Reading and understanding through music genre: interculturalism sung in English language teaching and learning

Authors

  • Fransigelma Lobo da Silva Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.69969/revistababel.v5i2.2549

Keywords:

Music genre, English language teaching, Intercultural perspective

Abstract

This paper emphasizes the importance of understanding the Intercultural Approach to English Language Teaching through music genre. This field study demonstrates how this approach encourages students’ reflections when they engage in ideological, cultural and social issues, as well as contributes to develop the formation of students’ language communicative competence. The developed study through the music genre was to comprehend how the genre, through reading and understanding, could reveal the intercultural language interpretations. The participant observation with novice teachers was used as data collection method, through Thiollent (2009) perspective, and developed at the State University of Bahia – Campus II – Alagoinhas City. This research was based on: the development of the communicative competence concept, which considers learning as student-centered (Leffa, 1988); the didactic sequence productions on text genre, which leads learners to social and cultural enrichment through regular interaction (SCHNEUWLY and DOLZ, 2004); the language socio-cultural aspects linked to its use (MENDES, 2008); and the fundamental intercultural issues for teaching and learning foreign language (Siqueira, 2005). This music genre study, through theoretical and practical foundations, intended to contribute to change perspectives beyond the linguistic learning forms, focusing on cultural aspects, values, and speeches insertions that are mediated by language, enabling the teaching and learning process through intercultural discourse.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fransigelma Lobo da Silva, Universidade do Estado da Bahia

Graduada do Curso de Letras, Língua Inglesa e Literaturas da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Campus II. Orientadora: Profa. Dra. Risonete Lima de Almeida.

References

COSTA, N. B. da. As letras e a letra: o gênero canção na mídia literária. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA M. A. (Orgs.). Gêneros textuais & Ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002, p.107- 121.

KRAMSCH, C. Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1993.

KRAMSCH, C. Language and culture. Oxford: Oxford University Press, 1998.

LEFFA, V. J. Metodologia do ensino de línguas. In BOHN, H I.; VANDERSEN, P. Tópicos em linguística aplicada: o ensino de línguas estrangeira. Florianópolis: Ed. da UFSC, 1988. p. 211-23.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2005.

MACEDO, R. S Etnopesquisa crítica / etnopesquisa‐formação. Brasília: Liber Livro, 2007.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R.; BEZERRA M. A. (Orgs.). Gêneros textuais & ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002,

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MENDES, E S. A perspectiva intercultural no ensino de línguas: uma relação “entreculturas”. In: ALVAREZ, M.L.O.; SILVA, K.A. (Org.) Línguística Aplicada: múltiplos olhares.Campinas: Pontes Editores, 2008.

MENDES, E. Língua, cultura e formação de professores: por uma abordagem de ensino intercultural. In: MENDES, E.; CASTRO, M. L. S. (orgs) Saberes em Português: ensino e formação docente. Campinas/SP: Pontes, 2008.

SCHNEUWLY, B.; Dolz, J. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e org. ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004.

SIQUEIRA, D. S. O desenvolvimento da consciência cultural crítica como forma de combate à suposta alienação do professor brasileiro de inglês. Inventário, Salvador, n. 4, jul. 2008. Disponível em:<http://www.inventario.ufba.br/04/04ssiqueira.htm>. Acesso em: 01. Maio. 2015.

SIQUEIRA, D. S. Inglês como Língua Internacional: por uma pedagogia Intercultural Crítica. Salvador. 2008. Disponível em https://repositorio.ufba.br/TeseDomingosSiqueira3.pdf. Acesso em 10 de Junho. 2015.

THIOLLENT, M. Pesquisa-ação nas organizações. 2. ed. São Paulo: Atlas,2009.

Published

2015-12-20

How to Cite

LOBO DA SILVA, F. Reading and understanding through music genre: interculturalism sung in English language teaching and learning. Babel: Revista Eletrônica de Línguas e Literaturas Estrangeiras, Alagoinhas, BA, v. 5, n. 2, p. 58–72, 2015. DOI: 10.69969/revistababel.v5i2.2549. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/babel/article/view/2549. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

FREE SECTION