The Teaching and learning - how to teach English for non-literate children

Authors

  • Ricardo Santos David Florida Christian University/Universidad del Atlántico

Keywords:

Approaches for children education, Teacher training, English language, Teaching-learning process

Abstract

This study aims to investigate the importance of teaching and learning a foreign language for children, not only as an instrument of social insertion and ascension, but also as a way of access to different cultures. For these reasons, this project deals with issues of learning a foreign language and in this case, it is the English language (LI). This research analyzes the importance of the insertion of the English language for children between three to six years old and besides that it investigates the development caused by the foreign language learning and its benefits. We justify it because we consider that it intends to contribute to the studies of the importance of English language learning for children in order to investigate the cognitive development, teacher training, affection and teaching-learning approaches. The main references studies that guided this research are Celani (1996), Chaguri (2004), Dib (2004), Leffa (2001), Oliveira (2000),Rocha (2008), Schütz (2008) and Vieira (2007). This study was based on the qualitative research and it can contribute for the development of the teacher education through reflective practice, thus it can contribute for the theoretical studies that focus on the importance of studying a foreign language for children. The final considerations seem to indicate that there are more advantages than disadvantages on the English language learning for illiterate children and therefore the teacher has a great responsibility on this process. In this study it was observed that most teachers undergo teaching training to carry out their practice, which suggests that they would have a lot of difficult to exercise the reflective practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Santos David, Florida Christian University/Universidad del Atlántico

Pós-Doutorado em Educação: Formação de Professores: FCU - Florida Christian University / EUA. Mestrado e Doutorado em Educação: Formação de Professores e Novas Tecnologias. Especialista em Docência do Ensino Superior. Pesquisador no Centro de Estudos da Linguagem pela Uniatlantico - Espanha.

References

CARVALHO, R. C. M.; LOPES, M. Formação do professor de inglês: educação infantil e ensino fundamental (1ª a 4ª séries). Disponível em. Acesso em: 15 set. 2009.

CAVALCANTI, M. C. Reflexões sobre a prática como fonte de temas para projetos de pesquisa para a formação de professores de LE. In: ALMEIDA FILHO, J. C. P. (Org). O professor de língua estrangeira em formação. Campinas, Pontes. 2009. P. 179-184

CELANI, M. A. A. O Perfil do educador de ensino de língua: o que muda. Trabalho apresentado no I Encontro de Professores de Língua Estrangeira. UFSC. 1996. P. 7- 14.

CHAGURI, J. P. A Importância do ensino da língua inglesa nas séries iniciais do ensino fundamental. Disponível em:<http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/diaadia/diadia/arquivos/File/A%20importância%20do%20ensino%20da%20LI%20nas%20series%20iniciais. Pdf> Acesso em: 28 jul. 2008.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 1991.

DIB, C. T. Reflexão como teoria de ação desveladora: analisando a própria prática docente. 2004. 241 f. Dissertação (Mestrado em Linguística). Departamento de Programa de Pós-graduação em Linguística, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2004.

LEFFA, V. J. Aspectos políticos da formação do professor de línguas estrangeiras. In: ______, Vilson J. (Org.). O professor de línguas estrangeiras; construindo a profissão. Disponível em. Acesso em: 25 mar. 2009.

MOITA LOPES, L. P.(1996). Oficina de Linguística Aplicada: a natureza social e educacional dos processos de ensino/aprendizagem de línguas. Campinas: Mercado de Letras, 1996.

VIEIRA, C. Cultura em estéreo. Revista discutindo língua portuguesa, São Paulo, v.2, n.10, p.32-38. 2008. OLIVEIRA, R.S. Reprodução de modelos ou construção da prática pedagógica? Um estudo sobre a formação do licenciado em inglês da UFRJ. Revista Ao pé da letra, Rio de Janeiro, v.2, n.2, p.169-174. 2000.

OLIVEIRA, R.S. Reprodução de modelos ou construção da prática pedagógica? Um estudo sobre a formação do licenciado em inglês da UFRJ. Revista Ao pé da letra, Rio de Janeiro, v.2, n.2, p.169-174. 2000.

QUEIROZ, I. T. A Pesquisa no ensino de língua inglesa para crianças. Disponível em: Acesso em: 22 set. 2009.

ROCHA, C. H. O ensino de línguas para crianças: refletindo sobre princípios e práticas. In: (Org.).

SCHÜTZ, R. A idade e o aprendizado de línguas. Disponível em: Acesso em: 23 ago. 2008.

Diferenças de pronúncia entre inglês e português. Disponível em. Acesso em: 23 ago. 2008

Language Acquisition - Language Learning. Disponível em: Acesso em: 18 out. 2009.

Published

2018-07-29

How to Cite

DAVID, R. S. The Teaching and learning - how to teach English for non-literate children. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 8, n. 1, p. 40–59, 2018. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/3488. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

FREE SECTION