Textual cohesion processes in dissertative text of the Indigenous entrance exam/Unioeste

Authors

Abstract

This article presents a linguistic analysis of the textualization process, through the occurrence of argumentation processes in an essay-argumentative text of the indigenous entrance exam / 2015, from the State University of Western Paraná - Unioeste. Concepts of textual linguistics are used in order to understand what is behind the different meanings attributed by the producer to the text, which includes clarifications regarding the semantic aspects that involve cohesion and its role in the constitution of the arguments used to defend the theme. They are crucial mechanisms for argumentation, such as argumentative operators, modalizers and various signs marked by linguistic instructions that reveal the specific context of the producer. These are illustrated as they appear in an essay produced by an indigenous candidate, dealing with the theme of the demarcation of indigenous lands in Brazil. The theoretical framework of Textual Linguistics, contained in this work, shows that the linguistic mechanisms constitute the texture of the text and guarantee a unity of meaning from resumes, articulations and installations of lexical elements, called modal operators. In the reflections undertaken, it is observed that cohesion strategies are indispensable, not only to maintain the textual progression, but also to enable the means by which expressions of adherence to the theme are manifested by the text producer. The presence of such linguistic mechanisms pointed out the relevance of the cohesive process for the textual elaboration, suggesting that the analyzed text made, in good part, fulfill the argumentative function related to the domain of textual cohesion.

Keywords: Indigenous entrance exam; Dissertative text; Textual cohesion.

 

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Author Biographies

Anelí Divina Fungueto, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Possui graduação em Letras - Italiano pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná(2014), graduação em Letras - Português e Inglês pelo Centro Universitário Franciscano(1973), graduação em Psicologia pela Faculdade de Ciências Aplicadas de Cascavel(2007), especialização em Especialização em língua portuguesa pela Universidade Estadual de Campinas(1983) e mestrado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná(1981). Tem experiência na área de Lingüística.

Aparecida Feola Sella, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Possui Graduação em Letras pela Universidade Estadual de Maringá (1987), Mestrado em Letras pela Universidade Estadual Paulista (1994) e Doutorado em Letras pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000). É docente da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) desde 1990 e atualmente é Professor Associado C. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa e pesquisa principalmente os seguintes temas: textualidade, argumentação e aplicação ensino da gramática na escola.

Maria Marlene Marcon Bósio, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste

Possui graduação em Letras pela Universidade Regional do Noroeste do Rio Grande do Sul (1977) e mestrado em Letras -Linguagem e Sociedade pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2005). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em análise linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino, gramática, produção textual, análise de livro didático. 

Published

2020-12-16

How to Cite

Fungueto, A. D., Sella, A. F., & Bósio, M. M. M. (2020). Textual cohesion processes in dissertative text of the Indigenous entrance exam/Unioeste. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 1(2), 291–307. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/9433