Learning the name of trees in the language of the yara

Experience report of the technical course in forests for the Jarawara people

Authors

Abstract

The Technical Course in Forests concomitant with High School for the Jarawara people stands out as a special experience in the context of the struggle for formal education conducted by indigenous peoples in the Middle Purus region. This article aims to socialize the challenges and perspectives for the construction and implementation of the referred course. Therefore, we historically situate the path taken by the Jarawara and methodological strategies used to carry out the course proposal, considering the classes in Casa Nova village, located in Jarawara/Jamamadi/ Kanamati Indigenous Land. Such experience is situated in a dialogical process, of making differentiated, intercultural and bilingual education, which opens possibilities for pedagogical dialogues about this subject and so that the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amazonas - campus Lábrea meets other demands of the traditional peoples and communities of the Middle Purus region.

Keywords: Jarawara people; Formal education; Technical course; Differentiated education; Pedagogical dialogues.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudina Azevedo Maximiano, Instituto Federal do Amazonas (IFAM)

Doutora em Antropologia Social. Pesquisadora do Projeto Nova Cartografia Social da Amazônia. Professora do Instituto Federal do Amazonas.

Alessandra de Souza Fonseca, Instituto Federal do Amazonas (IFAM)

Doutora em Ciência e Tecnologia da madeira. Professora do Instituto Federal do Amazonas. 

Marco Antônio Cordeiro Mitidieri, Fundação Nacional do Índio (FUNAI)

Servidor da Fundação Nacional do Índio, Pós Graduado em Projetos Sustentáveis, Mudanças Climáticas e Gestão Corporativa de Carbono.

References

AMAZONAS. Centro de mídias de educação do Amazonas. Disponível em: <http://www.educacao.am.gov.br/centro-de-midias-de-educacao-do-amazonas>. Acesso em 11 de jun. de 2020.

BRASIL. Referencial curricular nacional para as escolas indígenas. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. - Brasília: MEC/SEF, 1998.

CAPRA, F. Alfabetização ecológica: o desafio para a educação do século 21. In: TRIGUEIRO, A. (Coord.). Meio ambiente no século 21: 21 especialistas falam da questão ambiental. Rio de Janeiro. Sextante, 2003.

DSEI. Distrito Sanitário Especial de Saúde Indígena Médio Purus. Planilha Excel. Etnias, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

___________. Pedagogia do oprimido. 5 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

___________. Pedagogia do oprimido. 50. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1978. 2011.

GIUSTA, A.S. Concepções de aprendizagem e práticas pedagógicas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 29, n. 01, p. 17-36, mar. 2013.

IBGE. Tabela 1.14 - Pessoas indígenas por sexo, segundo o tronco linguístico, a família linguística e a etnia ou povo. Brasil – 2010. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/estatisticas/multidominio/ciencia-tecnologia-e-inovacao/9662-censo-demografico-2010.html?edicao=9677&t=resultados>. Acesso em: 13 de abr. de 2020.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO AMAZONAS – IFAM. Projeto Pedagógico de Curso Técnico de Nível Médio em Florestas na Forma Concomitante, 2018.

INSTITUTO SOCIOAMBIENTAL – ISA. Povos indígenas no Brasil: Povo Jarawara. Disponível em: <https://pib.socioambiental.org/pt/Povo:Jarawara> - 2018. Acesso em: 21 de maio de 2020.

JESUS, J.N. A pedagogia da alternância e o debate da educação no/do campo no estado de Goiás. Revista NERA. Presidente Prudente, Ano 14, nº. 18, p. 07-20, Jan-jun./2011.

MAIZZA, F. Cosmografia de um mundo perigoso: espaço e relações de afinidade entre os Jarawara da Amazônia. Tese. Universidade de São Paulo, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, p. 313, 2009.

PROCURADORIA DA REPÚBLICA NO ESTADO DO AMAZONAS. Inquérito civil n. 1.13.000.000239/2014-80. Recomendação n. 13/2015.

SANT’ANA, G.R.; MELO, A.V. A experiência de construção e execução do curso de Agricultor Agroflorestal na Terra Indígena Cachoeirinha. In: ANTONIO, Leosmar; SANT’ANA, Graziella Reis de; MELO, Aislan Vieira de. (Orgs.). O curso Agricultor Agroflorestal na promoção da autonomia Terena: uma articulação entre a Família GATI (Organização CAIANAS), Projeto GATI e IFMS/PRONATEC. – Brasília: Projeto GATI/FUNAI, p. 79, 2016.

VÊNCIO, E. Cartas entre os Jarawara: um estudo da apropriação da escrita. Dissertação. UNICAMP, Instituto de Estudos da Linguagem, p.109, 1996.

VOGEL, A. R. Gender and gender agreement in Jarauára (Arauan), M.A. Thesis, University of Texas at Arlington, p. 85, 1989.

Published

2020-12-16

How to Cite

Maximiano, C. A., Fonseca, A. de S., & Mitidieri, M. A. C. . (2020). Learning the name of trees in the language of the yara: Experience report of the technical course in forests for the Jarawara people. Abatirá - Revista De Ciências Humanas E Linguagens, 1(2), 616–648. Retrieved from https://revistas.uneb.br/index.php/abatira/article/view/9159

Issue

Section

Relato de Experiência (práticas educativas, saberes de mestres populares)