e Saúde, v. 19, 2021.
VASCONSELOS, Iana; LIMA, Rita Lourdes. Trabalho e saúde-adoecimento de docentes em univer-sidades públicas. Revista katálysis, Santa Catarina, mai./ago., 2021.
VELOSO, Braian Garrito; MILL, Daniel. Precarização do Trabalho Docente na Educação a Distância: elementos para pensar a valorização da docência virtual. Educação em foco, p. 111-132, 2018.
WU, Di; WU, Tiantian; LIU, Qun; YANG, Zhicong. The SARS-CoV-2 outbreak: what we know. Interna-tional Journal Of Infectious Diseases. Amsterdã, p. 44-48. abr. 2020. Dis-ponível em: https://doi.org/10.1016/j.ijid.2020.03.004. Acesso em: 05 jul. 2021. Tradu-zido por Flávia Renata Ropelatto Pires e Sofia Mitsue Ishie.
ZAIDAN, J. M.; GALVÃO, A. C. “COVID19 e os abutres do setor edu-cacional: a superexploração da força de trabalho escancarada”. In: AU-GUSTO, C. B.; SANTOS, R. D. (orgs.). Pandemias e pandemônio no Brasil. São Paulo: Instituto Defesa da Classe Trabalhadora, 2020. P. 261-278.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista ComCiência, uma Revista multidisciplinar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.