The Role of reading in foreign language teaching
DOI:
https://doi.org/10.69969/revistababel.v8i1.4299Keywords:
Reading, Foreign language, Teacher trainingAbstract
The present essay discusses the process of foreign language literacy, understanding that the four skills must have space in LE teaching and learning, but focuses on reading and enlightenment. For the discussion about reading, we rely mainly on Freire (2009) and Leffa (2006); for discussions on approaches to this approach, we rely on Almeida Filho (2010), and seek relevant data in government documents on the subject, such as PCN, BNCC and LDBEN. In this new theoretical context, working with language as a process of interaction requires a redefinition of roles: the teacher is no longer seen as the exclusive agent of information and training of students and starts to act as mediator, having the role of polemizing, discussing, listening to the several voices, to challenge.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. 6. ed. Campinas, São Paulo: Pontes Editora, 2010.
BAKHTIN, Michael. Marxismo e filosofia da linguagem. 2. ed. São Paulo: Hucitec / Petrópolis: Vozes, 1986.
BATISTA, Antônio Augusto Gomes. ROJO, Roxane (Orgs). Livro didático de língua portuguesa, letramento e cultura escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003.
BRASIL. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 14 de abr. 2012.
BRASIL. MEC – Educação Fundamental – Avaliação de Livros Didáticos de 1ª a 8ª S. Disponível em <http://www.mec.gov.br/sef/fundamental/títulosexcluidos.shtm. Acesso em 21 jan. 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio>. Acesso em: out. 2017.
BRASIL, MEC/SEMTEC Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: 1998.
FIORIN. José Luiz. Formação do Profissional em Letras. Exposição oral. Aula inaugural do 1º semestre letivo de 2005 da Faculdade de Letras da UFBA. A reforma Universitária, realizada em 23 de março de 2005, UFBA-BA.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra S.A.,1996
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 2009
GERALDI. João Wanderley. Portos de Passagem. 4 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003
GIROUX, Henry. Escola crítica e política cultural. Trad. Dagmar M. L. Zibas. São Paulo: Cortez, 1987.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes Louro. 10 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
KLEIMAN. Angela. Texto e Leitor: aspectos cognitivos da leitura. Campinas, SP: Pontes, 2004.
KOCH, Ingedore Villaça, ELIAS, Vanda Maria. Ler e Compreender os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2007
LEFFA, V. J. Língua estrangeira hegemônica e solidariedade internacional. In: KARWOSKI, Acir Mário; BONI, Valéria de Fátima Carvalho Vaz (Orgs.). Tendências contemporâneas no ensino de inglês. União da Vitória, PR: Kaygangue, 2006, p. 10-25
MOITA LOPES, Luiz Paulo da (org.). Por uma linguística aplicada INdisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006
OLIVEIRA, Rosemary Lapa. A Pedagogia da Rebeldia e o Enleituramento: a constituição do sujeito leitor. Saarbrücken: Novas Edições Acadêmicas, 2015.
ORLANDI, Eni Puccinelli. As formas do silêncio: no movimento dos sentidos. 6.ed. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2007
VIGOTSKY, Levy. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores detém os direitos autorais sem restrições, porém ao submeter os originais, concordam em transferir a este periódico os direitos da primeira publicação. Isto deve ser informado em caso de nova edição do texto. As produções que derivarem deste material, devem obrigatoriamente citar a fonte. Os textos publicados nesta revista, salvo indicações contrárias, encontram-se sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.